شناسهٔ خبر: 17384895 - سرویس اقتصادی
منبع: میزان | لینک خبر

ورود نخستين هواپيمای تاريخی‌ترين قرارداد نوسازی صنعت هوانوردی

خبرگزاری میزان- تحويل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران امروز طی مراسمی در فرودگاه مهرآباد تهران با اجرايی‌ شدن تاريخی‌ترين قرارداد نوسازی صنعت هوانوردی كشور كه پس از ۴۱ سال صورت گرفته، نخستین هواپیمای خریداری شده از كمپانی ايرباس را با ظرفیت ۱۹۵ نفر، تحویل می‌گیرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری میزان،با اجرايی‌ شدن تاريخی‌ترين قرارداد نوسازی صنعت هوانوردی كشور كه پس از ۴۱ سال صورت گرفته، نخستین هواپیمای ایرباس A۳۲۱ خريداري شده توسط هواپیمای جمهوری اسلامی ایران، امروز طي مراسمي وارد فضاي كشور مي‌شود و در فرودگاه مهر‌آباد تهران رسما به مسئولان هما تحویل و به ناوگان اين ایرلاين اضافه خواهد شد.
 
در مراسم تحویل این هواپیما كه امروز ۵شنبه ۲۳ دی‌ماه در فرودگاه مهرآباد برگزار می‌شود وزير راه و شهرسازي، مقاماتی از كمپانی ایرباس، تعدادی از اعضای هیئت دولت، نمایندگان مجلس، مدیران عامل شركت‌های هواپیمایی و مدیران صنعت حمل ونقل حضور خواهند داشت.
 
همچنين قرار است عباس آخوندی، وزیر راه وشهرسازی، فرهاد پرورش مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و فابریس برژیه مدیرعامل شركت هواپیمایی ایرباس در این مراسم سخنرانی كنند.
 
نگاهی به ویژگی‌های فنی ایرباس A۳۲۱
 
خانواده ایرباس A۳۲۱ خانواده‌ای از هواپیماهای لاغرپیكر از هواپیمای مسافربری ساخته شركت ایرباس است. ساخت ایرباس A۳۲۱ از سال ۱۹۸۴ آغاز شد و نخستین بار در ۲۲ فوریه ۱۹۸۷ در تولوز فرانسه به پرواز درآمد و در ژوئیه سال بعد در اختیار شركت هواپیمایی ایرفرانس قرار گرفت.
 
ایرباس ۳۲۱ امکان آن را خواهد داشت که به طور همزمان در پروازهای داخلی و خارجی مورد استفاده قرار گیرد. این هواپیما که جزو هواپیماهای با بدنه باریک و از نظر ظرفیت پرواز در حوزه کوتاه‌برد و میان‌برد قرار می‌گیرد یکی از پرطرفدارترین هواپیمای ایرباس در طول سال‌های گذشته بوده است.
 
این هواپیما به ایران‌ایر اعلام کرده ظرفیت مسافرپذیری‌اش حدود ۱۹۵ نفر است در صورت حذف کردن برخی کلاس‌های پروازی توانایی آن را دارد که تا پیش از ۲۳۰ مسافر را در خود جای دهد.
 
این هواپیما که با اصلاحاتی در مدل ایرباس ۳۲۰ تولید شد توانسته برای بسیاری از ایرلاین‌های جهان گزینه‌ جذاب به حساب بیاید. طبق آماری که در پایان ماه نوامبر سال ۲۰۱۶ میلیادی اعلام شده از ایرباس ۳۲۱، ۱۴۱۳ هواپیما به مشتریان جهانی آن تحویل شده است و در حال حاضر ۱۳۹۶ فروند از آن در حال پرواز است. در میان تمام مشتریان این هواپیما شرکت هواپیمایی امریکن ایرلاینز با خرید ۱۹۷ فروند از ایرباس ۳۲۱ توانسته به بزرگ‌ترین مشتری جهانی این هواپیما تبدیل شود.
 
ایرباس که تلاش کرده این هواپیما را با برخی از مدل‌های بوئینگ قابل رقابت کند در طراحی موتور به یکی از پایین‌ترین سطوح مصرف سوخت رسیده و در استفاده از مواد جدید در بدنه آن نیز پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است.
 
در حال حاضر آمارها نشان از آن دارد که میزان سفارش ایرباس ۳۲۱ در جهان از ۱۷۳۳ فروند نیز گذشته و هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران آخرین مشتری آن به حساب می‌آید که عصر روز آینده نخستین فروند از این هواپیما را تحویل خواهد گرفت.
 
انتهای پیام/