شناسهٔ خبر: 9915521 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات | لینک خبر

همکاری پژوهشگاه ارتباطات و معاونت نوآوری وزارت ارتباطات به منظور بومی سازی فناوری اطلاعات

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از همکاری های دوجانبه پژوهشگاه ارتباطات با معاونت نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات،به منظور بومی سازی این فناوری ها خبرداد.

صاحب‌خبر -

  دکتر محمد خوانساری، رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات درگفتگو با خبرنگار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ،بابیان این مطلب گفت:‌   این  پژوهشگاه به عنوان مشاور مادر و بازوی تحقیقاتی وزارتخانه است که در مرحله اول، نیازهای تحقیقاتی آن را از طریق برگزاری جلسات مشترک و درخواست های رسیده، تامین  می کند.

وی ادامه داد:‌  همچنین دراین پژوهشگاه، تعاملات و همکاری های گسترده و نزدیکی با دانشگاهها، مراکز رشد و پارک های علم و فناوری، نمایندگان صنعت از جمله سندیکای مخابرات ایران و نظام صنفی رایانه ای کشور، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت های فعال و دانش ­بنیان حوزه فاوا وجود دارد.

 خوانساری برشناخت نیازهای بخش فاوای کشور توسط این پژوهشگاه تاکیدکرد و افزود: بر اساس اولویت های تحقیقاتی مصوب وزارتخانه، هیات امنا و شورای پژوهشی، برنامه های تحقیقاتی خود را پیش می برد.

وی اظهارکرد: همچنین برای پیشبرد برنامه های تحقیقاتی، پژوهشکده سیاستگذاری و مدیریت راهبردی فاوا  تاسیس شد و با شکل دهی گروه آینده پژوهی در این پژوهشکده، رصد فناوری و روندهای آنها با استناد به روش های علمی، نیازهای پژوهشی آتی را مد نظر قرار می دهد.

خوانساری در پاسخ به سوالی درخصوص  نحوه حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از پژوهش های حوزهICT  گفت: با ایجاد معاونت نوآوری و فناوری  وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، فعالیت های حمایتی وزارتخانه در خصوص توسعه علم و فناوری بسیار پر رنگ تر شده  و برنامه های گسترده ای در جهت توسعه همکاری های وزارتخانه با پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد  تهیه شده است.

وی بر ایجاد ارتباط نزدیکتر با صنعت ICT درکشور تاکید کرد و ادامه داد: این ارتباط چه از طریق نمایندگان آنها در نظام صنفی رایانه ای و سندیکای مخابرات و چه از طریق حمایت و ارایه تسهیلات به شرکتهای کوچک و متوسط و همچنین از طریق صندوق وام وجوه اداره شده وزارتخانه انجام شده  و در دست اقدام  است.

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: همچنین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و کارگزاری ارزیابی شرکتهای دانش بنیان به عنوان عضو این کمیته همکاری دارند.

 وی بیشتر شدن فضای تعاملات بین المللی را مثبت ارزیابی کرد و افزود: با هدف تقویت و توسعه همکاری های علمی، پژوهشی و فناورانه در سطح منطقه و جهان نیز تعاملات گستره ای با دعوت وزرای فاوای کشورهای مختلف از جمله سوئد، مجارستان، فنلاند، عراق، افغانستان، روسیه، اذربایجان  انجام شده و تفاهم نامه های علمی و فناوری میان طرفین مبادله شده است  که پژوهشگاه نیز به سهم خود در این فعالیتها، با وزارتخانه و معاونت های فناوری و نواوری و امور بین الملل همکاری دارد.

خوانساری در تبیین چگونگی تاثیرگذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، درحمایت ازپژوهش های حوزه  ICTگفت:  وزارت ارتباطات، زمینه نزدیک تر شدن ارکان مختلف اکوسیستم علم و فناوری فاوا در کشور را فراهم می کند که از جمله بخش دانشگاه ها، پژوهشگاه، پارک ها و مراکز رشد و صنعت است که  می تواند در جهت بومی سازی فناوری و توسعه محصولات و خدمات دانش بنیان و مورد نیاز کشور تاثیرگذارباشد.

 وی تدوین قوانین حمایتی در جهت تقویت صنعت و پژوهش حوزه فاوای کشور را تاثیرگذار دانست وافزود:  در این خصوص برگزاری نشست های وزارتخانه با شرکت های خصوصی فعال حوزه فاوا، بسیار ارزشمند و موثر است که این مساله با جدیت از سوی مقام عالی وزارت پیگیری شده و به زودی سومین نشست آن  نیز،برگزار خواهدشد.

 

 

 

نظر شما