شناسهٔ خبر: 9428980 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان-قدیمی | لینک خبر

اعلام موجودیت فرا فراکسیونی «جمعیت رهروان ولایت»

آغاز فرماندهی لاریجانی بر جناح راست معتدل

صاحب‌خبر -

بر کسی پوشیده نیست که علی لاریجانی این روزها می‌خواهد هم آینده سیاسی خود را از برخی اصولگرایان جدا کند و هم در صحنه بازی‌های انتخاباتی و سیاسی اصولگرایان نقش چشمگیرتری داشته باشد. رئیس پارلمان در دو سال گذشته بیش از پیش نشان داده است که نمی‌خواهد با سرنوشت طیفی از این جریان فکری مواجه شود که سبد رای‌شان در میان آرای عمومی خالی است. او نه‌تنها می‌خواهد خط خود را از حامیان دو دولت نهم و دهم و بقایای آنها در مجلس جدا کند، بلکه کنش‌های سیاسی‌اش هم نشان می‌دهد دوست ندارد تنها به عنوان یک شخصیت اصولگرای معتدل شناخته شود و ترجیح می‌دهد همان‌طور که ریاست پارلمانی را با اکثریت اصولگرا برعهده دارد بخشی از حلقه رهبری این جناح باشد. او گرچه عبای زعامتی علمای اصولگرای قم با عنوان شورای فقاهتی را بر دوش ندارد، به نظر می‌رسد می‌خواهد لااقل مدیریت انتخاباتی آنها را برعهده داشته باشد. حتی بارها چهره‌های نزدیک به او هم تاکید کرده‌اند با بخشی از اصولگرایان هرگز بیعت نخواهند کرد و این خود نشان‌دهنده این است که او و طیف همراهش به قدرت سیاسی خود ایمان دارند. در این میان اما حضور در عرصه مدیریت انتخاباتی یک جریان فکری که بارها بر عدم ائتلاف با طیف تندرو تاکید کرده است نیازمند ملزوماتی است. تشکیل حزب بخشی از این ملزومات است.
آذر 93 که علی لاریجانی به مناسبت سالروز تاسیس پارلمان به صدا وسیما رفت، در خلال گفت‌وگویی تلویحا به تاسیس حزب از سوی خود و همفکرانش اشاره کرد. او در پاسخ به این سوال که آیا قصد راه‌اندازی حزبی سیاسی دارد‌، گفت: «تشکیل حزب کار خوبی است و بعضا دوستانی که با من در این زمینه صحبت می‌کنند آنها را تشویق به این امر می‌کنم. من خودم هنوز به این نتیجه نرسیده‌ام که می‌توانم حزب تشکیل دهم، شاید هم مقداری تنبلی است اما عقیده دارم اگر واقعا احساس کنم وجود من می‌تواند کمکی به حزب کند حتما این کار را می‌کنم و بعضی از دوستان که با من صحبت می‌کنند، تشویق‌شان می‌کنم که کار حزبی را پیگیری کنند و احزاب قوی در کشور به وجود بیاورند.»
حرف‌های پاییز 93 لاریجانی در ساختمان جام‌جم به مثابه چراغ سبزی برای تشکیل حزب بود. بعد از این اظهارنظر زمستان همان سال کاظم جلالی از چهره‌های نزدیک به لاریجانی و رئیس فراکسیون رهروان صریحا در مورد تاسیس حزب لاریجانی به خبرنگاران گفت: «ما مرتب درخصوص حزب با آقای لاریجانی جلسه می‌گذاریم و ایشان با تاسیس حزب از سوی ما موافق است.»
نزدیک به یک سال از زمزمه‌های تاسیس حزب رهروانی‌ها می‌گذرد و در آستانه این یک‌سالگی بالاخره خروجی جلسه انتخاباتی دیروز فراکسیون رهروان ولایت با محوریت فعالیت تشکیلاتی و حزبی تاسیس  و اعلام موجودیت «جمعیت رهروان ولایت» شد؛ جمعیتی که عباسعلی منصوری‌آرانی از اعضای فراکسیون رهروان در مورد آن به «ایسنا» گفته است جلساتی از یک سال قبل برای ایجاد این تشکیلات سیاسی در خارج از مجلس بین برخی اعضای فراکسیون رهروان ولایت تشکیل می‌شده است و حالا منتظر هستند که این تشکیلات جدید چارچوب‌ها و فرآیند قانونی خود را طی کنند.
