شناسهٔ خبر: 17381924 - سرویس ورزشی
منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر ورزش : ثبت جهانی چوگان در مرحله نهایی قرار گرفت

تهران - ایرنا - وزیر ورزش و جوانان گفت: ثبت جهانی چوگان به عنوان میراث جهانی برای ورزش ایران در مراحل نهایی و تکمیلی قرار دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنج شنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت ورزش و جوانان، «مسعود سلطانی فر» وزیر ورزش و جوانان در دیدار اعضا هیات رئیسه فدراسیون چوگان افزود: وجود اسب در این رشته، ریشه در فرهنگ مذهبی ما دارد و چون زادگاهش ایران است در فرهنگ ملی ایران نیز جایگاه وی‍ژه ای دارد.
وی ایران را مهد چوگان دانست و اظهار داشت: هر کشوربنیانگذار و مهد یک رشته ای باید در همه زمینه ها سردمدار و پیشرو آن رشته هم باشد.
وزیر ورزش و جوانان فراهم کردن ساز و کار برای ورود بیشتر بخش خصوصی به این رشته را مورد تاکید قرار داد و گفت: ورود بخش خصوصی به چوگان موجب پیشرفت آن در ایران و جهان می شود که توسعه فرهنگ ایرانی را نیز در پی خواهد داشت.
وی حمایت و همکاری وزارت ورزش و جوانان از تاسیس مدرسه های چوگان را اعلام کرد و خبر داد: ثبت جهانی این رشته به عنوان میراث جهانی برای ورزش ایران در مراحل نهایی و تکمیلی قرار دارد.
سلطانی فر تاکید کرد: باید از توان سایر نهادها به خصوص امکانات و فضاهای ارتش و نیروهای مسلح در این رشته استفاده شود.
وی همچنین با اشاره به حمایت وزارت ورزش از میزبانی ایران از رقابت های مقدماتی جام جهانی چوگان در تیر ماه سال 96 گفت: با استفاده از توان بخش خصوصی این رقابت ها را آبرومندانه برگزار کنیم.
همچنین در این دیدار «گلنار وکیل گیلانی» رئیس فدراسیون چوگان، گزارشی از فعالیت های گذشته و برنامه های آتی این فدراسیون را ارائه داد و از توجه وزیر ورزش و جوانان به این رشته در سمت قبلی و فعلی خود ابراز خرسندی کرد.
ورزش کهن چوگان ایران زمین که به دلیل رواج در بین پادشاهان به 'بازی شاهان' معروف بوده، امروزه به ورزشی جهانی تبدیل شده است و بیش از 77 کشور مسابقات و برنامه های ویژه چوگان را برگزار می کنند.
چوگان در ابتدا عنوانی نظامی و جنگی داشت و نام آن برگرفته از چوبی است که سوارکاران حین بازی، بوسیله آن بر گوی افتاده بر زمین ضربه می زنند.
چوگان که از سال ۱۹۰۰ (میلادی) تا سال ۱۹۳۹ (میلادی) به عنوان یک ورزش درمسابقات جهانی المپیک بازی شده و هم اکنون نیز از سوی کمیته بین المللی المپیک به عنوان یکی از ورزش های جهانی شناخته شده است و قدمتی چند صد ساله دارد اما این ورزش در زادگاه خود ایران چندان مورد اقبال عمومی نیست.
این بازی از نزدیک ۶۰۰ قبل از میلاد در ایران شکل گرفت و در زمان هخامنشیان بازی می شده است. چوگان به هنگام کشور گشایی داریوش اول در هند در آن سرزمین رواج یافت. همچنین در دوره ساسانیان بخشی از فرهنگ بازی های این دوره بوده است.
اصفهان مهد چوگان ایران و جهان شناخته می شود و همین عامل موجب شده است تا مسئولان سازمان میراث فرهنگی، فعالیت خود را برای ثبت جهانی بازی چوگان به نام ایران از این شهر تاریخی آغاز کنند.
گرچه پیش از این جمهوری آذربایجان تلاش هایی را برای ثبت این ورزش اصیل ایرانی به نام خود انجام داده است اما حساسیت ملی در باره این اقدام در دیدار مسئولان جمهوری اسلامی ایران با مقامات جمهوری آذربایجان و یونسکو در آذر سال 92 به طرف های مقابل گوشزد شد.
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پرونده نامزدی ثبت جهانی چوگان 11 فروردین سال 95 به دبیرخانه کمیته میراث ناملموس یونسکو ارسال شد تا پس از بررسی و ارزیابی در سال 2017 در کمیته میراث جهانی یونسکو مطرح شود.
ورزشی**1067**1601**تنظیم کننده: رضا رمضانی** انتشاردهنده : شهناز حسنی

انتهای پیام /*