شناسهٔ خبر: 1323151 - سرویس علمی-فناوری
منبع: رجا - قدیمی | لینک خبر

با تلاش محققان ایرانی صورت گرفت:

خلاصی از کابوس تعریق بیش از حد

این دستگاه که پس از چهار سال پژوهش با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندق حمایت از پژوهشگران برای اولین بار در کشور طراحی و به تولید انبوه رسیده، تمامی مجوزها و تاییدیه های لازم را نیز از وزارت بهداشت دریافت کرده است.

صاحب‌خبر -
خلاصی از کابوس تعریق بیش از حد

محققان یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با همکاری محققان دانشگاه صنعتی استکهلم سوئد موفق به طراحی، ساخت و تجاری سازی دستگاه پزشکی یونتوفورزیس جهت درمان بیماریهای پرهیدروزیس، تعریق بیش ازحد زیر بغل و کف دست و پا شدند.

دکتر طرقی، مدیر تجاری سازی این پروژه تحقیقاتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فناوری ایسنا خاطرنشان کرد: این دستگاه که پس از چهار سال پژوهش با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندق حمایت از پژوهشگران برای اولین بار در کشور طراحی و به تولید انبوه رسیده، تمامی مجوزها و تاییدیه های لازم را نیز از وزارت بهداشت دریافت کرده است. دستگاه ضد تعریق الکسا پرو (Elexapro) به صورت هموشمند عمل می‌کند که نسبت به نمونه مشابه خارجی که عمدتا تکنولوژی آن در اختیار کشور المان و آمریکا می باشد، بهبودبخشی بسیار بالا تر - تا 98 درصد و دائمی - دارد.

وی خاطرنشان کرد: از مزایای عملکرد هوشمند دستگاه ضد تعریق ابداعی که ثبت اختراع نیز شده، حذف عوارض جانبی درمان مانند سوزش و پوسته شدن پوست شد که در نمونه خارجی دستگاه وجود دارد و با به کار گیری شیوه های نوین در تجاری سازی، قیمت تمام شده آن یک دهم نمونه خارجی است.

طرقی تصریح کرد: آزمایشهای بالینی مربوط به این دستگاه در مراکز درمانی معتبر و زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور بر روی تعداد زیادی بیمار طی دو سال انجام شده و با گذراندن بیش از 90 تست متفاوت موفق به دریافت گواهی تاییدیه عملکرداز سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی و پروانه تولیدو بهره برداری ازوزارت بهداشت شده است.

مهندس اکبران، مدیر پژوهش تجهیزات پزشکی شرکت دانش بنیان سازنده این دستگاه نیز درباره اهمیت ساخت آن اظهار داشت: براساس گزارش ‌های جهانی 211 میلیون نفر در جهان و بیش از سه میلیون نفر در کشور ایران مبتلا به این عارضه می باشند که عمدتا منشا ژنتیکی داشته و هیچ درمان موثر و دائمی برای آن گزارش نشده است .بعضا دیده شده است که افراد با تزریق بوتاکس و با تحمل هزینه های گزاف اقدام به درمان کرده اند که اثر موقتی و همراه با عوارض شدید جانبی همراه با درد شدیدهنگام تزیق دارد. همچنین گاهی مواردی دیده شده که اقدام به جراحی سمپاتکتمی ازطریق قطع اعصاب سمپاتیک که وظیفه انتقال دستور تعریق از مغز به غدد تعرق را دارند می کنند که علاوه بر مشکلات جراحی عوارضی مانند تشدید تعریق در سایراعضا بدن را دارد.

به گفته مهندس اکبران- مدیر پژوهش تجهیزات پزشکی پرتو طب پردیس بر اساس گزارش بانک جهانی 211 میلیون نفر در جهان و بیش از سه میلیون نفر در کشور ایران مبتلا به این عارضه می باشند که اکثرا منشاء ژنتیکی دارد و تا به امروز هیچ درمان موثر و دائمی برای آن گزارش نشده است.

تا کنون راه حل مناسبی برای درمان این عارضه وجود نداشت و اغلب با روش هایی مانند تزریق بوتاکس، استفاده از محلول های و اسپری های رایج، دارو های خوراکی و یا عمل جراحی به درمان پرداخته که با تاثیر کم و عوارض همراه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: روش کارکرد درمانی یونتوفورزیس(عرق یش از حد) دارای تاییدیه FDA سازمان غذا و داروی آمریکا و استاندارد اروپا CE نیز می باشد و به عنوان جدید ترین و بهترین روش درمان تعریق بیش از حد بدن، در دنیا شناخته شده است.

راهکارهای استراتژیک در پروسه تجاری سازی دستگاه «الکسا» از طرفی اثر درمانی سریع و بهبودی کامل را به همراه دارد.

عباسی، مدیر تولید شرکت دانش بنیان سازنده این دستگاه تصریح کرد: دستگاه ضد تعریق از نظر عملکرد اثردرمانی سریع و بهبودی کامل را دارد و از طرفی قیمت تمام شده بسیار پایینی دارد که اکثر افراد جامعه قدرت خرید آن را داشته و بتوانند در خانه به درمان بپردازند. با توجه به ریشه ژنتیکی این عارضه همه افراد خانواده می‌توانند از یک دستگاه برای درمان استفاده کنند.