اما خبرهای ضد و نقیضی از حزب شنیده می‌شود؛ حزبی که هنوز ثبت قانونی و رسمی نشده است. صبح دیروز ایرج عبدی از اعضای فراکسیون رهروان اولین کسی بود که در گفت‌و‌گو با «فارس» خبر تشکیل «جمعیت رهروان ولایت» را رسانه‌ای کرد. عبدی گفت اعضای هیأت مؤسس تشکل رهروان ولایت مشخص شدند و نام جمعیت رهروان ولایت نیز برای این تشکل از سوی اعضا انتخاب شده است. به گفته عبدی اعضای هیأت مؤسس 30 نفر هستند و طبق تصمیم اتخاذ شده کاظم جلالی به عنوان دبیرکل جمعیت انتخاب شده و اساسنامه جمعیت نیز در حال تدوین است.
در فهرست اسامی‌ای که عبدی به آن اشاره کرد به‌جز چهره‌های نزدیک به لاریجانی در مجلس همچون کاظم جلالی، بهروز نعمتی و جواد هروی در میان اعضای هیات موسس جمعیت رهروان ولایت اسامی‌ای چون علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، محمدعلی پورمختار رئیس کمیسیون اصل 90، سیدرضا اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز و حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم به چشم می‌خورد.
بعد از انتشار این خبر بهروز نعمتی، نایب‌رئیس فراکسیون رهروان ولایت در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران اسامی نام برده شده و همچنین دبیرکلی کاظم جلالی را گمانه‌زنی‌های برخی اعضای فراکسیون خواند و گفت: «جناب آقای عبدی برحسب گمانه‌زنی‌های خود درباره اسامی افراد، بیشتر از افراد مجلسی نام برده‌اند که باید گفت اصلا موضوعات فرامجلسی است و تنها به داخل مجلس ختم نمی‌شود.»
او همچنین در مورد دبیرکلی کاظم جلالی توضیح داد: «دکتر جلالی تنها یکی از گزینه‌هایی است که از طرف مجلس برای دبیرکلی تشکل مطرح شده و بدون شک عزیزان خارج از مجلس هم گزینه‌هایی برای این جایگاه خواهند داشت. معتقدم این تشکل در آینده تشکیل و ان‌شاءالله با برند رهروان ولایت در انتخابات حاضر خواهد شد. همچنین باید بگویم فعلا درباره نام جدید تشکل رهروان ولایت مواردی مطرح نیست و اینکه می‌گویند نامش به جمعیت تغییر کرده، همه موارد در حد گمانه‌زنی است.»
با وجود انتشار اخباری متفاوت در مورد اعضای موسس این حزب و دبیرکل آن اما به هر روی دیروز حزب لاریجانی هم حضورش را به طور رسمی اعلام کرد؛ حزبی که همان‌طور که چهره‌های نزدیک به لاریجانی پیش از آن هم تاکید کرده‌‌اند تنها متشکل از اعضای مجلسی فراکسیون رهروان پارلمان نیست و آنها مدتهاست رایزنی‌ها با چهره‌های سرشناس اصولگرایی را آغاز کرده‌اند.
به نظر می‌رسد تاسیس حزب علی لاریجانی با همراهی رهروانی‌ها حامل پیام برای هر دو جناح راست و چپ است؛ پیامی که در آن لاریجانی یادآوری می‌کند در بازی‌های سیاسی و مدیریت صحنه رقابت‌های انتخاباتی  می‌خواهد فرماندهی اصولگرایان معتدل را برعهده بگیرد.

نظر شما