شناسهٔ خبر: 9434943 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

جنگ تجاری روسیه با ترکیه کلید خورد

واکنش روسیه به هدف قرارگرفتن بمب افکن خودعلاوه بر روابط سیاسی و نظامی به عرصه تجاری نیز کشیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، همزمان با اوج گیری تنش ها بین روسیه و ترکیه، حملات جنگنده های روسیه به مواضع تروریست ها در سوریه افزایش یافته است. هواپیماهای جنگی روسیه مواضع گروه های تروریستی را در شمال استان لاذقیه ـ نزدیک مرزهای ترکیه ـ و حومه جنوبی حلب بمباران کردند.

واکنش روسیه به هدف قرارگرفتن بمب افکن خودعلاوه بر روابط سیاسی و نظامی به عرصه تجاری نیز کشیده است. روسیه 6 کشتی ترکیه حامل مرغ را در کالینینگراد توقیف کرد.  ماموران گمرک روسیه در منطقه لارس، واقع  بین گرجستان و روسیه، از ورود به ماشین های باری ترکیه به روسیه ممانعت کرده اند. منابع وزارت دارایی گرجستان اعلام کردند به علت جلوگیری از ورود تریلی های حامل بار ترکیه به روسیه از گمرک لارس، رانندگان شماری از این تریلی ها مجبور به بازگشت به گرجستان و حرکت به سمت جمهوری آذربایجان شده اند و شمار زیادی از تریلی ها ترکیه نیز در این منطقه متوقف شده اند. پایگاه اینترنتی استراتگ نیز به نقل از منابع روسی گزارش داد روسیه از ابتدای ماه دسامبر واردات گوشت مرغ از ترکیه را  به علت کشف باکتری های زیانبار در گوشت مرغ صادراتی ترکیه متوقف خواهد کرد.  دیده‌بان غذا و داروی روسیه تعداد 6 محموله کشتی مرغ به وزن تقریبی 162 تن را که از ترکیه به بندر بالتیسک در کالینینگراد روسیه وارد شده بود را متوقف کرد. این کشتی‌ها متوقف شده‌اند تا بررسی شود آیا کشتی‌های ترک نقض مقررات کرده‌اند یا نه؟ بیانیه دیده‌بان کشاورزی، غذا و داروی روسیه اعلام کرده است که در این محموله برچسب روی محموله‌ها با مجوزهای دامپزشکی همخوانی ندارد. این 6 کشتی با محموله مرغ در این بندر معلق نگه‌داشته شد‌ه‌اند تا بررسی‌های بیشتری شود. مقامات روسی منتظر پاسخ مسئولان دامپزشکی ترکیه هستند که درباره این مغایرت پاسخ دهد.


در حالیکه هم اکنون ده هزار گردشگر روس در ترکیه به سر می برند و پنج هزار نفر دیگر برای گذراندن تعطیلات سال نوی مسیحی ثبت نام کرده بودند، شرکت های گردشگری روسیه هم اعزام گردشگر به ترکیه را متوقف کرده اند. همچنین خودداری از خرید لباس های ترک در روسیه شروع شده است و این درحالیست که روسیه از طریق واردات پوشاک ترک سالانه هفت میلیارد دلار به صنعت پوشاک ترکیه پرداخت می کرد. پایگاه اینترنتی ریپورت نیز به نقل از وزارت کشاورزی روسیه خبر داد که این کشور واردات میوه و تره بار از ترکیه را  با  واردات محصولات کشاورزی از ایران و جمهوری آذربایجان و ازبکستان، مراکش، آرژانتین و سایر کشورها جایگزین خواهد کرد.»


ترکیه دو روز پیش هواپیمای سوخو 24 روسیه را در مرز ترکیه هدف قرار داد و ساقط کرد،‌ خلبان دوم این هوپیما هم کشته شد.
 

نظر شما