شناسهٔ خبر: 7999547 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

365 نفر از حجاج ایرانی مفقود هستند/ هیئت ویژه وزارت خارجه به عربستان می‌رود/ روایت شاهدان عینی از فاجعه منا/ زائر ایرانی کشته اعلام شده زنده پیدا شد/ «جوانک سعودی» مقصر اصلی فجایع حج/ تنها زن ایرانی حادثه منا کیست؟ +عکس و فیلم

فارس

اوحدی از افزایش شمار کشته‌شدگان حادثه منا به ۱۵۰۰نفر خبر داد و گفت: اعزام بستگان جانباختگان به همراه اجساد به ایران انجام می‌شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش مشرق، سازمان دفاع شهری عربستان اعلام کرد که در جریان ادای مناسک حج در سرزمین منا (مِنی) دست کم 150 نفر از حجاج کشته شده‌اند.

شبکه خبری «العربیه»، در خبری فوری گزارش داد که در این حادثه که به دلیل ازدحام بالا صورت گرفته 400 نفر دیگر از حجاج زخمی شده‌اند؛ یشترین اعمال حج مانند قربانی کردن و رمی جمرات در منا انجام می‌شود.


220 کشته و 450 مصدوم در ازدحام حجاج در منا/ اوحدی: دولت سعودی توان مدیریت اوضاع را ندارد/12 ایرانی در میان کشته‌شدگان رمی جمرات+تصاویر

روز چهارشنبه (دیروز) نیز  کمیته امدادرسانی عربستان اعلام کرد که 204 نفر از حجاج به دلیل خرابی درهای قطار در مکه مکرمه دچار حالت خفگی و بیهوشی شدند.

220 کشته و 450 مصدوم در ازدحام حجاج در منا/ اوحدی: دولت سعودی توان مدیریت اوضاع را ندارد/12 ایرانی در میان کشته‌شدگان رمی جمرات+تصاویر

220 کشته و 450 مصدوم در ازدحام حجاج در منا/ اوحدی: دولت سعودی توان مدیریت اوضاع را ندارد/12 ایرانی در میان کشته‌شدگان رمی جمرات+تصاویر

220 کشته و 450 مصدوم در ازدحام حجاج در منا/ اوحدی: دولت سعودی توان مدیریت اوضاع را ندارد/12 ایرانی در میان کشته‌شدگان رمی جمرات+تصاویر

از زمان آغاز مناسک حج تا کنون عملکرد ضعیف دولت عربستان که متولی انجام این مراسم است انتقادهای زیادی به همراه داشته در روز 11 ماه جاری نیز سقوط بالابر ساختمانی در مسجدالحرام به کشته شدن 118 نفر از جمله 11 ایرانی منجر شد.

در حادثه‌ای دیگر آتش سوزی هتل حجاج در مکه نیز منجر به زخمی شدن تعدادی از آنها و تخلیه 1500 نفر از حاجیان شد.

ازدحام بسیار سنگین در مسیر رمی جمرات/دولت سعودی توان مدیریت اوضاع را ندارد

اوحدی از آخرین وضعیت حاجیان ایرانی در ایام تشریق خبر داد و گفت: دیروز مراسم برائت از مشرکین و دعای عرفه در صحرای عرفات برگزار شد و حاجیان پس از اقامه نماز مغرب و عشا به سوی مشعرالحرام رهسپار شدند.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: شب گذشته حاجیان خانم ایرانی پس از وقوف اضطراری در مشعر الحرام به رمی جمرات رفتند و در منا مستقر شدند.

وی ادامه داد: حاجیان مرد ایرانی پس از طلوع آفتاب از مشعر به سوی منا رفتند و هم‌اکنون مشغول رمی جمرات هستند.

اوحدی با بیان اینکه مسیر رمی جمرات در روز اول خیلی شلوغ است، گفت: ازدحام بسیار سنگینی در مسیر رمی جمرات به وجود آمده است که اغلب مصدومیت برخی افراد را در پی دارد ولی هنوز آماری به ما نرسیده است.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: رژیم سعودی امسال و سال‌های قبل نشان داد که توان مدیریت این وضعیت آشفته رمی جمرات را ندارد.

