شناسهٔ خبر: 8454957 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

چگونه کراتین بالا را برطرف کنیم؟

سطح کراتینین می تواند به طور موقت در اثر ورزش شدید یا استفاده از برخی داروها مانند سولفامتوکسازول، تری متوپریم یا داروهای شیمی درمانی افزایش یابد. سطوح غیر طبیعی کراتینین ممکن است نشانه بیماری کلیوی باشد.

صاحب‌خبر -

کراتینین چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین، کراتینین یک محصول زائد است که هنگام استفاده از ماهیچه ها تولید می شود. خوردن مقدار زیادی پروتئین نیز ممکن است مقادیر کمی از این ترکیب آلی را تولید کند.

جریان خون شما کراتینین را به کلیه ها منتقل می کند، جایی که بدن شما آن را از طریق ادرار فیلتر می کند. با این حال، اگر کلیه های شما به درستی کار نکنند، سطح کراتینین در خون شما افزایش می یابد.

پزشک شما ممکن است خون و ادرار شما را از نظر کراتینین بررسی کند و همچنین آزمایش های دیگری را برای ارزیابی سلامت کلیه های شما تجویز کند. سطح نرمال به سن، نژاد، جنسیت و اندازه بدن شما بستگی دارد.

سطوح غیر طبیعی کراتینین ممکن است نشانه بیماری کلیوی باشد.

در صورت داشتن علائم زیر ممکن است نیاز به آزمایش کراتینین داشته باشید

  • تغییرات در ادرار (تکرر، درد، کف، یا خون)
  • گرفتگی عضلات
  • خستگی
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • پف دور چشم
  • تورم در پا یا مچ پا

همچنین در صورت داشتن هر یک از شرایط زیر که ممکن است به کاهش عملکرد کلیه کمک کند، پزشک ممکن است آزمایش منظم کراتینین را توصیه کند:

  • دیابت
  • فشار خون بالا
  • بیماری تیروئید
  • بیماری های خود ایمنی
  • عفونت باکتریایی کلیه ها
  • دستگاه ادراری مسدود شده
  • سابقه خانوادگی بیماری کلیوی

سطح کراتینین همچنین می تواند به طور موقت در اثر ورزش شدید یا استفاده از برخی داروها مانند سولفامتوکسازول، تری متوپریم یا داروهای شیمی درمانی افزایش یابد.

علاوه بر این، بارداری یا خوردن یک رژیم غذایی سرشار از گوشت قرمز ممکن است در این امر نقش داشته باشد.

بدن شما برای عملکرد بهینه باید خون شما را تمیز کند. بهترین راه برای کاهش سطح کراتینین، درمان علت زمینه ای است.

اگر کراتینین خون شما بالا است، مهم است که با پزشک خود برای ایجاد یک برنامه درمانی برای رفع مشکلات پزشکی که ممکن است به عملکرد کلیه شما آسیب برساند، همکاری کنید.

همراه با داروها و سایر درمان های خود، از پزشک خود بپرسید که آیا تغییرات سبک زندگی زیر برای شما مناسب است یا خیر.

در اینجا راه هایی برای کاهش طبیعی سطح کراتینین وجود دارد.

مکمل های حاوی کراتین مصرف نکنید

کراتین یک ترکیب طبیعی است که در کبد شما ساخته می شود. به عضلات شما منتقل می شود و در آنجا برای انرژی استفاده می شود. هنگامی که کراتین به عنوان انرژی استفاده می شود، به کراتینین، یک محصول جانبی متابولیک، تجزیه می شود.

کراتین علاوه بر شکل طبیعی خود به عنوان مکمل خوراکی نیز موجود است. برخی از ورزشکاران از این مکمل های تولید کننده کراتینین برای کمک به افزایش عملکرد ورزشی استفاده می کنند.

هر کسی که مایل به کاهش سطح کراتینین خود برای بهبود عملکرد کلیه خود است، نباید مکمل کراتین مصرف کند.

قبل از افزودن هر مکملی به رژیم غذایی خود با پزشک خود صحبت کنید.

مصرف پروتئین خود را کاهش دهید

تحقیقات نشان می دهد که خوردن مقادیر زیادی پروتئین می تواند حداقل به طور موقت افزایش سطح کراتینین را به همراه داشته باشد.

افرادی که از رژیم های غذایی بسیار پر گوشت قرمز یا سایر منابع پروتئینی، از جمله محصولات لبنی پیروی می کنند، ممکن است سطح کراتینین بالاتری نسبت به افرادی داشته باشند که کمتر از این غذاها مصرف می کنند.

مصرف گوشت قرمز را کاهش دهید و در رژیم غذایی خود غذاهایی که حاوی سبزیجات هستند، را بگنجانید.

فیبر بیشتری بخورید

تحقیقات بیشتری برای تعیین اثرات فیبر غذایی بر سطح کراتینین مورد نیاز است. با این وجود، یک مطالعه کاهش قابل توجهی در سطح کراتینین، در افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی، که مصرف فیبر خود را افزایش دادند، نشان داد.

