شناسهٔ خبر: 947327 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: عصرخودرو | لینک خبر

جریمه سنگین شرکت‌‌های مسافری متخلف در ایمنی

جریمه سنگین شرکت‌‌های مسافری متخلف در ایمنی

عصرخودرو:مدیرکل پایانه‌های استان تهران با اشاره به نظارت دقیق بر عملکرد مدیران فنی شرکت‌ها مبنی بر لزوم رعایت ایمنی و بررسی دقیق تخلفات آنها، از راه‌اندازی سامانه ‌CRM (مدیریت ارتباط با مشتری) در آینده نزدیک خبر داد و گفت: رعایت ایمنی سیر باید اولویت شرکت مسافری و مدیران فنی باشد.

صاحب‌خبر -

 به گزارش پایاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، حمیدرضا شهرکی ثانوی  با اشاره به رشد سریع تکنولوژی در بخش انواع مدل‌‌های حمل و نقلی، اظهار داشت:‌ وقت آن رسیده است که به حمل نقل به صورت تخصصی نگاه کرد و مسئولان، مسافران، رانندگان و در کنار آنها متولیان خبر در این عرصه، باید نگاهی نوین و تخصصی به این صنعت داشته باشند، بدین ترتیب است که مسافران حقوق خود را می‌شناسند، رانندگان با وظایف خود‌ آگاه می‌شوند و نحوه اطلاع رسانی دقیق‌تر می‌شود.

* ایمنی سفر و ارتقاء سطح خدمات اولویت‌های اصلی در سفر‌های تابستانی‌

وی با اشاره به ارائه خدمات به مسافران حمل و نقل عمومی جاده‌ای در دور دوم سفرهای تابستانی، اظهار داشت: سفرهای تابستانی هر سال دستور‌العملی دارد که در این دستور‌العمل به چند مورد اشاره شده است؛ در این باره «ارتقاء سطح خدمات»، «ایمنی سفر» و «جمع‌آوری نظریات، انتقادات و پیشنهادات مردم» مورد تاکید قرار گرفته است.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان تهران با بیان اینکه بیشترین تقاضای سفر و پرترددترین جاده‌ها در استان تهران وجود دارد، بیان کرد: در طول این ایام بیشترین فروش بلیت ناوگان عمومی از استان تهران انجام می‌شود و در واقع بیشترین خدمات باید در مبدأ (تهران) انجام شود.

* لزوم انجام سفر‌ها با برنامه/ تهیه بلیت قبل از سفر ضروری است

شهرکی ثانوی اظهار داشت: در چارچوب دستور‌العمل مذکور موضوع سفرهای با برنامه مورد تاکید قرار گرفته است، یعنی تهیه بلیت از قبل انجام شود.

وی ادامه داد: این مورد کمک می‌کند بتوانیم تقاضای واقعی را به نوعی پیش‌بینی کنیم و شاخص‌های آماری که از پیش‌فروش بلیت حاصل می‌شود و بر اساس نوع ناوگان طبق تقاضا، عرضه ناوگان را به مناسب‌ترین وجه انجام دهیم.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان تهران اظهار داشت:‌ در این راستا عمده برنامه‌ ما این است که مردم به سمت سفرهای با برنامه حرکت کنند.

* تخفیف‌ 10 درصدی بلیت ناوگان‌ جاده‌ای استان‌ تهران برای مسافران تحت پوشش کمیته امداد

شهرکی ثانوی یادآور شد: بنا بر موافقت انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل مسافربری تهران و اتحادیه تعاونی‌های مسافربری 17گانه تهران، مقرر شد که نسبت به اعطای تخفیف به میزان 10 درصد از بهای بلیت مسافری به اشخاص تحت پوشش کمیته با ارائه کارت شناسایی از سوی شرکت‌های مسافری اقدام شود.

* برنامه‌ریزی برای افزایش 5 درصدی جابه‌جایی مسافر توسط ناوگان عمومی جاده‌ای استان تهران‌

وی اظهار داشت: در بخش حمل و نقل عمومی جاده‌ای ضریب اشغال صندلی 100 درصد نیست و رقم پایینی است که شامل 40 تا 60 درصد است؛ اهمیت کار آنجاست که بخش حمل و نقل عمومی جاده‌ای سهم 90 درصدی و بیشتر در حمل و نقل عمومی مسافری دارد.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان تهران با تاکید بر لزوم ارتقاء کیفیت خدمات در بخش ناوگان مسافری، بیان کرد:‌ برای امسال هدف‌گذاری افزایش پنج درصدی جابه‌جایی مسافر را در نظر گرفته‌ایم.