وی با بیان اینکه حاجیان پس از رمی جمرات به چادرهای خود در منا باز می‌گردند، گفت: مدیر کاروان اسامی زائران کاروان خود را به نماینده سازمان حج و زیارت در کشتارگاه‌ها پیامک می‌کند و به محض رسیدن پیامک ذبح قربانی‌ها از سوی نماینده سازمان حج، حاجیان حلق و تقصیر می‌کنند و از احرام خارج می‌شوند.

اوحدی گفت: امشب و فردا حاجیان نیت بیتوته در منا می‌کنند و روز شنبه به ترتیب به سوی مکه برای انجام آخرین مراحل مناسک بازمی‌گردند.

احتمال وجود حجاج ایرانی بین قربانیان

هنوز آمار قطعی از تعداد کشته‌شدگان و هویت آنها مبنی بر اینکه آیا زائرات ایرانی هم هستند یا خیر نداریم.

وی در تشریح وقوع این حادثه گفت: در مسیر رمی جمرات در دو نقطه ازدحام شدید ایجاد شد و در این موج جمعیت زائران کشورهای مختلف زیر دست و پا افتادند.

اوحدی با بیان اینکه تعداد فوتی‌ها و زخمی‌ها بالاست خاطرنشان کرد: این نشان می‌دهد با وجود توسعه‌ای که در مسجدالحرام و نقاط دیگر صورت داده‌اند اما در مسیرهای ابتدایی رمی‌جمرات قدمی برنداشته‌اند و نتوانسته‌اند آن را مدیریت کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: از همه کشورها کشته‌شده ظاهرا وجود دارد اما هنوز آمار قطعی نداریم اما تعداد فوتی‌ها بالاست. احتمال اینکه حجاج ایرانی هم بین کشته‌شدکان باشند، وجود دارد.

شماری از زائران ایرانی در میان کشته‌شدگان

به گزارش مشرق، حمید محمدی گفت: تعدادی از زائران ایرانی در میان کشته‌شدگان و مجروحین رمی جمرات وجود دارند.

معاون امور حج و زیارت سازمان حج افزود: هنوز آمار دقیقی در دست نیست و بنده در محل حاضر شده‌ام تا شرایط را بررسی کنم.

همچنین در این باره سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت از ازدحام سنگین مسیر رمی جمرات خبر داد و گفت: دولت سعودی توان مدیریت اوضاع را ندارد.

امروز 220 حاجی در مسیر رمی جمرات کشته و بیش از 400 نفر مجروح شدند.

12 ایرانی در میان کشته‌شدگان رمی جمرات

مهندس وحید رحمتی، گفت: آمار تقریبی فوتی‌ها و مجروحان این حادثه تا یک ساعت آینده اعلام می‌شود. اما با توجه به وسعت حادثه امروز در مکه، این آمار نیز قطعی نخواهد بود و تخمینی است.

رحمتی علت این حادثه را ازدحام و فشار جمعیت در رمی جمرات عنوان کرد.

تمام کشته‌شدگان ایرانی حادثه رمی‌جمرات مرد هستند/افزایش آمار کشته‌شدگان به310 نفر

سعید اوحدی گفت: تعداد زائران کشته شده در منا براساس اعلام رسمی دولت سعودی به 310 نفر افزایش یافته است.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: از آنجا که تمام حاجیان خانم در شب گذشته به منا آمدند و رمی‌جمرات را انجام دادند بنابراین تمام زائران ایرانی کشته یا مجروح شده در حادثه امروز مرد هستند.

امروز صبح بر اثر ازدحام جمعیت در مسیر رمی‌جمرات، 240 حاجی کشته و بیش از 400 نفر مجروح شدند.

