شناسهٔ خبر: 9800519 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

طرح توسعه فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی افتتاح می‌شود

- همشهری آنلاین: طرح توسعه فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی با ظرفیت تولید روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز هفته آینده با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مهر، با حضور حسن روحانی رئیس جمهور هفته آینده طرح توسعه فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی با ظرفیت تولید روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز به طور رسمی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس افتتاح می‌شود.

هدف از طرح توسعه فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی تولید روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز پالایش شده به منظور تامین سوخت و خوراک مورد نیاز مشترکان خانگی، تجاری، صنعتی، تولید روزانه ۸۰ هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی و ۴۰۰ تن گوگرد برای صادرات به بازارهای جهانی، تولید سالانه یک میلیون و ۵۰ تن گاز مایع برای صادرات و یک میلیون تن گاز اتان به منظور تامین خوراک مورد نیاز صنایع پتروشیمی به ویژه مجتمع‌های پتروشیمی در مسیر خط لوله اتیلن غرب است.

براساس برآوردهای انجام شده، با آغاز بهره‌برداری و تولید گاز طبیعی و سایر محصولات گازی در طرح توسعه فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی، سالانه معادل ۶ میلیارد دلار درآمد برای اقتصاد کشور حاصل می‌شود.

رکن‌الدین جوادی معاون وزیر نفت اخیرا در گفتگو با مهر با بیان اینکه تا پیش از پایان سالجاری طرح توسعه فاز ۱۵، ۱۶ و ۱۷ پارس جنوبی به طور رسمی افتتاح خواهد شد، گفته است: علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود امسال تولید گاز از طرح توسعه فاز ۱۹، ۲۰ و ۲۱ این میدان مشترک گازی آغاز شود.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت با یادآوری اینکه در سالجاری هم همچون سال گذشته حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعبی به ظرفیت تولید روزانه گاز ایران افزوده خواهد شد، اظهار کرده است: بخش عمده‌ای از این افزایش تولید از محل راه‌اندازی فازهای جدید پارس جنوبی محقق خواهد شد.

ایران قصد دارد با تکمیل و بهره‌برداری از طرح توسعه فازهای مختلف پارس جنوبی تا دو سال آینده ظرفیت تولید گاز از این حوزه مشترک را به بیش از ۷۵۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش دهد که بخشی از این گاز از مسیر خط لوله و یا طرح ایران ال. ان. جی به بازارهای منطقه‌ای و جهانی صادر خواهد شد.

برچسب‌ها:

نظر شما