شناسهٔ خبر: 9545763 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

معاون سازمان جهاد کشاورزی قزوین خبر داد

اجرای طرح جامع سلامت در بخش کشاورزی

معاون مدیریت صنایع سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به برنامه ارتقاء سطح سلامت واحدهای فرآوری سنتی زیتون کنسروی این استان گفت: امیدواریم با تفاهم‌نامه‌های صورت‌گرفته، طرح «جامع سلامت» را در این واحدها اجرا کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین آبرادات مصلایی با اشاره به واحدهای تولیدی زیتون در استان قزوین اظهار کرد: در حال حاضر 8 واحد تولیدی در بخش فرآوری زیتون در این استان مشغول به فعالیت هستند.

وی به بیان فرآوری زیتون در واحدهای تولیدی پرداخت و افزود: در واحدهای فعال فرآوری زیتون، فرآورده‌های بسیاری همچون تولید دو هزار و 500 تن روغن و یک‌هزار و 180 تن کنسرو زیتون تولید می‌شود.

معاون مدیریت صنایع و دبیر کمیته سلامت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین ادامه داد: مراحل برداشت و فرآوری زیتون کنسروی و مراحل روغن‌کشی آن در منطقه قزوین از اواسط شهریورماه سال جاری آغاز شده‍است.

مصلایی با اشاره به برنامه ارتقاء سطح سلامت واحدهای فرآوری سنتی زیتون کنسروی استان قزوین گفت: تفاهم‌نامه‌هایی با همکاری معاون غذا و دارو و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین مبنی بر اجرای طرح «جامع سلامت» منعقد کرده‌ایم تا به سلامت واحدهای یادشده، توجه شود.

وی تصریح کرد: بیش از 50 فقره مشاغل مجوز خانگی و 8 فقره جواز تأسیس صادر شده‌است که پس از طی مراحل حقوقی مربوطه، فرآوری بهداشتی می‌شوند.

معاون مدیریت صنایع و دبیر کمیته سلامت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با بیان اینکه استان قزوین یکی از استان‌های شاخص در تولید زیتون کشور است، عنوان کرد: سطح زیر کشت باغ‌های زیتون استان قزوین شامل 8 هزار و 850 هکتار که از این میزان، 5 هزار و 650 هکتار سطح بارور و سه هزار و 200 هکتار غیربارور است.

مصلایی با بیان اینکه استان قزوین در تولید زیتون رتبه مهمی را در سطح کشور و استان شامل می‌شود گفت: این محصول در بین محصولات باغی رتبه دوم را در استان و رتبه ششم کشوری را از نظر سطح زیر کشت به خود اختصاص می‌دهد.

وی اظهار کرد: یکی از قطب‌های مهم تولید زیتون کشور، در شهرستان طارم سفلی استان قزوین است، چراکه این محصول سابقه طولانی‌‌مدت در سطح زیر کشت و آشنایی مردمان منطقه دارد.

این مسئول در خصوص میزان تولید زیتون استان قزوین در سال گذشته گفت: با تولید 14 هزار و 125 تن زیتون در سال گذشته، این استان رتبه سوم تولید محصول یادشده کشور را  به خود اختصاص داد.

معاون مدیریت صنایع و دبیر کمیته سلامت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین خاطرنشان کرد: در استان قزوین بیش از 10 نوع زیتون کاشت می‌شود که 85 درصد آن را ارقام زرد و روغنی و سایر ارقام بومی از جمله نوع شنگه، ماری، چرچنگی و گرد و ارقام عمده خارجی آن اشاره کرد.

گفتنی است، کشت و برداشت زیتون در استان قزوین تنها بخشی از ظرفیت‌های کشاورزی این استان است.

انتهای پیام/77018/س/ث3001

http://fna.ir/UK85KC

نظر شما