امدادرسانی به زائران حادثه‌دیده در رمی جمرات ادامه دارد/تاکنون ۲۴ زائر ایرانی مجروح شدند

سیدعلی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر، در رابطه با اقدامات این سازمان در ارائه خدمات امدادی و درمانی زائران حادثه‌دیده امروز در رمی و جمرات اظهار داشت: نیروهای هلال احمر از ابتدای وقوع این حادثه اقدام به امدادرسانی به حادثه‌دیدگان کرده و در حال حاضر نیز ارائه خدمات درمانی و امدادی به حادثه‌دیدگان ادامه دارد.

وی در رابطه با تعداد حادثه‌دیدگان ایرانی در رمی و جمرات اظهار داشت: براساس اطلاعات رسیده، تاکنون 12 زائر ایرانی کشته شده و 24 نفر دیگر نیز مجروح شدند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر ادامه داد: احتمال افزایش تعداد مصدومان و حادثه‌دیدگان ایرانی در این حادثه بسیار زیاد است و در صورت اطلاع از جزئیات اطلاع‌رسانی آن را اعلام می‌کنیم.

افزایش شمار کشته‌شدگان رمی‌جمرات به ۳۵۰ نفر/ ۱۵۰۰ زائر مجروح شدند/ بیش از ۳۰ زائر ایرانی ناپدید شدند

سعید اوحدی، از افزایش تعداد کشته‌ها به 350 نفر خبر داد و گفت: تاکنون بیش از 1500 زائر در حادثه رمی جمرات مجروح شدند.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: ساعت 9 صبح خبر دادند که مسئولان امنیتی عربستان دو مسیر رمی جمرات را بسته‌اند و زائران در مسیرهای دیگر با ازدحام فراوان به سوی رمی جمرات رفتند.

وی ادامه داد: زائران براثر خفگی و زیر دست و پا ماندن کشته و مجروح شدند.

تاکنون بیش از 30 زائر ایرانی ناپدید شدند که 3 نفر از آنها اعضای واحد مرکزی خبر هستند.

هم‌اکنون اعضای سازمان حج و بعثه مقام معظم رهبری در حال جستوجو برای مفقودین ایرانی این حادثه هستند. این در حالی است که همه مجروحان به ۴ بیمارستان در شهر مکه منتقل شده اند.



افزایش آمار کشته‌شدگان ایرانی "رمی جمرات" به 41 نفر/ تعداد کشته ها از مرز 400 نفر فراتر رفت


سعید اوحدی درباره آخرین آمار کشته‌شدگان حادثه منا اظهار داشت: هنوز آمار قطعی و دقیق از تعداد قربانیان این حادثه در دست نیست، اما بر اساس آمار اولیه که به صورت میدانی کسب شده است، در این حادثه ۴۰۰ نفر کشته شده اند که از این تعداد حدود 41تن حاجیان ایرانی بوده اند .

اوحدی با اعلام اینکه پزشکان ایرانی در آماده‌باش کامل هستند، افزود: تعداد مجروحان بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ نفر است و کسب هرگونه اطلاعات از هویت حادثه‌دیدگان ازدحام در مسیر رمی جمرات در منا ادامه دارد.

احضار کاردار عربستان در پی حوادث امروز در منا

به گزارش مشرق، حسین امیر عبداللهیان با بیان اینکه ستاد ویژه‌ای برای رسیدگی به حجاج به دستور رئیس جمهور تشکیل شده است، گفت: برای پشتیبانی فوری، انتقال مجروحین و ارتباطات دیپلماتیک این ستاد تشکیل شده است.

معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه افزود: وزارت بهداشت آمادگی لازم برای اعزام تیم های پزشکی به عربستان دارد و بخش‌های مربوطه و همچنین ناوگان هوایی آمادگی خود را برای انتقال فوری حادثه دیدگان اعلام کرده است.

عبداللهیان با بیان اینکه هنوز آمار روشنی از حادثه امروز در مراسم حج نداریم، اظهار کرد: آخرین اخباری که در تماس تلفنی داشتیم، این است که ارتش و پلیس عربستان مسیرهای اصلی خیابان ها را برای انتقال مجروحین با آمبولانس به بیمارستان ها بسته اند.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت، سازمان هلال ا حمر، رئیس حج و زیارت و سازمان هواپیمایی و همچنین دستگاه های مربوطه لحظه به لحظه این تحولات را برای امدادرسانی فوری به حجاج ایرانی رصد می کنند.

