شناسهٔ خبر: 17375316 - سرویس استانی
منبع: مهر | لینک خبر

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور گیلان مطرح کرد؛

فضای مجازی فرصتی است که نباید به تهدید تبدیل شود

صومعه سرا-عضوهیئت علمی دانشگاه پیام نورگیلان با اشاره به مزایای فضای مجازی، گفت: فضای مجازی همانند خط پیشرونده بوده که دارای دو جهت منفی و مثبت است و نباید این فرصت به تهدید تبدیل شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، مهرداد توکلی بعداز ظهر چهارشنبه در همایش آسیب های ماهواره ای و فضاهای مجازی با موضوع «فضای مجازی و سواد رسانه ای» که در کانون شهید بهشتی شهرستان صومعه سرا برگزار شد، اظهار کرد: ماهواره و فضای مجازی یکی از معضلات جدیدی است که جامعه ما با آن درگیر است.

وی با بیان اینکه از سال ۲۰۱۴ به بعد زندگی اجتماعی اکثر مردم تحت تأثیر و تغییر  از سوی فضای مجازی قرار گرفته است، افزود: این موضوع سبب حیرت و تعجب کارشناسان علوم اجتماعی و جامعه شناسی است.

فضای مجازی فرصتی است که نباید به تهدید تبدیل شود

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور گیلان با اشاره به مزایای وجود فضای مجازی، گفت: فضای مجازی همانند خط پیشرونده بوده که دارای دو جهت منفی و مثبت است.

وی به آسیب های اجتماعی فضای مجازی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: توجه بیشتر بر روی آسیب های این فضا دلیلی برای نبود مزیت و مواهب آن نیست.

توکلی با بیان اینکه ما تعریف و معنای درستی از فضای مجازی در ایران نداریم، تصریح کرد: متأسفانه برخی میان فضای مجازی و فضای حقیقی تفاوتی قائل نمی شوند.

وی موارد موجود در فضایب مجازی را بخشی از حقیقت جامعه عنوان کرد و یادآورشد: سه دیدگاه نسبت به فضای مجازی وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور گیلان با اشاره به وجود سه دیدگاه در خصوص فضای مجازی، ادامه داد: بی خطر دانستن فضای مجازی، سیاه و خطرناک جلوه دادن آن و نگاه واقع بینانه از جمله سه دیدگاه موجود در خصوص این فضا بوده که نیازمند تأمل بیشتر است.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص فضای مجازی، افزود: ایشان فضای مجازی را فرصتی برای بیان سخنان و حرف های خوب می دانند که نباید این فرصت تبدیل به تهدیدی برای جامعه شود.

بروز و شیوع دو بیماری روانی و رفتاری به دلیل افزایش استفاده از فضای مجازی

 توکلی با بیان اینکه امروز شاهد شیوع دو بیماری روانی و رفتاری در سطح جامعه جهانی و ایران هستیم، گفت: با توجه به اینکه شبکه های اجتماعی همانند واتس آپ، وایبر، تلگرام و...طی چند سال اخیر رواج یافته اند ولی همه مردم به نوعی به آن معتاد و عادت کرده اند.

وی با اشاره به اینکه امروز متأسفانه مردم به بیماری ترس جداشدن از موبایل گرفتار شده اند، خاطرنشان کرد: براساس استفاده نادرست از این فضا شاهد افزایش طلاق عاطفی و بی توجهی های مدنی در سطح جامعه هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور گیلان در ادامه به موضوع رسانه اشاره و تصریح کرد: رسانه به معنای پیام بوده که بخشی از  زندگی افراد را تشکیل و با فکر، اندیشه و تفکر افراد سروکار دارد.

وی با اشاره به بررسی کودکانی که مرتکب جرم های خطرناک شده اند، افزود: ۹۰ درصد این کودکان تحت تأثیررسانه ها بوده به همین دلیل بیان می شود که رسانه ها زندگی اجتماعی کودکان را به آنها می آموزند.

ضرورت ایجاد پیوست های فرهنگی در خصوص استفاده از فضا و شبکه های مجازی

توکلی در ادامه با بیان اینکه وزیر ارتباطات از افزایش ۲.۵ برابری پهنای باند اینترنت خبرداده است بدون اینکه پیوست فرهنگی در این زمینه انجام دهیم، گفت: مقام معظم رهبری در سال ۸۹ موضوع اینترنت ملی را  عنوان کردند.