‌* جابه‌جایی 22 میلیون نفر توسط ناوگان عمومی جاد‌ه‌ای تهران در سال گذشته

شهرکی ثانوی ادامه داد:‌ سال گذشته 22 میلیون و 175 هزار نفر مسافر از مبدا استان در مسیرهای درون‌استانی و برون‌استانی از طریق انجام یک میلیون و 388 هزار و 627 سفر با انواع ناوگان عمومی جاده‌ای جابه‌جا شده‌اند.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان تهران افزود: تفاوت سیستم ناوگان عمومی جاده‌ای با حمل و نقل ریلی و هوایی این است که آنها در آمارهای خود، ارقام ورود و خروج را اعلام می‌کنند، اما ما حرکت از مبدا را اعلام می‌کنیم.

وی ادامه داد: البته در این میان، جابه‌جایی مسافر از مبادی ورودی و خروجی پایانه‌های مرزی نیز انجام می‌شود که در قالب حمل و نقل بین‌المللی این خدمات ارائه می‌شود که متولی ساخت و بهره‌برداری این پایانه‌ها سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است.

* جابه‌جایی مسافران توسط 6050 دستگاه انواع ناوگان عمومی جاد‌ه‌ای استان تهران

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان تهران با بیان اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای 100 درصد در اختیار بخش خصوصی است، افزود: در استان تهران ظرفیت ناوگان نسبت به استان‌های دیگر بیشتر است؛ هم اکنون‌ تعداد 3 هزار و 89 دستگاه اتوبوس، یک هزار و 38 دستگاه مینی‌بوس و 1923 دستگاه سواری کرایه برون‌شهری در ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای استان تهران فعال است.

شهرکی ثانوی افزود:‌ بر اساس آمار منتهی به پایان سال 92، متوسط سن ناوگان عمومی جاده‌ای مسافری استان تهران در بخش اتوبوسی 8.8 سال، در بخش ناوگان مینی‌بوسی 18.95 سال و در ناوگان سواری کرایه 7.44 سال است.

وی تأکید کرد: نوسازی و توسعه ناوگان را به صورت جدی در دستور کار خود قرار داده‌ایم ضمن آنکه از منابع سازمان نیز تسهیلاتی برای نوسازی ناوگان ارائه می‌دهیم، البته ستاد مدیریت و حمل و نقل سوخت متولی اصلی نوسازی ناوگان است که اولویت‌های آنها هم متفاوت است.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان تهران اضافه کرد: البته در این عرصه باید ‌خدمات ناوگان سواری‌های کرایه عمومی نیز ساماندهی شود، مشکلاتی در این باره وجود دارد، اما سعی می‌کنیم این مشکلات را رفع کنیم.

* فعالیت 13 هزار و 879 نفر راننده در بخش ناوگان عمومی جاده‌ای استان تهران

شهرکی ثانوی با بیان اینکه صدور کارت هوشمند راننده به صورت آنلاین انجام می‌شود، یادآور شد:‌ راننده‌های سیستم ناوگان عمومی جاده‌ای که در بخش مسافری عمومی جاده‌ای استان فعالیت می‌کنند، 13 هزار و 879 نفر هستند که در سامانه ما کارت هوشمند دریافت کرده‌اند و مجاز به رانندگی با ناوگان عمومی جاده‌ای هستند.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان تهران افزود:‌ 97 شرکت تعاونی نیز در بخش مسافری فعالیت می‌کنند که 2 شرکت آن بسیار توانمند بوده و در سطح کشور فعال هستند.

* محوریت شرکت‌های مسافری استان تهران در تصمیم‌گیری‌ کلی ناوگان عمومی‌

وی اظهار داشت: اگر می‌خواهیم حقوق شهروندی که تأکید دولت است در همه جوانب رعایت شود، باید زیرساخت‌ها فراهم باشد، یکی از این حوزه‌ها، در بخش خدمات عمومی حمل و نقلی است، بنابراین ‌نیاز داریم تفکر مدیریت حاکم بر‌ شرکت‌های حمل و نقل عمومی مسافر توجه به مدیریت نوین در چارچوب رعایت حقوق ‌ذی‌نفعان و تمام افرادی که با آنها همکاری می‌کنند، باشد.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان تهران اظهار داشت: در شرکت‌های حمل و نقل مسافری جاده‌ای گروهی مالک بوده گروهی راننده هستند، گروهی در بخش مهمانداری فعالیت می‌کنند و گروهی به عنوان کارمند فعالیت می‌کنند.

شهرکی ثانوی افزود: شرکت‌های حمل و نقل مسافر جاده‌ای در استان تهران، مدیریت قوی و قدمت بالایی دارند و عموماً برنامه‌ریزی‌های سطح کشور در حوزه حمل و نقل عمومی جاده‌ای، به‌ ویژه بخش مسافری، نشأت گرفته از تصمیماتی است که در تهران با حضور بخش خصوصی اخذ می‌شود.

وی یادآور شد: شرکت‌های تعاونی مسافری در سطح کشور با یکدیگر همکاری دارند، بدین ترتیب که ناوگان بین شرکت‌ها توزیع شده است که با یکدیگر توافق کرده و خدمات ارائه می‌دهند.

