شناسهٔ خبر: 8255258 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بانی فیلم | لینک خبر

نقد فاجعه منا با یادآوری دوران جاهلیت در «آبی ترین وصال»

بانی فیلم آنلاین:سعید اسماعیلی کارگردان نمایش «آبی ترین وصال» از ارتباط این نمایش با اتفاقات روز و نقد فاجعه منا با یادآوری دوران جاهلیت و زنده به گور کردن دختران خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی انقلاب اسلامی مُهنا، سعید اسماعیلی کارگردان «آبی ترین وصال» درباره تولید نمایش جدید خود برای اجرا در دریاچه خلیج فارس توضیح داد: فرصت کمی برای تولید این کار داشتیم و آن را در یک ماه به انجام رساندیم. دشواری های بسیاری پیش روی ما بود که از جمله به اجرا در آب برمی گشت. ما این تجربه را در ابوموسی و بوشهر داشتیم اما این بار کارمان سخت تر بود.
دشواری های قرار دادن دکور در آب
وی افزود: به خاطر شیوه ساخت و ساز و ویژگی های دریاچه شهدای خلیج فارس محدودیت های بی شماری پیش روی ما بود و نمی توانستیم هیچ پایه ای را در آب کار بگذاریم و ما نمی دانستیم برای قرار دادن پایه های نور و دکور در لایه عایق دریاچه چه باید بکنیم. شبانه روز طول کشید تا توانستیم به یک راه حل برسیم.
این کارگردان با اشاره به جذابیت های کار در آب و استفاده از شناورهای نیروی دریایی، یادآور شد: دور بودن محل حضور تماشاگران از صحنه نیز دشواری دیگر کار ما بود. اما سرانجام پس از تلاش های بسیار کار را طراحی کردیم.
اسماعیلی درباره شباهت ها و تفاوت های «آبی ترین وصال» با «فصل شیدایی» اظهار کرد: ما بخشی از متریال «فصل شیدایی» را مورد استفاده قرار دادیم و از هر آنچه تصور می کردیم در این کار می تواند مورد استفاده قرار بگیرد، بهره بردیم.
نقد فاجعه منا با یادآوری زنده به گور کردن دختران در دوران جاهلیت
وی درباره ارتباط نمایش با اتفاقات روز گفت: ما از جریان جاهلیت و زنده به گور کردن دختران در نمایش استفاده کردیم تا نقدی به اتفاقات اخیر مکه و فاجعه منا داشته باشیم. همچنین به خاطر آغاز کار همزمان با عید غدیر از روز غدیر در نمایش بهره بردیم یا به خاطر در پیش بودن روز مباهله، به این موضوع در کار اشاره کردیم.
کارگردان «آبی ترین وصال» درباره بخش های دیگر نمایش بیان کرد: بخش مانور ما با اجرای کوروش زارعی همراه است و او روی یک شناور بزرگ این بخش را اجرا می کند. همچنین با قرار دادن قسمت واگویه های دختر شهید مهدوی یا نمایش عکس های شهدا، تلاش کردیم یادواره ای را بر بستر نمایش برگزار کنیم.
یادواره ای که با نمایش تلفیق شد
اسماعیلی ادامه داد: بنابراین بخش هایی چون حضور خواننده یا گفتگو با فرماندهان فعلی و اسبق نیروی دریایی سپاه را در کار گنجاندیم. چون قصد نداشتیم به شکل رایج و خسته کننده، یادواره داشته باشیم بلکه دنبال ترکیب موفق تری بودیم که با نمایش تلفیق شود.
وی در پایان گفت: یادواره در شکل رایج همواره ابتدایی بوده اما اینکه بتوانیم توجه مخاطب را جلب کنیم و آنها را خسته نکنیم، یکی از اهداف اصلی ما بوده که امیدوارم در آن موفق باشیم.
اجرای «آبی‌ترین وصال» تولید مرکز هنرهای نمایشی انقلاب اسلامی مُهنا به کارگردانی سعید اسماعیلی و روایت رسالت بوذری، از جمعه 10 مهر آغاز شده و تا 19 مهر ماه ادامه خواهد داشت.
این نمایش هر شب از ساعت 19:30 تا 21:30 در ضلع شمالی دریاچه شهدای خلیج فارس واقع در اتوبان همت غرب، اتوبان شهید خرازی روی صحنه می‌رود.
مثل دیگر اجراهای مرکز مُهنا، ورود عموم علاقه‌مندان برای تماشای نمایش آزاد است.
 

نظر شما