شناسهٔ خبر: 17384039 - سرویس علمی-فناوری
منبع: ایسنا | لینک خبر

صبح امروز در دانشگاه خوارزمی

مراسم تشییع پیکر دکتر شریعتمداری برگزار شد

71568

مراسم تشییع پیکر دکتر علی شریعتمداری و دکتر عباس ماهیار صبح امروز(پنج‌شنبه) با حضور تنی چند از مسئولان در دانشگاه خوارزمی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، صبح امروز مراسم تشییع پیکر دو استاد برجسته کشور دکتر علی شریعتمداری(استاد نمونه کشوری، وزیر فرهنگ و آموزش عالی در دولت موقت و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی) و دکتر عباس ماهیار (استاد زبان و ادبیات فارسی، خاقانی‌شناس بزرگ معاصر) در دانشگاه خوارزمی برگزار شد.

استاد علی شریعتمداری چهره ماندگار علمی کشور و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که روز دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ در سن ۹۳ سالگی در شهر شیراز دار فانی را وداع گفت.

وی از همان ابتدای تشکیل نظام جمهوری اسلامی حضور در سمت‌های مهم و حساسی مانند عضویت در ستاد و شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت فرهنگ و آموزش عالی، ریاست گروه برنامه‌ریزی درسی رشته‌های علوم انسانی و ... را در کارنامه خود دارد.

مرحوم شریعتمداری مؤلف ۲۴ جلد کتاب، مترجم شش عنوان کتاب، مؤلف ۷۰ عنوان مقاله علمی، اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و مترجم ۱۸ مقاله و مجله علمی بوده است.

از جمله آثار استاد شریعتمداری می‌توان به کتاب‌های آموزش در حوزه و دانشگاه، روشنفکر کیست، تعلیم و تربیت اسلامی، جایگاه علوم انسانی در تولید علم، چگونگی ارتقاء سطح علمی کشور، نقد و خلاقیت در تفکر، نقد آرا برخی از دانشمندان معاصر، تعالیمات حضرت علی (ع) و نظر شهید مطهری، و سیاست و خردمندی اشاره کرد.

انجام فعالیت‌های علمی در کنار مبارزه‌های سیاسی

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی، وزیر آموزش و پرورش در این مراسم با بیان اینکه شروع کار تعلیم و تربیت دکتر شریعتمداری از مدرسه بود اظهار کرد: کسانی که در کلاس درس حضور داشته باشند، مسائل تعلیم و تربیت را بهتر متوجه می‌شوند. شخصیت بزرگی مثل ایشان خدمات ارزنده ای به کشور عرضه کرد.

وزیر آموزش وپرورش افزود: دکتر شریعتمداری در تدوین برنامه‌های درسی کمک زیادی کرد و دانشجویان از تالیفات او استفاده زیادی می‌کنند.

شریعتمداری، آنچه را که از دستش بر می‌آمد به ملت تقدیم کرد

همچنین در ادامه دکتر غلامعلی حداد عادل با بیان اینکه دانشگاه خوارزمی در این هفته دو استاد برجسته خود را از دست داد، گفت: از دوران جوانی در دانشگاه تهران نام دکتر شریعتمداری را شنیده بودم که از جمله اساتید دانشگاهی بود که مبارزه سیاسی را در کنار فعالیت‌های علمی انجام می‌داد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این‌که در اوایل انقلاب در تهران اساتید دانشگاه برای کمک به انقلاب جلساتی را برگزار می‌کردند، افزود: شریعتمداری در کسوت استاد تمام، متخصص تعلیم و تربیت، صاحب تالیف و ترجمه و یک دانشگاهی آمریکا دیده با تمام وجود در خدمت انقلاب بود.

وی تصریح کرد: دکتر شریعتمداری زمانی که متوجه شد امام پرچم مبارزه را به دست گرفته با صداقت و سلامت نفس و اعتقاد و ایمان به نهضت امام (ره) پیوست.

حداد عادل با بیان این‌که دکتر شریعتمداری در این چهار دهه با اخلاص تمام آنچه که از دستش بر می‌آمد به ملت تقدیم کرد، افزود: این در حالی بود که هیچ توقعی از انقلاب، امام (ره)، دانشگاه، کشور و مردم نداشت، چرا که خصوصیت بارز او سلامت نفس بود.

دکتر شریعتمداری مقدم‌المعلمین و مقدم وزراء بود

 دکتر محمد سعید تسلیمی نیز در این مراسم با بیان اینکه انسان‌ها دارای دو پدر خونی و معنوی هستند، اظهار کرد: امروز با تشییع دکتر شریعتمداری حق پدری را به جا می‌آوریم.

قائم مقام وزیر علوم افزود: دکتر شریعتمداری مقدم‌المعلمین و مقدم وزراء بود که از زمان تشکیل ستاد عالی انقلاب فرهنگی،‌ در این ستاد حضور داشت.

همچنین دکتر فرزاد کی دیگر از اساتید دانشگاه خوارزمی طی سخنانی، بیان اینکه مرحوم شریعتمداری به معنای واقعی کلمه آزاده بود و این آزادگی را از مراد خویش امام حسین (ع) آموخته بود، اظهار کرد: او همواره از اندیشه‌هایی که در رابطه با پیشرفت تعلیم و تربیت در ایران داشت دفاع می‌کرد و یک فیلسوف به تمام معنا بود.

وی افزود: دکتر شریعتمداری متخصص تعلیم و تربیت نیز بود، زیرا کتاب تعلیم و تربیت و جامعه نمایانگر توانایی او بود. از طرفی دکتر شریعتمداری برنامه‌ریزی درسی را ارائه می‌داد و روانشناس تربیتی بود.

این استاد دانشگاه خوارزمی ضمن اشاره به اینکه دکتر شریعتمداری بسیار پرکار بود، گفت: او هرگز به دنبال ثروت نبود و از تدریس و فعالیت‌های علمی که انجام می‌داد انتظار مادی نداشت.

به گزارش ایسنا، در این مراسم دکتر رضا داوری اردکانی، آیت الله علی اکبر رشاد، غلامعلی حداد عادل، سردار رحیم صفوی، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی، عبدالله جاسبی، ابراهیم خدایی، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، شفیعی کدکنی، محقق، مصطفی معین، احمداحمدی، حجت الاسلام دعایی حضور داشتند.

انتهای پیام