غذاهای سرشار از فیبر

  • میوه ها
  • سبزیجات
  • غلات کامل
  • حبوبات

با پزشک خود در مورد مقدار مایعاتی که باید بنوشید صحبت کنید

کم آبی می تواند سطح کراتینین را افزایش دهد. مصرف مایعات می تواند برای برخی از افرادی که بیماری کلیوی دارند نیز مشکل ساز باشد.

با پزشک خود در مورد مقدار آب و سایر مایعات که باید روزانه بنوشید و همچنین بهترین زمان برای نوشیدن آنها صحبت کنید.

مصرف نمک خود را کاهش دهید

رژیم های غذایی حاوی نمک اضافی می توانند به فشار خون بالا کمک کنند. مطالعات نشان داده اند غذاهای فرآوری شده که اغلب مملو از سدیم و فسفر هستند به طور بالقوه باعث مشکلات کلیوی می شوند.

بر روی غذاهای کامل و فرآوری نشده تمرکز کنید و از ادویه ها و گیاهان برای طعم دادن به غذا استفاده کنید.

از مصرف بیش از حد NSAID ها خودداری کنید

مسکن های بدون نسخه مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) در صورت مصرف بیش از حد مکرر یا در مقادیر بیش از دوز توصیه شده ممکن است مضر باشند، به خصوص اگر بیماری کلیوی دارید.

با پزشک خود صحبت کنید تا درمان های مناسب برای درد و التهاب و تعداد دفعات مصرف آنها را تعیین کنید.

از سیگار کشیدن خودداری کنید

سیگار کشیدن می تواند از راه های مختلفی به بدن آسیب برساند، خطر بیماری مزمن کلیه در کسانی که سیگار می کشند به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

ترک سیگار و دخانیات می تواند راهی برای کاهش احتمال مشکلات کلیه باشد که ممکن است سطح کراتینین را افزایش دهد.

مصرف الکل خود را محدود کنید

مطالعات نشان داده اند که الکل بیش از حد می تواند به کلیه ها آسیب برساند. همچنین مصرف الکل می تواند باعث بروز مشکلات مختلف سلامتی مانند فشار خون بالا و وابستگی به الکل شود.

درمان گیاهی برای کراتینین بالا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم, سیدجواد علوی درباره تدابیر کراتین بالا اظهار داشت: بهتر است این افراد صبح ناشتا یک لیوان مخلوط عرق خارشتر و خارخاسک (از هر کدام نصف لیوان) گرم کرده با 2 قاشق غذاخوری سکنجبین عسلی ساده همراه با 2 قاشق غذاخوری خاکشیر مخلوط کرده و گرم مصرف کنند.


به گفته وی بعد از گذشت یک ساعت یک لیوان آب انگور شیرین تازه بدون پوست و هسته مصرف کنند و حداقل بعد از یک ساعت صبحانه خود را مصرف کنند که شامل مربای سیب, "به", مربای انجیر یا 7 عدد انجیر مصرف کنند.


این کارشناس طب سنتی بیان داشت: برای افرادی که کراتین خون بالا دارند, مصرف سیب، به، انار شیرین، انگور شیرین، گلابی و هویج مفید است.
علوی افزود: با تجویز پزشک طب سنتی روغن مالی کلیه‌ها با روغن‌های گرم مانند زیتون، بابونه، قسط انجام شود و با حوله گرم روی آن قرار داده شود. شال پشمی بر روی کلیه‌ها تا گرم بماند.


وی گفت: مصرف ماء‌الشعیر طبی جو پوست کنده را با 10 تا 15 برابر آب خیسانده‌ روی شعله ملایم قرار دهند. به محض شکفته شدن جوها، آن را از ‌روی حرارت برداشته تا سرد شود البته برای تأثیر بهتر آن را گرم مصرف کنند.


این کارشناس طب سنتی اضافه کرد: شربت لیمو برای رفع تشنگی افراد مبتلا به کراتین بالا مفید است به این ترتیب که مقداری شکر را در ظرفی ریخته آبلیمو روی آن ریخته تا سطح شکر پوشیده شود و یک شب در ظرف در بسته در هوای معمولی قرار داده شود. سپس صاف کرده و با مقداری دیگر آبلیمو روی کمی حرارت به قوام آورده شود.


علوی افزود: مصرف آب هویج، آب سیب، آب کاهو حداقل 2 استکان بسیار برای این افراد مفید است.


وی ادامه داد: مصرف آش انار به این ترتیب برنج را در آب نیم‌پز کرده، آب انار ترش با کمی شکر، یا آب انار شیرین و کمی آب بهِ شیرین به آن اضافه کرده با کمی روغن بادام شیرین یا شیره مغز بادام شیرین چند جوشی داده تا چاشنی جذب برنج شود با کمی مراغ و ادویه‌هایی مانند دارچین, نعناع, زعفران مصرف شود.


این کارشناس طب سنتی یادآور شد: خورش کرفس با زیره, ماش پلو با گوشت پرندگان, نخوداب برای این افراد مفید است. (نخود آب غذای بسیار مقوی است که از نخود خیس خورده همراه با گوشت پرندگان همراه با پونه، کرفس، مغز بادام و زیره تهیه می‌شود.)

نظر شما