شناسهٔ خبر: 8359494 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امامان جمعه لبنان:برای نجات فلسطین باید از مدرسه امام حسین (ع) درس گرفت

بیروت – ایرنا – امامان جمعه لبنان درخطبه های نماز جمعه این هفته با تاکید بر مسئولیت کشورهای اسلامی و عربی برای حمایت از ملت مظلوم فلسطین، گفتند که برای نجات فلسطین از اشغال دشمن صهیونیستی باید از قیام و مدرسه امام حسین (ع) درس گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، امامان جمعه لبنان با تاکید بر برگزاری شایسته مراسم ماه محرم به ویژه در ایام تاسوعا و عاشورا، آَشنایی بیشتر با اهداف قیام حضرت امام حسین(ع) و ضرورت درس هایی را که باید از مدرسه این امام شهیدان آموخت، متذکر شدند.
شیخ عبدالامیر قبلان نایب رییس مجلس اعلای اسلامی شیعه لبنان با اشاره به این بیان حضرت رسول گرامی اسلام(ص) که فرموده اند« حسین منی و انا من حسین»، تاکید کرد: باید همواره با امام حسین باشیم تا ایشان در هر زمان و مکانی با ما باشند.

** برگزاری نشست فوری اتحادیه عرب
وی همچنین با تاکید بر انتخاب سریع رییس جمهوری لبنان و نجات این کشور از خطرها و تهدیدهای روز افزون از جانب دشمنان صهیونیستی و تکفیری خواستار حمایت از ارتش لبنان شد.
لبنان 500 روز است که رییس جمهوری ندارد.
شیخ قبلان با توصیه سیاستمداران لبنانی به خدمت به مردم لبنان و ایستادگی در مقابل توطئه ها و تحرکات تردیدآمیز، بر ضرورت تلاش برای حفظ امنیت و ثبات لبنان تاکید کرد.
نایب رییس مجلس اعلای اسلامی شیعه لبنان از اتحادیه عرب خواست تا با برگزاری نشستی فوری برای حل درگیری ها در سوریه و یمن و نجات ملت های عرب از جنگ ها و تروریسم اقدام و از راه حل های سیاسی مبتنی بر گفت وگو با هدف بازگشت امنیت و ثبات به این کشورها حمایت کند.
وی اظهار داشت: کشورهای عربی و مسلمان باید مسئولیت خود را برای نجات فلسطین از اشغال دشمن صهیونیستی که جنایات آن علیه ملت فلسطین رو به گسترش است، برعهده بگیرند.

** جهاد تا روز قیامت ادامه خواهد داشت
شیخ ماهر حمود از علمای برجسته اهل سنت لبنان نیز در خطبه های نماز جمعه این هفته در شهر صیدا در جنوب لبنان تاکید کرد که جهاد تا روز قیامت ادامه خواهد داشت.
دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مقاومت با تقدیر از جوانان فلسطینی که با عملیات فداکارانه و شهادت طلبانه در مقابل دشمن صهیونیستی ایستاده اند، گفت: انتفاضه اول با سنگ و انتفاضه دوم با ربایش شروع شد و انتفاضه سوم هم با چاقو درحال شکل گیری است.
وی با اشاره به این سلاح های ساده جوانان فلسطینی و مقاومت نمازگزاران و زایران مسجد الاقصی ، تصریح کرد: با همین سلاح های ساده و ایستادگی ها شاهد بودیم که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به وزیران و اعضای کنست دستور داد وارد حرم مسجد الاقصی نشوند و این یک پیروزی بود.
شیخ ماهر حمود با تاکید به این که « جوانان فلسطینی به نابودی و ریشه کن شدن رژیم صهیونیستی ایمان و باور دارند» گفت که هدف عملیات های شهادت طلبانه و فداکارانه آنها درهمین جهت است.
این عالم برجسته اهل سنت تاکید کرد: هرگز نمی توان بین عملیات جوانان فلسطینی برای نابودی دشمن صهیونیستی و دفاع از مسجد الاقصی با اقدامات مدعیان جهاد و انقلابی های جعلی که درحال ویران کردن سوریه و عراق هستند و از حمایت های همه جانبه برخی طرف های معروف در منطقه از جمله مالی، تسلیحاتی و رسانه ای برخوردار هستند، مقایسه کرد.
دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مقاومت خاطرنشان کرد که دروغگویان می گویند از آمریکا برای حمایت چند میلیارد دلاری از تروریست ها همان انقلابیون جعلی و مداخله آن در سوریه تشکر می کنیم و اما امروز که روسیه به درخواست نظام سوریه برای جنگ با تروریست ها اقدام کرده است، از اشغال سوریه سخن می گویند.
وی تصریح کرد: همواره از خودرو میتسوبیشی که از آن در انفجار کاروان حامل رفیق الحریری نخست وزیر اسبق لبنان استفاده شد، سخن می گویند اما هیچگاه از خودروهای نیسان و تویوتا که زیر پای تروریست ها برای نابود کردن سوریه است و چگونگی ورود آنها به این کشور و توسط چه کسانی هیچ سخنی نمی گویند.
این عالم برجسته اهل سنت لبنان با اشاره به مداخله های اهانت آمیز آمریکا در کشورهای عربی و اسلامی در چندین دهه گذشته به نفع دشمن صهیونیستی تاکید کرد که آمریکا به تمام معنا دشمن است.
شیخ ماهر حمود خاطرنشان کرد: هر طرفی که مدعی حمایت از مقاومت ملت فلسطین است باید در محور مقاومت باشد ، با ویران کردن سوریه و حمایت از تروریست ها مخالفت کند در غیر این صورت دروغگو و حیله گراست.

