شناسهٔ خبر: 8356979 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

گزارش خبری تحلیلی کیهان

مجلس با طناب پوسیده کلی‌گویی وارد چاه برجام نشود

در حالی فردا طرح یک فوریتی اجرای برجام در صحن علنی مجلس به رای گذاشته می‌شود که مدافعان توافق از ورود به جزئیات و پاسخ به ایرادات فنی خودداری می‌کنند.

صاحب‌خبر -

سرویس سیاسی-

در حالی که گزارش کمیسیون ویژه برجام به خوبی نشان‌دهنده فاجعه‌آمیز بودن توافق وین در صورت اجرا است طرح تعدادی از نمایندگان که یک فوریت آن پیش از این به تصویب رسیده است، فردا به رای نهایی نمایندگان گذاشته خواهد شد. در این طرح 9 ماده‌ای با عنوان «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» که دو فوریت آن هفته گذشته رای نیاورد، هیچ تدبیری برای رفع ایرادات برجام اندیشیده نشده و بیشتر شبیه نصیحت‌نامه است!
این طرح عملا در خلاف جهت گزارش کمیسیون ویژه تهیه شده و از مجلس شورای اسلامی خلع ید می‌کند. این طرح براساس اظهار نظر کارشناسان خلاف قانون اساسی بوده و در صورت تصویب نیز از سوی شورای نگهبان براساس مفاد صریح قانون اساسی رد خواهد شد.
نکته مهم دیگری که تعدادی از نمایندگان به آن پرداخته‌اند این است که اگر قرار بود طرح مجلس برای برجام در کمیسیون امنیت ملی بررسی شود چه نیازی به کمیسیون ویژه برجام و این همه تلاش برای بررسی توافق وین در این کمیسیون بوده است.
طبیعی بود که اگر مجلس شورای اسلامی طرحی در رابطه با برجام دارد این طرح در کمیسیون ویژه‌ای که برای این مسئله ایجاد شده است بررسی شود نه اینکه عده‌ای برای دور زدن مجلس آن را در کمیسیون‌هایی که خود عهده‌دار اداره آن هستند بررسی کرده و در نهایت برای باز گذاشتن دست دولت، مجلس را خلع ید کنند.
نکته مهمی که در مواضع و اظهارات مدافعان برجام در مجلس دیده می‌شود آن است که این نمایندگان تنها با کلی‌گویی و سخنانی مانند شرایط خاص کشور، تصویب در فلان نهاد و ادعای موافقت سران نظام از برجام و لزوم اجرای آن دفاع می‌کنند و بدون توجه به مقایسه خطوط قرمز مسلم کشور و آنچه در متن توافق آمده درپی تصویب طرح فوق هستند. به جریان افتادن این طرح در مجلس شورای اسلامی در حالی است که علی رغم صراحت قانون اساسی و تاکید رهبر معظم انقلاب، دولت تاکنون از ارائه لایحه برجام به مجلس خودداری ورزیده و طبق اذعان مقامات دولتی حتی اجرای آن را نیز کلید زده است!
ارجاع طرح به کمیسیون امنیت ملی اشتباه بزرگ‌تر
در همین ارتباط بیژن نوباوه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با  فارس، درباره طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام گفت: از گزارش کمیسیون ویژه برجام متأسفانه آنچنان که باید در این طرح استفاده نشد. چرا که طرح زمانی تدوین شد که هنوز گزارش در مجلس قرائت نشده بود.
وی افزود: بهتر این بود که اگر قرار است طرحی برای اجرای برجام تهیه شود از دل گزارش کمیسیون ویژه بررسی برجام بیرون آید، به همین دلیل اعضای کمیسیون ویژه برجام از این طرح راضی نبودند و در کل به نظر ما مدیریت خوبی در ارائه طرح اجرای برجام صورت نگرفت.
نوباوه گفت: این طرح کمبودهایی نیز دارد ولی اشتباه بزرگ‌تر ارجاع این طرح به کمیسیون امنیت ملی است در حالی که همین کمیسیون پیشنهاد تشکیل کمیسیون برجام را به عنوان یک کمیسیون تخصصی داده است.
وی تصریح کرد: حداقل سخنی که درباره ارجاع طرح یک فوریتی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی می‌توان گفت این است که راندمان بررسی در آن بالا نخواهد بود و قطعا اگر طرح به کمیسیون برجام ارجاع می‌شد نتیجه بهتری در پی داشت.
برجام متضمن حقوق ایران نیست
حسین طلا نماینده تهران در مجلس نیز با اشاره به مخالفت عده‌ای از نمایندگان با طرح دو فوریتی مربوط به برجام، اظهار داشت: طبق توافق هسته‌ای نه تحریم‌های اروپا و نه تحریم‌های کنگره آمریکا لغو نمی‌شود بلکه فقط تعلیق می‌شود و این موارد متضمن حقوقی که ملت ایران دارد، نیست. در زمینه‌های فنی، علمی و تحقیقاتی هم مسیری که در برجام نوشته شده منجر به از بین رفتن زنجیره تحقیق و سازندگان قطعات در کشور می‌شود آن هم حداقل به مدت 10 سال.
طرح یک فوریتی باید در کمیسیون ویژه بررسی شود
ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با فارس در ارزیابی از کار و گزارش کمیسیون ویژه برجام گفت: کار بسیار علمی با طمأنینه و بهره‌گیری از کارشناسان در این کمیسیون انجام شد.
وی با اشاره به بازدید اعضای کمیسیون از بعضی مراکز مورد نیاز و استقبال از همه نظرات و بهره‌گیری از نظرات مسئولین سابق و فعلی سازمان انرژی اتمی و مذاکره‌کنندگان کشورمان افزود: عصاره و خروجی این کمیسیون قوی بود.
ابوترابی ضمن خسته نباشید به اعضای کمیسیون برجام بابت زحمات خود در مدت بررسی متن توافق هسته‌ای گفت: طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام باید در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفته و مطالعه دقیقی بر روی آن انجام گیرد.
طرح یک فوریتی از گزارش
 کمیسیون ویژه استفاده نکرده است
محمد سلیمانی نماینده مردم تهران در مجلس نیز ضمن مثبت خواندن گزارش کمیسیون ویژه در خصوص برجام اظهار داشت: کمیسیون ویژه در گزارش خود هم به نقاط مثبت و هم به نقاط منفی برجام اشاره کرده و هشدارهای لازم را داده بود و باید از کمیسیون برجام به خاطر کار فشرده خود در طی 40 روز تشکر کرد.
وی با اشاره به صدور بیانیه تعدادی از اعضای کمیسیون ویژه بعد از قرائت گزارش این کمیسیون در صحن علنی مجلس افزود: این اقدام از ارزش کار کمیسیون کم نمی‌کند و ارزش کار کمیسیون فوق‌العاده بالاست؛ اگر این معترضین به محتوای گزارش اعتراضی داشتند با دلیل و منطق باید اشکالات خود را در خلال بررسی موضوع مطرح می‌کردند و این کار آن‌ها در صدور بیانیه کاری صد در صد سیاسی است. از نظر مجلس و نمایندگان یک بداخلاقی به شمار می‌رود.
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با اشاره به طرح یک فوریتی مجلس در مورد اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام اظهار داشت: این طرح دارای اشکالاتی است و باید اشکالات آن رفع شود و در این طرح از مفاد گزارش کمیسیون ویژه در خصوص برجام تاکنون استفاده‌‌ای نشده است. جای تعجب است که مجلس کمیسیونی را تشکیل و اعضای آن را انتخاب می‌کند و پس از 40 روز کار فشرده گزارشی را در خصوص برجام منتشر می‌کند اما از آن گزارش در طرح مجلس هیچ استفاده‌ای نمی‌شود و یا اینکه استفاده از آن در طرح بسیار محدود و جزیی است.
ارجاع طرح به کمیسیون امنیت ملی سوال‌برانگیز است
سلیمانی با اشاره به ارجاع طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام به کمیسیون امنیت ملی از سوی هیئت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد:  ارجاع این طرح به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برای بررسی، سوال‌برانگیز است هرچند ممکن است نایب رئیس مجلس در این باره حقی داشته باشد اما باید از این حق  با منطق و استدلال بهره گرفت.
وی ادامه داد: سوال اینجاست که چرا این طرح برای بررسی به کمیسیون ویژه بررسی برجام ارجاع نشده است و این سوال برای همه مطرح است که در مجلس چه کسی تصمیم می‌گیرد و چرا تصمیم تا به این حد سلیقه‌ای و سطحی و شخصی اتخاذ می‌شود، هیچ دلیلی هم در مورد این تصمیم تاکنون اعلام نشده و اگرچه اختیاری در این باره هست این اختیار باید براساس منطق و یک شالوده استوار باشد نه اینکه کسی دلش بخواهد طرح‌ را به کمیسیون امنیت ملی ارجاع بدهد.
این طرح سطحی و نپخته است
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس اظهار داشت: طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام یک طرح سطحی و نپخته است و دارای اشکالاتی اساسی است و هیچ الزام و راهکاری در آن وجود ندارد.
سلیمانی اضافه کرد: از جمله موضوعاتی که در روند بررسی این طرح در مجلس باید مشخص شود این است که مدت زمان اجرای برجام چند‌ساله است و مجلس باید دولت را مقید کند تا در یک محدوده زمانی مشخص و معینی برجام را اجرا کند. از سویی دیگر بازرسی از مراکز نظامی و دسترسی به این شخصیت‌های خاص را مطلقا ممنوع کند.
وی در پایان گفت: مهم‌ترین مسئله در بررسی طرح اقدام متناسب و متقابل دولت در اجرای برجام در مجلس این است که باید مشخص شود که برجام ایران را به زیر سلطه می‌برد یا نه و باید به این سوال اساسی پاسخ داده شود و اشکالات طرح باید با کار کارشناسی در مجلس رفع شود.