معاون وزیرخارجه، با تاکید بر اینکه ما عربستان را مسئول اصلی حادثه امروز می دانیم، خاطرنشان کرد: به هیچ وجه نمی توانیم نسبت به رفتار غیرمسئولانه عربستان بی تفاوت باشیم.

وی خبر از احضار کاردار عربستان به وزارت خارجه کشورمان داد و عنوان کرد: تا امروز کاردار عربستان به وزارت خارجه احضار و با جدیت اعتراض خود را نسبت به رفتار غیرمسئولانه دولت عربستان از مجاری دیپلماسی خواهیم رساند.

امروز و در جریان ادای مناسک حج در سرزمین منا بدلیل ازدحام جمعیت، تاکنون ۳۵۰نفر از حجاج کشته و بیش از ۱۵۰۰تن دیگر زخمی شده‌اند.


خبرنگار صداوسیما از حادثه مکه جان سالم به در برد

سید مهرداد سید مهدی مدیر عامل خبرگزاری صدا و سیما گفت: هیچ کدام از خبرنگاران ما در حادثه منا کشته نشدند و پس از تماس با خبرنگارمان متوجه شدیم که خبرنگاری که خبر کشته شدن وی را علام کرده بودند سالم است.
 
وی افزود : خبرنگار ما به صورت زنده روی آنتن نیز گزارش تکمیلی از حادثه منا را ارائه داد.
 
گفتنی است در پی حادثه منا در مکه خبری در خصوص کشته شدن خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما نیز روی خروجی خبرگزاری ها منتشر شد.
 
یاد آور می شود دقایقی پیش خبرنگار صدا و سیما ضمن تکذیب این موضوع اعلام کرد با کمک یک ایرانی از این حادثه نجات پیدا کرد.


اسامی ۴۳ کشته حادثه امروز رمی جمرات منتشر شد

فرامرز غلامی

غلامرضا غلامی

علی محمد یحیی پور

محمد خندان

عبدالل بیگلری

محمد سعید دانش طلب

عبدالله برات بیژن

قیطر علی

سید مرتضی رئیس زاده

عبدالستار ممکن روز

اسماعیل جعفری

غلامرضا طاهری

شکرالله خوشرویی

حسین جوانی

احمد ابراهیم زاده

عبدالصمد جمشید نژاد

حمید جوکار

آقامحمد طرشت

محسن غلامی

غلامعباس قادری

احمد طلفی

علی اکبر

محمدعلی فخاری

احمد کفاش

محمدحسین رمضانی کیا

عبدالستار رحمان سوری

رجبعلی جمعه اربانی

احمد غلامی بیدگل

محمدظاهر ماروسی

منصور غضنفری

فرهاد پیرزاده

علی رجبی محمدآباد

محمد چوبدار

حسین فرجی

ابراهیم کریم پور

محمد ابراهیم احمدآبادی

احمد عباسی

مصطفی موسوی

غلامعلی شاهی

هوشنگ کردگار

برای دیدن لیست 118 نفره کلیک کنید


تعداد کشته ها به 717 نفر رسید 

سازمان دفاع شهری عربستان اعلام کرد که در جریان ادای مناسک حج در سرزمین منا  دست کم 717 تن از حجاج کشته شده‌اند.

 تعداد جانباختگان ایرانی به ۴۷ نفر رسید/ در کل بیش از 1000 نفر کشته شدند

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: هم‌اکنون تعداد فوتی‌های ایرانی به 47 نفر رسیده است که اسامی آنها در پایگاه اطلاع رسانی حج ذکر شده و 60زائر ایرانی هم مجروح هستند که حال عمومی آنها رضایت بخش است.

