شناسهٔ خبر: 17385226 - سرویس استانی
منبع: تسنیم | لینک خبر

معاون دادگستری استان کرمان:

طرح هر مسجد یک حقوقدان در کرمان برگزار می‌شود

R7860/P1336/S6,67/CT11

معاون فرهنگی دادگستری استان کرمان گفت: طرح هر مسجد یک حقوقدان با همکاری بسیج حقوقدانان و با هدف ارتقاء سطح فرهنگ حقوقی جامعه و در راستای کم شدن مراجعات به مراجعه قضایی اجرا می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، حجت‌الاسلام عباس اسدی امروز در همایش هر مسجد یک حقوقدان که با حضور روحانیون و ائمه جماعت شهر کرمان برگزارشد اظهارداشت: حضور ائمه جماعات دقایقی پس از برگزاری نماز در مسجد نه تنها در رفع مسایل و مشکلات مردم اثر دارد برای معمومین جاذبه هم دارد.

وی با اشاره به عدم آشنایی عموم مردم با مسایل حقوقی و مشکلاتی که بواسطه ناآگاهی در این حوزه بروز می‌کند گفت: در بسیاری از مواقع عدم آگاهی و اعتماد بی‌جا مسائل و مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کند.

معاون فرهنگی دادگستری استان کرمان با بیان اینکه بسیاری از مشکلات در حوزه خرید و فروش اتفاق می‌افتد گفت: ورود ائمه جماعات در این بحث در جهت روشنگری و بیان مسایل حقوقی بسیار اهمیت دارد.

وی با اشاره به اینکه بین اسناد عادی و اسناد رسمی تفاوت‌های زیادی وجود دارد گفت: عدم آشنایی با مسایل حقوقی چک نیز امروز در جامعه بسیاری را درگیر کرده است.

اسدی با اشاره به عدم آگاهی خانواده‌ها از روابط حقوقی زوجین گفت: با توجه به اینکه امروز رشته مهارت‌های زندگی نیز در دانشگاه‌ها در حال آموزش است می‌توان با بهره‌گیری از اساتید این حوزه چکیده دروس مهارت‌های زندگی را در اختیار ائمه جماعت گذاشت تا روحانیون با تلفیق این موارد با احادیث و آمیزه‌های دینی برای آموزش به خانواده‌ها در جهت جلوگیری از بسیاری مشکلات این حوزه بکار گرفته شود.

وی با بیان مخاطراتی که نوجوانان و جوانان را امروز تهدید می‌کند گفت: گاهی یک اشتباه کوچک یک خانواده را مدت‌ها درگیر راهروهای دادگستری می‌کند.

معاون فرهنگی دادگستری استان کرمان رعایت قوانین کار و آشنایی با مسائل بین کارگر و کارفرما را بسیار مهم دانست و گفت: ضعف مردم در آشنایی با مسایل حقوقی که روزمره با آن سروکاردارند موجب بروز مشکلات جبران‌ناپذیری برای آنان شده است.

وی آگاهی از قوانین دیه جراحت، خرید و فروش زمین و املاک و آشنایی با کاربری زمین و مسایل حقوقی این حوزه را نیز ضروری دانست وگفت: طرح هر مسجد یک حقوقدان با همکاری بسیج حقوقدانان و با هدف ارتقاء سطح فرهنگ حقوقی جامعه و در جهت کم شدن مراجعات به مراجعه قضایی اجرا می‌شود.

اسدی با اشاره به شروع این طرح از مسجد امام حسین(ع)  گفت: تا کنون بیش از سی نفر از قضات این سازمان در جهت اجرای این طرح اعلام آمادگی کردند و تا کنون بیست نفر به مساجد کرمان فرستاده شدند که پاسخگوی مسائل حقوقی نمازگزاران بودند.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به نیاز مطرح شده از سوی امام جماعت و یا هیئت امنای مسجد قضات مربوطه فرستاده می‌شود گفت: نیازسنجی هر مسجد برعهده پایگاه بسیج و هیت امنای مسجد به صورت مشترک است تا با دعوت از کارشناسان خبره دوره مفیدی برای نمازگزاران آن منطقه برگزار شود.

معاون فرهنگی دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه یک دوره این طرح برگزار شده گفت: به دلیل استقبال خوب مردم و تاثیرات مفید آن در جامعه دوره بعدی با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی آماده برگزاری است.

وی با اشاره به اینکه پیشگیری در بروز هر مشکل بسیار مهم‌تر و کارسازتر از درمان است گفت: مردم فقط نباید از روحانیون انتظار روضه‌خواندن داشته باشند بلکه حل مشکلات دنیایی نیز در حد توان آنان امکان پذیر است.

اسدی ضعف معنوی، فضای مجازی، بدحجابی، اعتیاد و مسایل جنسی از عمده دلایل بروز اختلافات خانوادگی برشمرد و افزود: استفاده از فضای مجازی و بلوغ زودرس در جوانان باعث بروز مشکلات در زندگی مشترک آنها در آینده خواهد شد.

انتهای پیام/