نقاط تلخ و غیرقابل تحمل
همچنین احمد توکلی با اشاره به اینکه برجام نقاط تلخی دارد که نمی‌توان تحمل کرد با اشاره به خطرات برجام گفت: «نقاط شیرینی هم دارد اما در مجموع هم دستاوردهایی را برای ملت ایران دارد و هم خطرات بزرگی را برای ملت دارد.»
 توکلی با اشاره به اینکه با رد برجام مخالفم؛ چراکه هزینه بیشتری برای نظام دارد، افزود: «با قبول برجام هم مخالفم؛ اما شرط گذاشتیم که دولت در حین اجرا مقاومت کند و یک سری شکاف‌هایی که ممکن است دشمن ورود کند را ببندند، با این طرح همه شکاف‌ها را نمی‌توان بست و بنده طرح را ضعیف می‌دانم».
راه‌های نفوذ با این طرح باز است
زهره طبیب‌زاده  عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان و نماینده مردم تهران  نیز در گفت و گو با خبرگزاری دانشجو در خصوص اینکه طرح یک فوریت اقدام مناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام تا چه اندازه راه نفوذ دشمن را می‌گیرد، گفت: این طرح قبل از اینکه یک طرح محکم و متقن قانونی باشد و طرحی باشد که راه‌های نفوذ آمریکا و دشمن را بگیرد یک بیانیه سیاسی بی‌خاصیت است.
 طبیب‌زاده با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در خصوص فصل‌الخطاب بودن مجلس در بررسی برجام گفت: مقام معظم رهبری مجلس را فصل‌الخطاب قرار دادند، چراکه امیدوار بودند که این مجلس می‌تواند با بررسی دقیق جلوی نفوذ دشمن را بگیرد اما متاسفانه این طرحی که امروز در مجلس مطرح است نه تنها راه‌های نفوذ دشمن را نمی‌گیرد بلکه یک بیانیه دانشجویی سیاسی بیش نیست و حتی می‌توانیم بگوییم که اگر دانشجویان می‌خواستند در قالب یک بیانیه این موضوع را گردآوری کنند کاملا قوی‌تر و باغیرت‌تر نوشته می‌شد.
معاون رئیس جمهور: مجلس حتما
 تصویب می‌کند!
با وجود مخالفت کارشناسان و نمایندگان مجلس با اقدامات غیرقانونی از جمله عبور دولت از قانون اساسی و عدم ارائه لایحه برجام به مجلس، مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور در مصاحبه با ایسنا مصوبه مجلس در روز یکشنبه را قطعی دانست!
وی اظهار داشت: نمایندگان ترجیح دادند فرصت بیشتری برای بررسی برجام داشته باشند و به طور قاطع به یک فوریت اجرای متناظر برجام رای قاطع دادند و کمیسیون امنیت ملی مجلس هم به شکل مناسب و درستی آن را بررسی کرد.
وی خاطرنشان کرد: ان شاء الله مصوبه کمیسیون امنیت یکشنبه در مجلس طرح می‌شود و پیش‌بینی ما این است که مجلس هم به این طرح رای قاطع دهد و دولت با آرامش در مسیر اجرای برنامه اقدام جامع مشترک حرکت کند.
باید زود تصویب کنیم تا به قوانین بین‌المللی متعهد باشیم!
از سوی دیگر یکی از نمایندگان حامی برجام در مصاحبه با ایسنا خواستار اجرای فوری برجام شد تا غربی‌ها ناراحت نشوند!
سبحانی‌نیا نماینده هوادار دولت در این مصاحبه با اشاره به اینکه « اقدام به موقع و تصمیم‌گیری درست و براساس سند برجام از سوی جمهوری اسلامی نشان‌دهنده پایبندی ما به توافق‌ها و قوانین بین‌المللی است» گفت: باید هر چه سریع‌تر در مورد اجرای برجام تصمیم‌گیری شود و بهانه از طرف مقابل گرفته شود؛ چراکه این مسئله فضای همکاری‌های بین‌المللی را برای ایران تقویت می‌کند.
سبحانی‌نیا پاسخ نداد که تصویب یک سند مخالف مصالح و امنیت ملی در مجلس شورای اسلامی چگونه می‌تواند پایبندی ایران به تعهدات بین‌المللی را نشان دهد و آیا پایبندی به تعهداتی که خلاف مصالح جمهوری اسلامی است شایسته است؟!
از سوی دیگر بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز ضمن حمایت شدید و قاطع از اجرای برجام به کمیسیون ویژه حمله کرده و ضمن به رخ کشیدن سوابق خود اظهار داشت: برخی از این دوستان مقصر نیستند، کم‌تر با مسائل بین‌المللی در این سطح آشنایی دارند. با همه صداقتی که دارند، نوع مصاف با قدرت‌های جهانی متفاوت است، با گزارش بدی که تهیه کردند، ضربه بدی به کشور زدند!
بروجردی به این سوال پاسخ نداد که آیا تسلیم شدن در برابر زورگویی و زیاده‌خواهی‌های دشمن می‌تواند نشان‌دهنده آشنایی یک فرد با مسائل بین‌المللی باشد و منظور وی از مصاف با قدرت‌های جهانی دقیقاً چیست؟!

نظر شما