* نظارت دقیق بر عملکرد مدیران فنی شرکت‌ها/ایمنی سیر جدی گرفته می‌شود/بررسی دقیق تخلفات شرکت‌ها

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان تهران با تأکید بر اینکه رعایت ایمنی سیر جاده‌ای اولویت اصلی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است، گفت: توجه به مدیران فنی و عملکرد آنها در دستور کار قرار دارد که باید هر چه بهتر اجرایی شود، ضمن آنکه از آنها انتظار داریم ابلاغیه‌های سازمان مبنی بر نظارت را به دقت اجرا کنند.

شهرکی ثانوی با اشاره به رسیدگی دقیق به تخلفات رانندگی راننده‌های انواع ناوگان عمومی جاد‌‌ه‌ای یادآور شد:‌ کمیسیون رسیدگی به تخلفات ماده 12 و 13 به تخلفات احتمالی شرکت‌ها و رانندگان رسیدگی خواهد کرد و در صورت احراز تخلف، جریمه انها سنگین خواهد بود.

* برنامه‌ریزی برای پیاده‌سازی سامانه ‌CRM (مدیریت ارتباط با مشتری) در بخش ناوگان عمومی مسافری

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان تهران با تأکید بر اینکه حاکمیت‌ باید ارتباط قوی با مسافر داشته باشد، بیان کرد: ‌قدرت ارتباط‌گیری در کنار سهولت ارتباط‌گیری و مدیریت صحیح، ارتباط‌گیری را تسریع می‌کند.

شهرکی ثانوی با اشاره به اینکه شفافیت و سرعت ارتباط‌گیری با ابزارهایی که وجود دارد امکانپذیر است، افزود: ‌به دست‌اندرکاران بخش مسافری ابلاغ رسمی کرده‌ایم، با وجود سامانه‌های ارتباطی مختلف نظیر پیامک، تلفن ثابت و پایگاه اینترنتی، در کنار حضور نمایندگان سازمان راهداری در پایانه‌های مسافری، سامانه CRM ‌(مدیریت ارتباط با مشتری) نیز راه‌اندازی شود.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان تهران افزود: معتقدیم که چون در بخش جابه‌جایی مسافر برای مسافران تصمیم‌گیری می‌کنیم و در بخش حمل کالا برای صاحبان کالا تصمیم‌ می‌گیریم،‌ لازم است نظریات مسافران و صاحبان کالا را نیز شنیده و در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: در اجر‌ای این مورد‌ تنها به توزیع فرم نظر‌سنجی بین مسافران بسنده نمی‌کنیم، در قالب مدل‌های مختلف نظریات مردم را می‌شنویم و با روش‌های مختلف به عنوان یک مجموعه نظارتی به بخش خصوصی کمک می‌کنیم تا بخش خصوصی به عنوان صاحبان ناوگان، نیازهای مسافر را بشناسد؛ ‌این مورد در دستور کار جدی قرار گرفته است.

شهرکی ثانوی بیان کرد:‌ مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) مفهوم نسبتاً جدیدی از رویکرد توجه به خواسته‌های مشتری است که با پیشرفت‌های وسیع IT، نرم‌افزارهای خاص آن در حال توسعه هستند.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان تهران بیان کرد‌: در اینباره مفاهیم مرتبط با CRM بررسی شده و تعامل اجزای اصلی طراحی CRM بیان می‌شود.

* آموزش 1500 مهماندار اتوبوس/ مهمانداران ملزم به پوشیدن لباس فرم هستند

شهرکی ثانوی با بیان اینکه دستور‌العملی پیشنهادی تحت عنوان تکریم مسافر تهیه کرده‌ایم که در آن به نوعی وظایف مهماندار و راننده تعیین و تفکیک شده است، افزود:‌ از ‌هدفگذاری‌های امسال‌ که در قالب دستور‌‌العمل ارائه خدمت به مسافران آمده است، ساماندهی مهمانداران اتوبوس است.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان تهران با اشاره به اینکه در سنوات اخیر 1500 مهماندار آموزش رسمی دیده‌اند، ادامه داد: برای مهمانداران اتوبوس دوره‌های آموزش برگزار کرده‌ایم که آنها باید در این دوره‌ها شرکت کرده و گواهینامه اخذ کنند، امسال هم‌ این موضوع آموزش را به طور کامل فعال می‌کنیم.

وی گفت:‌ مهمانداران باید توجیه باشند که چه خدماتی لازم است ارائه دهند باید آموزش‌ استاندارد به آنها ارائه شود، ضمن آنکه موضوع حقوق و دستمزد آنها نیز باید بررسی شود.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان تهران به لزوم استفاده از لباس فرم توسط مهمانداران اشاره کرد و درباره نحوه جذب مهماندار گفت:‌ جذب مهماندار در واقع رابطه مالک، راننده و مهماندار است در بحث مسائل دستمزد آنها در حیطه سازمان تامین اجتماعی است، اما اگر ساماندهی شوند از نظر حقوق و دستمزد شرایط بهتری خواهند داشت.

نظر شما