شناسهٔ خبر: 8985074 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

درمان جدید برای سرطان‌هایی با امضای ژنتیکی

گروه علمی:محققان انگلیسی موفق به کشف جهش ژنتیکی در سلول های سرطانی شده اند که می تواند درمان موثری علیه سرطان باشد.

صاحب‌خبر -
محققان انگلیسی دانشگاه آکسفورد موفق به کشف پاشنه آشیل برخی سلول های سرطانی خاص شده اند که عبارتند از جهش در ژنی با نام SETD۲ . نتایج مطالعات محققان انگلیسی قرار است در کنفرانس موسسه تحقیقات سرطان ملی (National Cancer Research Institute (NCRI در لیورپول ارائه شود.
 محققان به خوبی می دانستند جهش ژنتیکی باعث رشد سلول های سرطانی و همینطور مقاومت آنها در برابر داروهای درمانگر می شود. اما از سوی دیگر، همین جهش ژنی می تواند نقطه ضعفی علیه تومورهای سرطانی و حمله به آنها باشد.  محققان آکسفورد دریافتند، این ضعف در مورد سلول های سرطانی که دچار جهش در ژن کلیدی سرطانی SETD۲ شده اند، صادق است. جهش ژن SETD۲ باعث می شود تومورهای سرطانی در برابر داروهای مهار کننده پروتئین WEE۱ آسیب پذیر شوند.
 
دکتر Timothy Humphrey نویسنده این مطالعه می گوید: «جهش های ژنی که در SETD۲ بروز می کند معمولا با سرطان کلیه یا برخی تومورهای مغزی کودکان مشاهده می شود. در نتیجه زمانی که متوجه شدیم دارویی که در حال تحقیق بر روی آن هستیم از توان نابودی سلول های سرطانی جهش دار برخوردار است بسیار خوشحال شدیم.»  محققان این کشف مهم را با مفهوم «مرگ مصنوعی» توضیح می دهند. منظور ترکیب دو عامل است که سلول های سرطانی را از بین برده و می تواند درمانی موثر و با خطر کمتری به هدف قرار دادن سلول های سرطانی بپردازد.

دکتر Humphrey و همکاران وی نشان دادند، سلول های سرطانی دارای ژن جهش یافته SETD۲ توسط دارویی با نام AZD۱۷۷۵ که مانع پروتئین WEE۱ می شوند، از بین می روند.  محققان معتقدند با استفاده از این روش جدید می توان به هدف گیری دقیق برخی از سرطان ها پرداخت که هنوز درمان آنها با مشکلات یا بن بست های بسیاری روبرو است و می توان از این روش به درمان های بالینی نیز رسید.

نظر شما