سازمان حج و زیارت ایران اعلام کرده که تا کنون بیش از 1000 نفر کشته و حدود هزار و پانصد نفر زخمی شده‌اند؛ این در حالی است که سازمان دفاع شهری عربستان شمار کشته‌ها را تا کنون 717 کشته اعلام کرده است.

تعداد جانباختگان ایرانی به 89 نفر رسید

 سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد: آخرین آمارها حاکی از این است که تعداد ایرانیان کشته شده در حادثه امروز منا به 89 نفر رسیده است.  همچنین براساس این گزارش 150 نفر از هموطنانمان نیز در این حادثه مجروح شده‌اند.

تعداد کشته ها به 1200 تن رسید

سعید اوحدی گفت: تعداد جانباختگان حادثه منا از 1200 نفر گذشت.

افزایش آمار کشته های ایرانی در منا

اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت لحظاتی قبل از افزایش تعداد کشته‌های حادثه منا خبر داد.  وی افزود: تا این لحظه تعداد کشته‌های ایرانی این حادثه به ۱۲۲ نفر رسیده است.  اوحدی تصریح کرد: تعداد کل کشته‌ها تا کنون به ۱۳۰۰ نفر رسیده است.

تعداد کشته های ایرانی این فاجعه به 131 نفر رسید

آمار نهایی سازمان حج و زیارت از جانباختگان حادثه تلخ منا ۱۳۱ زائر ایرانی است که این آمار امشب زیاد نمی‌شود.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: آمار جدید از شمار جانباختگان ایرانی فردا اعلام می‌شود.

وی دلیل عدم انتشار نام ۶ زائر جانباخته ایرانی را مجهول‌الهویه بوده آنان خواند و گفت: اسامی 118 زائر ایرانی در پایگاه‌اطلاع رسانی حج منتشر شده است.


هویت تنها زن ایرانی کشته در این فاجعه اعلام شد

نام خدیجه خرمایی به شماره کاروان ۳۸۰۳۶ به عنوان اولین زن قربانی ایرانی در حادثه روز گذشته منا، به عنوان نفر صد و نوزدهمین کشته شده این فاجعه اعلام شد.


لحظه کشته شدن ده‌ها حاجی در منا

در فیلم زیر مشاهده می‌شود، زمانیکه این درِ کوچک برای هزاران حاجی که در حال فشار هستند، باز می‌شود طی چند دقیقه صدها نفر زیر دست و پا له شدند و جان خود را از دست دادند. آیا توجیه مقامات سعودی که گفته‌اند حجاج از دستور‌العمل‌های داده شده تخطی کردند، با دیدن این تصاویر قابل پذیرش است؟

flv



فاجعه‌های دنباله‌دار در منا/ چادر زائران مصری آتش گرفت


در حالی که زائران هنوز در شوک فاجعه خونین کشته شدن هزاران نفر در رمی جمرات در منا بودند، آتش گرفتن چادرهای سکونت مصری‌ها مجددا موجی از وحشت را در میان زائران به راه انداخت، موضوعی که باز هم بی‌کفایتی مقامات عربستانی را در سازماندهی این مراسم بزرگ مذهبی به اثبات می‌رساند.

این آتش سوزی شب گذشته در محل سکونت زائران مصری در منا روی داد.


فاجعه‌های دنباله‌دار در منا/ چادر زائران مصری آتش گرفت


«جوانک سعودی» مقصر اصلی فجایع حج

بر اساس قرائن موجود شاید بتوان این حادثه را جلوه ای از جنگ قدرت در بازماندگان «عبدالعزیز» قلمداد کرد که طی آن «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد و وزیر دفاع سعودی در برنامه ای هدفمند قصد دارد «محمد بن نایف» ولیعهد و مسئول برگزاری کنگره عظیم حج را فردی بی کفایت معرفی کرده و از این رهگذر مقدمات برکناری وی را بعد از اتمام مراسم حج امسال فراهم آورد.

محمد بن سلمان البته همان جوان خام و بی تجربه و قدرت طلبی است که حدود ۱۸۰ روز است ملت مطلوم یمن به فرمان او به خاک و خون کشیده شده اند.