وی با اشاره به بازدید میلیاردها صفحه مستهجن در ماه در ایران توسط بازدیدکنندگان که اکثریت آنها کودک و نوجوان هستند، خاطرنشان کرد: در جامعه ای که دارو و بسیاری از موارد دیگر در تحریم بوده چهار نسل اینترنت، آخرین و به روزترین گوشی های موبایل وارد شده که این باید برای همگان و به ویژه مسئولان جای سوال باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور گیلان دلیل بسیاری از طلاق های عاطفی در کشور را وجود و استفاده از شبکه های اجتماعی عنوان و تصریح کرد: از زمان ظهور شبکه های مجازی میزان خشونت های والدین نسبت به کودکان و فرزندانشان افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در ایران زنان خانه دار بیشتر از اقشار دیگر جامعه از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، اظهار کرد: امروز براساس آمار در دنیا متأسفانه از هر پنج مورد طلاق سه مورد مربوط به آسیب های فضای مجازی است.

توکلی ۶۸ درصد طلاق های صورت گرفته را نشأت گرفته از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی دانست و ادامه داد: معاونت قوه قضائیه آماری را اعلام کرده که براساس آن ۱۷ درصد طلاق ها به دلیل عضویت در شبکه های اجتماعی است.

وی با بیان اینکه رضاخان پهلوی نتوانست در ایران کشف حجاب کند، گفت: متاسفانه طی چندسال گذشته فیسبوک، تلگرام، اینستاگرام در فضای مجازی سبب کشف حجاب شدند.

شبکه های مجازی دلیل بلوغ زودرس در کودکان و نوجوانان ایرانی

به گفته این مسئول حضور در فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی سبب بروز بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی همانند قتل و جنایت و اشاعه و ترویج خرافه پرستی و تغییر هویت فرهنگی و سبک زندگی فردی و اجتماعی بوده است.

وی با اشاره به بازدید بیش از چهار میلیون و ۹۸۰ هزار داستان های مستهجن، تأکید کرد: متأسفانه امروز شاهد بلوغ زودرس جنسی در پسران و دختران هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور گیلان با بیان اینکه امروز استفاده کنندگان از فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی فاقد سواد رسانه ای هستند، افزود: براساس آمار در ایران۴۹ درصد والدین بیان کرده اند که اینترنت و رایانه را از کودکان خودمی آموزند.

وی با تأکید بر ضرورت کسب سواد در حوزه ها و زمینه های مختلف توسط افراد هر جامعه ای، خاطرنشان کرد: داشتن سواد رسانه به معنای این بوده که والدین بدانند که کدام از رسانه ها خوب و کدامیک بد بوده و براساس آن بر فرزندانشان نظارت کنند.

سه میلیون جستجو در حوزه پورنو گرافی(فیلم و عکس مستهجن) در جهان

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور گیلان به سه میلیون جستجو در حوزه پورنو گرافی(موارد مستهجن) اشاره کرد و گفت: متأسفانه در این زمینه ۲۲ درصد دختران تصاویر نامناسبی از خود در فضای مجازی منتشر کرده اند.

وی با بیان اینکه شش دختر از هر ۱۰ دختر زیر ۱۸ سال در معرض بزه دیدگی جنسی قرار دارند، اظهار کرد: براساس آمار ارائه شده از سوی وزارت ورزش و جوانان از میان نوجوانان زیر ۱۸ سال تهرانی ۲۳ درصد دختران و ۳۴ درصد پسران اعلام کرده اند که روابط نامشروع قبل از ازدواج را تجربه کرده اند.

توکلی با تأکید بر ضرورت توجه ویژه در زمینه رهاشدگی کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، ادامه داد: براساس تحقیقات انجام شده کودکان قبل از آموختن امورات عادی زندگی استفاده از گوشی و تبلت را آموخته اند.

وی به نادیده گرفتن رده بندی سنی از سوی والدین ایرانی، افزود: در ایران ۲۰ میلیون گیمر وجود دارد که شش میلیون نفر به صورت حرفه ای به بازی «کلشن آف کلنز» می پردازنند.

به گفته این مسئول  نبود توجه از سوی والدین به همین رده بندی های انجام شده برای سنین سبب شده که کودک پنج یا شش ساله نیز در گیر چنین بازی های شود.

وی با بیان اینکه امروز شاهد عضویت کودکان زیر هفت سال در شبکه های اجتماعی همانند تلگرام و اینستاگرام هستیم، گفت: در دنیا، کودکان بالای ۱۶ سال حق عضویت در گروه های و شبکه های اجتماعی دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور گیلان با اشاره به اینکه کودک زیر هفت سال توانایی تشخیص محتوا را ندارد، خاطرنشان کرد: دشمنان از طریق بازی ها جهان مورد نظر خود را بازسازی و به کودکان القاء می کنند.