شناسهٔ خبر: 9429031 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان-قدیمی | لینک خبر

گفت‌وگو با طه هاشمی درباره فعالیت‌های فرهنگی- اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی

دانشجویان از دانشگاه نترسند

صاحب‌خبر -

فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها چاشنی فعالیت‌های علمی دانشجویان است. دانشگاهی که فارغ از این فعالیت‌ها بخواهد فعالیت‌های علمی خود را پی بگیرد، دیر یا زود با صندلی‌های خالی در مجموعه علمی خود مواجه خواهد شد. دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان در تلاش برای برگزاری فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی منطبق با استانداردها، همواره پیشتاز بوده است. در این میان از زمانی که طه هاشمی در این معاونت مشغول به‌کار شده است، جهش در روند فعالیت‌ها به‌خوبی به چشم می‌خورد. هاشمی با اشاره به برنامه‌های گذشته دانشگاه آزاد اسلامی از روزهایی می‌گوید که دانشجویان این دانشگاه می‌توانند آزادانه کرسی‌های آزاد‌اندیشی برگزار کنند و براساس آیین‌نامه این کرسی‌ها ضمانت قانونی به آنها می‌دهد که از حضور و شرکت در این کرسی نترسند.

وضعیت نشریات دانشجویی در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی چگونه است؟
خوشبختانه در دو سال اخیری که دولت تدبیر و امید سکان هدایت کشور را به‌دست گرفته است شاهد وضعیت مناسبی برای فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی بوده‌ایم. اساسا ایجاد چنین تغییراتی باعث گشایش‌های زیادی در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاهی شده است. رشد فزاینده نشریات تخصصی و فرهنگی دانشجویی طوری بوده است که در دو سال گذشته به‌صورت تصاعدی هرساله مجله‌ها دو برابر شده‌اند. پارسال نزدیک به 300 نشریه در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی فعال بودند و هم‌اکنون نزدیک به 600 نشریه در این دانشگاه فعال هستند. دلیل این اتفاق آن است که امکان تاسیس این نشریات تسهیل شده و همین موضوع ‌انگیزه را در دانشجویان کشور زیاد کرده است. دانشگاه آزاد اسلامی با ایجاد کمیته‌های ناظر بر نشریات و هم‌سو با آن بازنگری آیین‌نامه، فضایی را ایجاد کرده است که خوشبختانه تقریبا در تمام واحدهای دانشگاهی نشریات فعال و ممتاز داریم. دانشگاه آزاد اسلامی در بحث اعطای یارانه هم تغییرات را در شیوه نامه سابق ایجاد کرده است که با اجرای آن، عدالت در زمینه توزیع منابع مالی در بخش نشریات ایجاد شده است.

به‌تازگی شورای‌عالی سیاستگذاری مراکز مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شده است. این شورا چه اقداماتی را در دست اجرا دارد؟
بعد از اینکه حوزه دانشجویی به حوزه فرهنگی اضافه شد، درواقع فضای کاری جدیدی برای حوزه فرهنگی ایجاد شد و به‌رغم اینکه برخی فکر می‌کردند که این موضوع باعث می‌شود بخش فرهنگی کمرنگ شود، اما خوشبختانه در پی این اقدام بخش فرهنگی مخاطب مستقیم خود را در اختیار گرفت و بنابراین هم‌اکنون در همه عرصه‌هایی که فعالیت داشتیم، ‌منطبق با نیازهای مخاطبانمان برنامه‌ریزی‌های منطقی را در دستور کار قرار داده‌ایم؛ اما درباره بخش مشاوره از آنجایی که جامعه امروز ما به‌ویژه جامعه جوان در مواجهه با چالش‌ها و ناهنجاری‌های متعددی هستند نیازمند راهنمایی‌های حرفه‌ای هستند. بررسی‌های امروزی نشان می‌دهد ارتباط میان جوانان و خانواده‌ها قطع شده است؛ یا اینکه فاصله تقریبا جبران‌ناپذیری میان والدین و فرزندان شکل گرفته است. اما از سویی دانشگاه همچنان مرجعیت خود را حفظ کرده است و جوانان نسبت به خانواده اعتماد بیشتری به این نهاد دارند. همین موضوع باعث شد که دانشگاه آزاد اسلامی به سمت تقویت حوزه مشاوره حرکت کند. از سویی شورای
راهبردی- فرهنگی از همان ابتدا معاونت فرهنگی این دانشگاه را موظف کرد اقداماتی که شکل می‌گیرند جنبه پیشگیرانه داشته باشند و ناهنجاری‌هایی که متوجه جوانان دانشجوست را شناسایی و اقدامات پیشگیرانه صورت دهیم. از همان زمانی که دکتر میرزاده ریاست دانشگاه را برعهده گرفتند و شوراها تشکیل شدند ما برای رسیدن به این مهم، با معاونت دانشجویی رایزنی کردیم و بعد از اینکه این دو معاونت در هم ادغام شدند، شورای‌عالی سیاستگذاری عالی تشکیل دادیم.

