شناسهٔ خبر: 9172833 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

سوء مدیریت مسئولان سعودی در فاجعه منا غیرقابل انکار است

تهران - ایرنا - نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: با اینکه شواهد هنوز نشان از عمدی بودن فاجعه منا ندارد؛ اما سوء تدبیر و سوء مدیریت مسئولین عربستانی در این فاجعه غیرقابل انکار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حجت الاسلام سید علی قاضی عسگر روز یکشنبه در نشست علمی تخصصی فاجعه منا در دانشکده الهیات دانشگاه تهران افزود: شیوه مدیریت حج به شکل سنتی دیگر جواب نمی دهد و ما از 20 سال قبل به مسئولین حج عربستان درباره وقوع حوادث این چنینی هشدار داده بودیم.
وی اضافه کرد: بی تدبیری و مدیریت غلط مسئولین عربستانی حج در هدایت و کنترل جمعیت ، امدادرسانی و سایر مسایل مربوطه واضح بود، اما این حرف که گفته می شود به دلیل مراجعت یکی از امرای عربستان مسیر بسته شده بود، صحت ندارد.
سرپرست حجاج ایرانی ادامه داد: هرگز پیش بینی نمی کردیم که چنین حادثه غم باری در حج امسال روی دهد و چون مسبوق به سابقه نبود و عمده حوادث پیش از این به خود جمرات و مساله اتوبوس ها معطوف می شد، برنامه ریزی خاصی در این مورد نکرده بودیم.
قاضی عسگر افزود: این حادثه از چند زاویه قابل بررسی است که مهم ترین آن پرداختن از جنبه های حقوقی و مدیریتی است.
وی تاکید کرد: دامن زدن به مساله 'شورایی شدن اداره حج' که برخی در رسانه های ما به آن دامن می پردازند، کار غلطی بود. مگر می شود یک کشور مثل عربستان، اداره دو شهر بزرگ خود را به شورا یا کشورهای دیگر واگذار کند؟
قاضی عسکر ادامه داد: در بحث مدیریتی ایرادات زیادی از جمله طراحی خیابان بندی، نبود پست های امدادی در مسیر، کنترل نکردن درجه هوا با تهویه و سایر تجهیزات، رعایت نکردن بهداشت و دفع نکردن زباله، ضعف حمل و نقل و ایجاد ترافیک شدید در اوقاتی از حج و بسیاری موارد دیگر بر نوع مدیریت آنها وارد است.
وی اظهار کرد: در موضوع حقوقی هم کمک نگرفتن از دوربین های مداربسته و بالگرد برای رصد ازدحام جمعیت در نقطه ای مورد سوال است. چرا ابزار اینچنینی که باید در خدمت تسهیل حج قرار گیرد صرفا برای تجسس استفاده می شده است؟ چرا از نیروهای نظامی کم تجربه به جای نیروهای امدادی آن هم با تاخیر استفاده شد؟
سرپرست حجاج ایرانی، از بازگری در برخی احکام فقهی حج خبر داد و گفت: با مسائل به وجود آمده برخی مسائل فقهی را که می تواند برای سال های آتی راهگشا باشد، در دستور کار پژوهشکده حج و زیارت در قم قرار دادیم تا ببینیم آیا از نظر فقهی می توانیم ترتیب اعمال منا را تغییرات کوچکی دهیم تا مردم دچار مشکلات اینچنینی نشوند.
قاضی عسکر یاداور شد: بعید است با توجه به اینکه عربستان خود در کمیته حقوق بشر نفوذ کرده است و مقر فعلی سازمان کنفرانس اسلامی در جده است، بتوانیم در عرصه بین الملل به لحاظ حقوقی به نتیجه برسیم. بنابراین پیشنهاد می دهم بر اساس مستندات و تفاهمنامه هایی که با خود عربستان داریم وارد مذاکره شویم و برای غرامت، اخذ دیه و یافتن مقصرین حادثه اقدامات لازم را به عمل آوریم.
امسال 64 هزار زائر ایرانی برای انجام مناسک حج راهی عربستان شدند که 464 نفر از آنان در فاجعه منا جان خود را از دست دادند.
فراهنگ**3079**3053**1027

نظر شما