شناسهٔ خبر: 934548 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

به سنت حسنه پیامبر شاخ و برگ اضافی ندهیم

یک روان‌شناس گفت: تغییر الگوی سن ازدواج تبعات جبران ناپذیری همچون طلاق را در پی دارد.

صاحب‌خبر -
به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  سن دختر و پسر در ازدواج و بزرگتر بودن مردان از زنان مسئله‌ای است که شرع، قانون و عرف به صحت این مسئله اذعان دارند و تغییر این الگو مضراتی برای زن و مرد و هم برای جامعه به همراه دارد. اما کمتر به آن توجه می‌شود و چون به دلیل تغییر الگوی فرهنگی رواج این مسئله به وضوح در سطح جامعه دیده می‌شود، تا جایی که باید به عنوان معضل به آن نگاه کرد و بحث‌های کارشناسی درباره‌ی آن به راه انداخت.

در این خصوص ناصر قاسم زاد درباره اختلاف سنی زیاد زن و مرد و ازدواج زنان با پسران با سن پایین اظهار داشت: دغدغه های فکری، ذهنی عاطفی از معضلاتی است که این‌گونه ازدواجها را رقم می‌زند.

وی تصریح کرد: مردان در سن بالا به تثبیت شغلی و مالی رسیده اند و از آنجا که امنیت اجتماعی دختران تامین می‌شود. دختران تمایل بیشتری به ازدواج با این گونه مردان دارند. از سوی دیگر زنان سن بالا و با درآمد خوب و موقعیت اقتصادی ویژه مورد توجه پسران جوان هستند تا از این رو معیشت خود را تامین کنند.
 
وی افزود: مهمترین مشکل در جامعه‌ی کنونی امنیت اجتماعی است. امنیت اجتماعی به معنای تامین خوراک، پوشاک و مسکن و مخارج ضروری زندگی است.

که این مسئله از سوی مردان با سن بالا برای دختران جوان، و از سوی زنان با سن بالا برای پسران جوان به خوبی تامین می‌شود و رغبت این دو گروه به نوع ازدواجها تنها همین مطلب است.

قاسم‌زاد خاطرنشان کرد: این نوع ازدواجها طلاقهای بسیاری را به همراه دارد و این پدیده در کلانشهرها به‌وضوح به چشم می‌خورد اما در شهرهای کوچک به دلیل قبح این ازدواج کمتر شاهد آن هستیم.

وی افزود:این معضل هر روز رو به افزایش است ، این مسئله حاکی از آن است که امنیت اجتماعی در کشورسیر نزولی دارد و اگر راهکار و راه‌حلی برای آن نیندیشیم و امنیت اجتماعی جامعه از جمله شغل، مسکن، خوراک، پوشاک برای نسل جوان تعبیه نشود این معضل، بنیان جامعه را به انحراف می‌کشاند از جوانان انتظار می رود به‌رغم وجود مشکلات عدیده در زمینه اشتغال، اقتصاد، به این گونه ازدواجها تن ندهند چه بسا که در آینده نزدیک پیامدهای آن جامعه را تخریب می کند./گزارش از شبنم رخ فیروزگرانی


انتهای پیام/

نظر شما