** فضل الله:محرم و عاشورا فرصتی برای انسان دوستانی و ارزش های بزرگ
سید علی فضل الله نیز در خطبه های نماز جمعه که در مسجد الامامین الحسنین (ع) در منطقه حاره حریک ضاحیه جنوبی بیروت ایراد کرد، با اشاره به سیاست های هدفمند دشمن صهیونیستی برای تحمیل شرایط جدید به منظور تقسیم زمانی و سپس مکانی مسجد مبارک الاقصی گفت که این طرح بخشی از برنامه صهیونیست ها برای یهودی کردن قدس و فلسطین است.
وی خاطرنشان کرد: در حالی که جهان عرب سکوتی کشنده در پیش گرفته، ملت فلسطین امروز به تنهایی و با دست خالی و سلاح هایی ساده و امکاناتی اندک از جمله چاقو و سنگ به مبارزه با دشمن صهیونیستی تا بن دندان مسلح برخاسته است.
سید علی فضل الله با بیان این که مواضع و واکنش کشورهای عربی متناسب با حجم جنایات روز افزون صهیونیست ها نیست، گفت که متاسفانه گاهی می شنویم می گویند قضیه فلسطین و مسجد الاقصی به ما ربطی ندارد و یا این که اسلام با چالش هایی بزرگتر از نجات قدس و مسجد الاقصی مواجه است.
امام جمعه مسجد الامامین الحسنین(ع) ، با تاکید به این که کشورهای عربی و اسلامی نباید از مسئولیت شرعی ، ملی و انسانی خود در قبال قدس و فلسطین شانه خالی کنند، اظهارداشت که جوانان فلسطینی با دست خالی در حال دفاع از قدس و مسجد الاقصی و حتی همین کشورهای اسلامی و عربی در مقابل دشمن صهیونیستی هستند.
وی از گروه های فلسطینی خواست تا با پایان دادن به چنددستگی ها با خیزش ملت فلسطین همراه شوند و به تشکیلات خودگردان فلسطین هم تاکید کرد که باید با اتخاذ تصمیمی تاریخی به همکاری و هماهنگی امنیتی با رژیم صهیونیستی پایان دهد زیرا از این وضعیت تنها این رژیم سود می برد.
سیدعلی فضل الله خاطرنشان کرد: تشکیلات خودگردان نباید به موفقیت ها و پیروزی های خیالی و وهمی مانند برافراشته شدن پرچم فلسطین در سازمان ملل که هیچ کمکی به ملت فلسطین در رویارویی با رژِیم صهیونیستی نمی کند، دل خوش باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت حل سیاسی بحران سوریه و بازگشت امنیت و ثبات به این کشور با یک توافق اسلامی و عربی تاکید کرد.
امام جمعه مسجد الامامین الحسنین(ع) نسبت به انفجار اوضاع در لبنان هشدار داد و گفت که همه ما به گفت وگوهای داخلی برای به حرکت در آوردن چرخ های اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی و حل مشکلات دل بسته ایم.
سید علی فضل الله به سیاستمداران لبنانی خاطرنشان کرد: لبنانی ها قادر هستند برای حل مشکلات کشور خود تصمیم بگیرند پس نباید منتظر حل بحران ها در منطقه و منتظر رسیدن راه حل ها از خارج باشید.
وی با بیان این که امیدواریم سال جدید هجری ( 1437) سال خیر و تبدیل بدی ها به خوبی ها و حل مشکلات و پایان بحران ها باشد ، افزود: امام حسین (ع) برای بیداری ملت ها شهید شدند و به همین دلیل باید ایام محرم و عاشورا را به فرصتی برای طرح شعارهای انسانی و اسلامی و تعمیق احساسات انسان دوستانه و ارزش های بزرگی مانند آزادی و عزت تبدیل کنیم.

** سیاستمداران لبنانی منافع ملی را بر منافع شخصی ترجیح دهند
شیخ محمد یزبک رییس هیات شرعی حزب الله نیز در خطبه های نماز جمعه در مرقد مطهر حضرت سیده خوله دختر گرامی حضرت امام حسین(ع) در شهرک بعلبک در شرق لبنان، از سیاستمداران لبنانی خواستند تا به جای متهم کردن یک دیگر به تعطیل کردن کشور، منافع ملی را بر منافع شخصی ترجیح دهند.
وی اظهارداشت: سیاستمداران لبنانی باید برای حل مشکلات لبنان از جمله حل پرونده نظامیان ربوده شده لبنانی توسط گروه های تروریستی تکفیری داعش و جبهه النصره و رفع تهدیدهای این گروه ها و دشمن صهیونیستی اقدام کنند.
رییس هیات شرعی حزب الله خاطرنشان کرد: چرا سیاستمداران لبنانی در مقابل تجاوزهای دشمن صهیونیستی مانند نصب دستگاه های جاسوسی در خاک لبنان سکوت کرده اند.
شیخ محمد یزبک همچنین جان باختن حجاج بیت الله الحرام در فاجعه منا را به حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ، دولت و ملت و خانواده شهدا تعزیت و تسلیت گفت و از سازمان همکاری اسلامی خواست تا با تحمل مسئولیت خود کمیته ای متشکل از کشورهای اسلامی برای سازماندهی مناسک حج و حمایت از حجاج تشکیل دهد.
خاورم ** 1324

نظر شما