شناسهٔ خبر: 1314818 - سرویس علمی-فناوری
منبع: دانشجو | لینک خبر

در گفتگو با "خبرگزاری دانشجو" عنوان شد

درمان 98 درصدی تعرق بیش از حد دست و پا/ ابتلا 3 میلیون نفر به هایپرهیدروزیس در کشور

پژوهشگران پارک علم و فناوری دانشگاه تهران دستگاهی را برای درمان بیماری ژنتیکی تعرق بیش از حد پا و کف دست ارائه کردند.

صاحب‌خبر -

دکتر علی طرقی مجری طرح دستگاه پزشکی در گفتگو با خبرنگار علمی "خبرگزاری دانشجو" با بیان اینکه این دستگاه پزشکی با عنوان دستگاه "یونتوفورزیس" (Iontophoresis) طراحی و ساخته شده است، گفت:  این دستگاه به منطور درمان بیماری "هایپر هیدروزیس" یا تعریق بیش از حد زیر بغل و کف دست و پا طراحی و ساخته شده است.

 

وی منشا بیماری "هایپر هیدروزیس" را ژنتیکی عنوان کرد و یادآور شد: بیش از 3 میلیون نفر در کشور دچار این عارضه ژنتیکی می باشند که تا کنون درمان مناسب و قطعی برای آن وجود نداشته است.

 

طرقی ادامه داد: در این راستا برای اولین بار در دنیا دستگاه ضد تعریق یونتوفروسیس را به صورت هوشمند برای درمان تعریق عرضه کردیم.

 

وی با بیان اینکه این دستگاه برای درمان خانگی طراحی و تجاری سازی شده است، خاطر نشان کرد: طراحی هوشمند این دستگاه منجر به 98 درصد موفقیت درمان دائم و بدون عوارض جانبی و یک دهم قیمت تمام شده نسبت به نوع خارجی آن شده است.

 

این محقق پا اشاره به نتایج بالینی به دست آمده از این دستگاه، اظهار داشت: آزمایش‌های بالینی مربوط درمراکز درمانی معتبر و زیر نظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور بر روی تعداد زیادی از بیماران مبتلا در مدت 2 سال انجام شد و پس از گذراندن بیش از 90 تست متفاوت موفق به دریافت گواهی تاییدیه عملکرد عالی از سازمان پژوهش‌های صنعتی و پروانه تولید و بهره برداری از وزارت بهداشت شدیم.

 

وی نام تجاری این دستگاه را الکسا (ELEXA) ذکر کرد و افزود: این دستگاه با همکاری محققان دانشگاه صنعتی  KTH  استکهلم و پزشکی کارولینسکای سوئد و با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری و صندق حمایت از پژوهشگران اجرایی شد.

 

به گفته وی این دستگاه دارای گواهی اختراع به شماره 77462 در کشور است.