این جنگ قدرت که از همان فردای انتصاب بن نایف به منصب ولیعهدی سعودی آغاز شد و بسیاری از آن به عنوان پاشنه آشیل حکومت سعودی در دوران «ملک سلمان» یاد کردند، حداقل در چندین مرحله خودنمایی کرده است، که مهمترین آن برکناری «سعد الجبری» مسئول تحقیقات دربار و فرد نزدیک به شخص ولیعهد بود.

سرانجام خبرنگاران مفقودشده صداوسیما/ روایت شاهدان عینی از فاجعه منا/ آتش گرفتن چادر زائران مصری/ احضار کاردار سعودی به وزارت خارجه/ «جوانک سعودی» مقصر اصلی فجایع حج/ تنها زن ایرانی حادثه منا کیست؟ +عکس و فیلم

به بیان بهتر؛ پس از مرگ «عبدالله بن عبدالعزیز» و روی کار آمدن ملک سلمان، زلزله سیاسی در ارکان قدرت دربار آل سعود تنها به برکناری دو شاهزاده قدرتمند دربار یعنی «مقرن» و «متعب» منتهی نشد و از همان ابتدا جناح سیاسی مخالف ولیعهد جدید به رهبری فرزند پادشاه سعودی دست به کار شد تا به هر طریقی ملک سلمان را به بی کفایتی شخص بن نایف مجاب کند.

این سناریوی از پیش نوشته شده؛ البته در موسم حج امسال دامان حجاج دلباخته حرم امن الهی را گرفته و بیش از یک و نیم میلیون مسلمان در آتش قدرت طلبی و دعوای خانوادگی آل سعود گرفتار آورده است. سناریویی که از پس چند مرحله ـ حادثه سقوط جرثقیل، آتش گرفتن چندین هتل، سقوط پنکه سقفی در سعی صفا و مروه، حادثه قطار شهری حامل حجاج و... ـ به فاجعه صحرای منا منجر شد.

بر این اساس و چنانچه از مدت ها قبل برخی منابع اعلام کرده بودند که پادشاه سعودی بعد از مراسم حج امسال ولیعهد را برکنار و پسرش را به عنوان جایگزین خود معرفی خواهد کرد، به نظرمی رسد که سناریوی بی کفایت نشان دادن بن نایف فاجعه منا را رقم زده باشد، به ویژه آنکه با توجه به انتشار برخی اخبار مبنی بر بستن راه حجاج برای عبور محمد بن سلمان از آن منطقه به عنوان علت اصلی بروز این فاجعه، معلوم نیست به چه دلیلی این کاروان پر تعداد در این ازدحام قصد عبور از آن محل را داشته است!

نکته آنکه؛ در پی بروز این اتفاق، ملک سلمان با هدف سرپوش گذاشتن بر نقش مقصر اصلی حادثه یعنی پسرش، بلافاصله حکم گردن زدن ۲۸ مامور حاضر در محل را صادر کرده است.

بر این اساس؛ به نظر می رسد که بی کفایتی آل سعود در پذیرایی مناسب از مهمانان حرم امن الهی و شعله ور شدن جنگ قدرت در عربستان، دلیل اصلی قربانی شدن حدود ۲۰۰۰ تن از حجاج طی هفته های اخیر در سرزمین حجاز بوده است. بنابراین می طلبد که علاوه بر سازمان های بین المللی، رهبران جهان اسلام نیز به وظیفه خود در قبال این بی مسئولیتی آل سعود عمل کرده و مسئله را تا رسیدن به نتیجه روشن و مطلوب پیگیری کنند.

شاید امروز دوباره باید طنین جاودانه خمینی کبیر (ره) را از دل تاریخ بشنویم، آن گونه که پس از حادثه خونین سال ۶۷ مکه فرمود: «آنها به دست خود اسباب افتضاح و رسوایی خود را فراهم نمودند... ما اگر می خواستیم به جهان اسلام ثابت کنیم که کعبه داران کنونی لیاقت میزبانی سربازان و میهمانان خدا را ندارند و جز تأمین آمریکا و اسرائیل و تقدیم منافع کشورشان به آنها کاری از دستشان بر نمی آید، بدین خوبی نمی توانستیم بیان کنیم... و به این اندازه که کارگزاران بی اراده حاکمیت سعودی در این قساوت و بی رحمی عمل کردند، موفق نمی شدیم.»

