شناسهٔ خبر: 8301372 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات | لینک خبر

عضو هیات مدیره شرکت پست خبرداد:‌ تجهیز 3000 روستا به صندوق‌های هوشمند

غلامرضا نجاری ،عضو هیات مدیره شرکت پست ازتجهیز 3000 روستا به صندوق‌های هوشمند پست، خبرداد

صاحب‌خبر -

 به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی  وزارت ارتباطات، به نقل از ایسنا، غلامرضا نجاری اظهار کرد: با توجه به رویکرد اتحادیه جهانی پست و در نظر گرفتن جنبه‌های مالی، الکترونیک و فیزیکی برای خدمات پستی، تغییری در بحث صندوق‌های پستی رخ داده و صندوق‌هایی با رویکرد سه‌بعدی طراحی شده‌اند.

عضو هیات مدیره شرکت پست با اشاره به نصب صندوق‌های جدید پستی، از حذف صندوق‌های قدیمی ظرف سه تا پنج سال آینده خبرداد و گفت: در این صندوق‌ها قسمت انتهایی همانند صندوق‌های قدیمی برای ارسال نامه‌های عادی در نظر گرفته شده، اما تفاوت این بخش با صندوق‌های قدیمی آن است که صندوق‌های جدید به شکل هوشمند عمل کرده و پس از آنکه مرسوله‌ای به آنها انداخته شود به اولین و نزدیک‌ترین مرکز پستی به‌طور هوشمند اطلاع‌رسانی می‌شود که در اولین فرصت نسبت به تخلیه صندوق مربوطه اقدام شود.

نجاری درباره قسمت فوقانی دستگاه‌های مذکور هم اظهار کرد: بخش فوقانی این دستگاه به خدمات مالی و الکترونیک مربوط می‌شود و کلیه خدمات دستگاه‌های ATM را به غیر از خدمات پرداخت انجام می‌دهد.

عضو هیات مدیره شرکت پست ادامه داد: علاوه بر این خدمات پستی هم در این بخش تعبیه شده و در قالب استفاده از آن امکان فروش تمبر و رهگیری مرسوله نیز وجود دارد.

وی با تاکید بر این‌که نصب این صندوق‌ها از سوی بخش خصوصی پیگیری و انجام شده، عنوان کرد: براساس ایده و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی از روز 17 مهرماه 300 دستگاه جدید در استان‌های مختلف نصب خواهد شد و تا پایان سال نیز 3000 نقطه روستایی کشور مجهز به صندوق‌های جدید می‌شود تا روستاییان بتوانند از این خدمات بهره‌مند شوند.

نجاری همچنین یادآور شد: در فاز اول اجرای این طرح نیز 11 صندوق از چهار ماه پیش تاکنون به‌طور آزمایشی در مناطق مختلف شهر تهران نصب شده‌اند و طبق برنامه‌ ریزی‌های صورت گرفته تلاش بر آن است که ظرف سه تا پنج سال آینده این صندوق‌ها جایگزین صندوق‌های قدیمی شوند.

اما عضو هیات مدیره شرکت پست در پاسخ به این سوال که با توجه به حجم پایین مرسولات و نامه‌هایی که به شکل عادی و از طریق صندوق‌ها پست می‌شوند، آیا اجرای چنین طرحی اتلاف هزینه محسوب نمی‌شود، گفت: یکی از تفاوت‌های ما با پست کشور‌های پیشرفته همین جاست، چرا که در کشورهای پیشرفته دنیا حجم عمده‌ای از مرسولات به شیوه‌ی عادی ارسال می‌شوند و حتی در برخی کشورهای عضو اتحادیه جهانی پست 90 درصد حجم مرسولات به شیوه عادی ارسال می‌شود.

نجاری ادامه داد: در ایران به دلیل رویه غلطی که از پیش وجود داشته و هنوز ادامه دارد مرسولات ثبتی بیشتر مورد توجه قرار دارند و مردم برای استفاده از خدمات پستی بیشتر به سمت دفاتر پستی می‌روند، در حالی‌که شیوه‌ پست عادی بسیار راحت‌تر و سریع‌تر خواهد بود، به همین دلیل رویکرد جدید ما آن است که سهم خدمات پستی عادی را افزایش دهیم.

وی در ادامه در خصوص این‌که آیا با توجه به الکترونیک بودن این صندوق‌ها امکان ارسال نامه‌های ویژه و پیشتاز از طریق آنها وجود ندارد، گفت: همچنان لازم است برای مرسولات ثبتی به دفاتر پستی مراجعه شود، البته این امکان هم وجود دارد که در آینده بتوان با بهره‌گیری از این صندوق‌ها این خدمات را نیز ارائه کرد.

عضو هیات مدیره شرکت پست در پایان صحبت‌های خود متذکر شد: اکنون با بهره‌گیری از این صندوق‌ها امکانی ایجاد شده که دیگر افراد برای تهیه تمبر مجبور به مراجعه به دفاتر پستی نباشند. از سوی دیگر پس از آنکه نامه‌ای وارد این صندوق‌ها شود، بلافاصله موضوع به اولین دفتر پستی اطلاع داده می‌شود که همین موضوع موجب افزایش سرعت خواهد شد. اکنون بیش از 45 درصد مرسولات به شکل عادی ارسال می‌شوند که البته بخش عمده‌ای از آنها مانند قبض‌های مختلف جزو مرسولات انبوه به‌شمار می‌روند.

 

برچسب‌ها:

نظر شما