شناسهٔ خبر: 8070033 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

سیل بی‌امان حاجیان نیمه‌جان...

- جامعه طراحان گرافیک ایران همگام با هنرمندان دیگر عرصه‌ها و رشته‌ها همزمان با وقوع فاجعه منا دست به‌کار شدند و آثاری در محکومیت جنایت آل سعود در حرم امن الهی خلق کردند.

صاحب‌خبر -

نكته جالب در حركت اخير هنرمندان گرافيست، تشابه برخي آثار است كه به فاصله زماني 28سال از قتل‌عام زائران خانه خدا در حج66 و قرباني‌شدن حاجيان در حج94 به چشم مي‌خورد.به گزارش همشهري، مضمون برخي كارتون‌ها و كاريكاتورهاي مرتبط با فاجعه منا، خونسردي شگفت‌انگيز حكام آل سعود است كه بدون خم به ابرو آوردن، مسئوليت كشته‌شدن زائران خانه خدا را در ايام حج به گردن نمي‌گيرند و تلاش مي‌كنند با فرافكني، متهماني فرضي براي اين بي‌كفايتي تاريخ خود بتراشند.

مسعود نجابتي، گرافيست پيشكسوت در طراحي خود قربانيان حادثه منا را با آوردن شعر «قتل مظلوم در شلوغي‌ها، راه بستن تخصص اينهاست» به تصوير كشيده است. او در اين طرح به مظلوميت اهل‌بيت(ع) در دوران پس از رحلت و بسته‌شدن مسير منا اشاره كرده است.

جلال عطارزاده، مدرس رشته گرافيك سال66 اثري براي كشتار حجاج طراحي كرده بود كه امسال آن را بازطراحي كرده است. او در طراحي تازه خود به مناسبت قرباني‌شدن حاجيان در منا با اشاره به دريافت نمره منفي عربستان، پاي سازمان ملل و مدافعان نمايشي حقوق بشر را هم به ميان آورده است.

سيدرضا ميركريمي، مديرعامل خانه سينما از تجمع شامگاه امروز سينماگران و ديگر هنرمندان براي همدردي با قربانيان فاجعه منا در ساختمان شماره2 خانه سينما خبر داد. بر اين اساس، در اين تجمع سينماگران و هنرمندان رشته‌هاي مختلف شركت مي‌كنند تا تاثر و تالم خود را از اين فاجعه به اطلاع عموم برسانند و با بازماندگان ابراز همدردي كنند. كمپيني با ابتكار خانه سينما و همراهي موزه صلح راه‌اندازي و در آن خطاب به دبيركل سازمان ملل نامه‌اي نوشته مي‌شود تا اين مقام بين‌المللي گام‌هايي مؤثر براي روشن‌شدن حقايق بردارد.

اين نامه ابتدا به امضاي هنرمندان رشته‌هاي مختلف و سپس مردم مي‌رسد و جمعي از سينماگران آن را به‌دست دبيركل سازمان ملل مي‌رسانند. برنامه ديدار سينماگران با خانواده‌هاي بازماندگان فاجعه منا هم درنظر گرفته شده كه به محض بازگشت و استقرار حاجيان اجرا مي‌شود.

نظر شما