سرانجام خبرنگاران مفقودشده صداوسیما/ روایت شاهدان عینی از فاجعه منا/ آتش گرفتن چادر زائران مصری/ احضار کاردار سعودی به وزارت خارجه/ «جوانک سعودی» مقصر اصلی فجایع حج/ تنها زن ایرانی حادثه منا کیست؟ +عکس و فیلم

سرانجام خبرنگاران مفقودشده صداوسیما/ ممانعت‌ و همکاری نکردن سعودی‌ها در جستجوی مفقودین

سعید اوحدی همچنین اعلام کرد، دو نفر دیگر از گروه اعزامی صدا‌وسیما مجروح شده‌اند که پیگیری‌های درمانی روی آنها انجام می‌شوند.

حسن گروسی، رییس ستاد حج و زیارت صداوسیما صبح امروز از مفقود شدن دو تن از اعضای تیم اعزامی صداوسیما خبر داد.

وی گفت: علیرغم ممانعت‌های عوامل عربستان و همکاری نکردن آن‌ها در جستجوی مفقودین اما تلاش‌های زیادی صورت گرفت تا این عزیزان را پیدا کنیم. در این مدت تمام تلاش‍‌مان را کرده اما تاکنون هیج خبری از این عزیزان نشده است.

رییس ستاد حج و زیارت صداوسیما درباره با وضعیت سلامت دیگر اعضای تیم اعزامی صدا و سیما بیان کرد: تعدادی از همکاران که در حادثه مصدوم شدند، خوشبختانه جراحتشان تحت درمان قرار گرفته و بهبودی یافته‌اند و در حال حاضر نیز مشغول به انجام امور محوله و انتشار اخبار و برنامه‌ها هستند.

اما تیم خبری خبرگزاری صداوسیما که به منظور پوشش خبری حج ۹۴ هم اکنون در صحرای منا به سر می‌برند در سلامت کامل هستند. سیار پیش‌بهار، خبرنگار اعزامی این خبرگزاری این خبر را اعلام کرده است.

سرانجام خبرنگاران مفقودشده صداوسیما/ روایت شاهدان عینی از فاجعه منا/ آتش گرفتن چادر زائران مصری/ احضار کاردار سعودی به وزارت خارجه/ «جوانک سعودی» مقصر اصلی فجایع حج/ تنها زن ایرانی حادثه منا کیست؟ +عکس و فیلم

گزارش یک شاهد عینی از حادثه منا

حاج مرتضی باقری ار مدیران باسابقه حج که سالهای متوالی تجربه حضور در مناسک حج را داشته و عمدتا کاروان حجاج ایرانی مقیم خارج از کشور را مدیریت می کند، در گزارشی به مشاهداتش از حادثه خونین منا و ارزیابی آن بر اساس تجربیات گذشته اش پرداخت.  متن کامل این گزارش بدین شرح است:

باسمه تعالی

امروز عید قربان ۲ مهر ۱۳۹۴ طبق معمول، حاجیان از مشعرالحرام بسمت منی حرکت نموده و سپس بسمت جمرات محل سنگ زدن به شیطان راهی انتهای منی شدند.

علیرغم اینکه امسال تعداد حاجیان کمتر از سنوات گذشته است ولی طبق تجربه بیش از ۳۰ سفر حضور در حج احساس کردم شرایط غیر عادی است و ازدحام کاملا غیر طبیعی است. در مسیر جمرات در چند نقطه بخاطر ازدحام متوقف شدیم. گرمای شدید هم مزید بر علت بود. بنده سریعا نفرات حاجی گروهم را بقطار کرده و با شکافتن جمعیت بجلو حرکت کردیم و در واقع از معرکه خارج شدیم.