اعضای این شورا چه کسانی هستند؟
شخصیت‌هایی همچون محمود گلزاری به‌عنوان چهره ماندگار عرصه روانشناسی ایران، رئیس سازمان روانشناسی کشور، مدیرکل حوزه مشاوره وزارت علوم و مدیرکل حوزه مشاوره وزارت بهداشت در این شورا گردهم آمده‌اند تا با استفاده از تجربیات خود مراکز مشاوره این دانشگاه را سامان دهند. بعد از ساماندهی این مراکز در تهران، در استان‌ها هم اقداماتی را شکل داده‌ایم؛ از جمله بازنگری آیین‌نامه‌های تاسیس مراکز مشاوره که تصمیمات خوبی در این زمینه اتخاذ شده است. به‌زودی در هر استان، مرکز مشاوره قوی تشکیل خواهیم داد که نه‌تنها خدمات خود را به دانشجویان و اعضای هیات‌علمی ارائه می‌دهد بلکه به افراد بیرون از دانشگاه هم خدماتی را خواهند داشت.

بعد از بازنگری آیین‌نامه کرسی‌های آزاد‌اندیشی، دانشگاه آزاد اسلامی برای توسعه این کرسی‌ها چه اقداماتی را انجام داده است؟
این کرسی‌ها فرصتی است برای جوانان دانشجو. به هر حال دانشجو پرسشگر است و نمی‌توان این واقعیت را کتمان کرد. همان‌طور که در مسائل علمی و تخصصی رشته‌های درسی‌شان موضوعات مختلف را به چالش می‌کشند و با ایجاد ابهام و پیدا کردن سرنخ‌ها مبحثی را قبول نمی‌کنند، در حوزه اجتماعی، اعتقادی و مذهبی هم این‌گونه است و کرسی‌های آزاد‌اندیشی فرصتی است برای اینکه دانشجویانی که سوال یا انتقادی دارند بپرسند و افرادی که توان و صلاحیت پاسخگویی دارند به آنها پاسخ دهند. این فرآیند در دولت گذشته به‌صورت مناسب صورت نگرفت و در واقع با آیین‌نامه‌ای که وجود داشت بیشتر جلوی برگزاری کرسی‌های آزاد‌اندیشی گرفته می‌شد. خوشبختانه با استقرار دولت جدید معاونت‌های فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی در نشستی با معاونت فرهنگی- سیاسی نهاد رهبری آیین‌نامه را بازنگری کردند و در صحن شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها مصوب شد. جای امید است که یکی از ماده‌واحده‌های آیین‌نامه جدید به دانشجویان ضمانت می‌دهد که حضور و فعالیت در این کرسی‌ها خطر برای دانشجویان ندارد. درواقع نباید از دانشگاه ترسید و باید اجازه دهیم که مسائل به چالش کشیده شوند و برنامه‌هایی داریم که در دانشگاه آزاد اسلامی هرساله این کرسی‌ها را تقویت می‌کند و کیفیت آنها را بالا می‌برد. ما واحد‌ها را موظف کرده‌ایم که تسهیلات لازم را برای برگزاری درست و به‌جای کرسی‌های آزاد‌اندیشی ایجاد کنند و در بررسی عملکردها به مدیرانی که بیشترین کرسی‌ها را برگزار کنند امتیاز بیشتری داده خواهد شد.

نظر شما