شناسهٔ خبر: 8350246 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پانا | لینک خبر

خطیب جمعه تهران: تعلیم بدون تربیت عملی نیست

امام جمعه موقت تهران، تعلیم و تربیت را دو امر جدانشدنی خواند و گفت: قرآن، کتاب تربیتی خداوند و شفا و نور است البته تربیت بدون تعلیم، عملی نیست و تعلیم هم بدون تربیت مفید نخواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس سیاسی پانا، حجت الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی در خطبه اول نماز جمعه تهران در محل دانشگاه تهران نمازگزاران را به تقوا فراخواند و گفت: تقوا به تعبیر حضرت علی (ع ) حصن عزیز و رمز پیروزی انسان در برابر نفس است.

وی با بیان اینکه انسان اغلب از دشمن نفس غافل است، اظهار داشت: آتش دشمن بیرونی، خاموشی دارد اما آتش دشمن درونی، خاموشی ندارد و تنها راه نجات از نفس، تقواست و در برابر دشمن بیرونی هم خداوند با تقوا وعده پیروزی داده است.
صدیقی با استناد به آیه های سوره مبارکه فاتحة الکتاب گفت: خداوند، رب سماوات و الارض و دنیا و آخرت و همه هستی است و پروردگار متعال برای بشر علاوه بر ربوبیت تکوینی دری را باز کرده که همان قرآن است و به وسیله آن ما می توانیم شاگرد خدا بشویم.
وی ادامه داد: خداوند متعال از یک طرف، روش ها و راه هایی را برای حرکات ما در بعد جوارح و جوانب و از سوی دیگر تعلیمات و برنامه هایی را برای تعقل و فکر در اختیار ما قرار داده است.
امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: براساس قانون کلی و سنت الهی، تربیت یک امر تدریجی است هرچند، افرادی هم بودند که دفعتا تربیت شدند و تدریج در کار آنها نبود که نمونه آن 'زهیر' بود که توسط امام حسین(ع) دفعتا تربیت شد.
وی هشدار داد: درصورتی که انسان به مرور ترک گناه نکند، دینداری نکند، جوارحش را تحت مراقبت قرار ندهد و آنها را به وسیله گناه متعفن سازد و توبه نکند، عفونت گناه به تمام روح او تسری پیدا می کند.
صدیقی تصریح کرد: ولی اگر خودمان را کنترل کردیم و هشدارهای دین و واجبات دین را با اراده و اختیار خود به انجام رساندیم، خداوند منان همان هدایت تکوینی را درباره ما هم اجرا خواهد کرد.
وی اعضا و جوارح انسان را به سربازان و جنود قلب تشبیه کرد و گفت: اگر آنها تسلیم شدند، پادشاه بدن هم که قلب است تسلیم می شود.
صدیقی درعین حال تاکید کرد: البته عمل واجب و ترک گناه سخت است و گناه هم بعضا جاذبه دارد و تقوا، بالا رفتن و بی تقوایی، سقوط است ولی اگر انسان بتواند مدتی جوارح و اعضایش را تسلیم خدا کند، قلبش هم تسلیم و کانون محبت خداوند خواهد شد تا مرحله ای که خدا در وجودش تجلی خواهد یافت.-

نظر شما