وقتی به جمره عقبه(شیطان بزرگ) رسیدیم شرایط خیلی سخت تر از سنوات قبل نبود یعنی اینکه ازدحام مسیر یک اتفاق غیر عادی و ناهماهنگ با اطراف جمرات بوده است ...

در خیابانی که عمدتا ایرانیها، افریقاییها. هندی ها. پاکستانی ها به سمت جمرات حرکت میکنند کاملا وضعیت غیر عادی محسوس بوده و بهم خوردن حال حجاج از ازدحام، ترافیک، نبود آب اشامیدنی و بسته بودن راههای خروجی خیابان بسمت جمرات شرایط ایجاد اتفاق وحشتناک کشتار حجاج را رقم زد.

علیرغم انکه عربستان از نیروی هوایی و هلیکوپتر برای خدمات رسانی به حج بهره می برد هیچگونه نظارتی بر این بخش که مهمترین و شلوغ ترین بخش مناسک حج است صورت نگرفت والا با نظارت هوایی وقتی ازدحام جمعیت مشاهده شد می توانستند عقبه جمعیت را قطع و جمعیت را به خیابانهای اطراف و همچنین محل کاروانهای مصری و افریقایی اطراف خیابان هدایت کنند.

تمام نیروهای پلیس از افراد با سن کم تشکیل شده و فقدان تجربه و پختگی در برخورد به بحران مشهود بود.

کمترین آمادگی در نیروهای عربستانی مشاهده نمی شد، بطوریکه با تاخیر چند ساعته صرفا بانتقال کشته ها پرداختند و بسیاری از مجروحین در بین کشته ها زنده زنده مرگ دلخراش را تجربه کردند.

سخنان افرادی که عصر برای شناسایی جنازه ها به مناطق مختلف رفته اند از نفس کشیدن مجروحان و استفراغ خون حکایت دارند.

اتفاق تقریبا ساعت ۸ و ۴۵ دقیقه صبح رخ داد ولی ساعت ۴ عصر نبض مرده ها و مجروحان را می گرفتند.

عربستان سابقه مختومه ساختن چنین پرونده هایی را دارد از جمله سال ۱۳۶۶ کشتار مکه و ۱۳۶۸ کشتار در تونل معیصم در منی.

بعد از ظهر نیروهای باتجربه و مسن تر وارد صحنه شدند که البته کمی به جمع کردن صحنه کمک کرده است.

جو عمومی مکه و در بین حجاج بشدت خراب و ترس و استرس حاکم شده است احتمال اتفاقات بعدی از جمله در مسجدالحرام می رود.

یعنی با مختصر سر و صدا مردم وحشت زده پا بفرار گذاشته و له و کشته شدن زیر دست و پا اتفاق مورد توقع است.

بنظر حقیر حداقل ماجرا از اهمال کاری و عدم دقت نیروهای عربستان با توجه به تلاقی شرایط گرمی هوا با ازدحام در شلوغ ترین بخش اعمال حج صورت گرفته و پوشش دادن این نقض حرمت شهر مکه و منی که جزء حرم محسوب می شود به قضا و قدر الهی فقط یک خیانت است.

حقیر امروز بر جنازه هایی اشک ریختم که دیروز در سرزمین عرفات در مقابل خداوند سبحان دست به تضرع بودیم ...

مرتضی باقری
آخرین لحظات روز دهم ذی الحجه معروف به عید قربان

سرانجام خبرنگاران مفقودشده صداوسیما/ روایت شاهدان عینی از فاجعه منا/ آتش گرفتن چادر زائران مصری/ احضار کاردار سعودی به وزارت خارجه/ «جوانک سعودی» مقصر اصلی فجایع حج/ تنها زن ایرانی حادثه منا کیست؟ +عکس و فیلم

تنها زن ایرانی حادثه منا کیست؟

خدیجه خرمایی به شماره کاروان ۳۸۰۳۶ به عنوان اولین زن قربانی ایرانی در حادثه روز گذشته منا اعلام شد. بر این اساس تعداد جانباختگان ایرانی حادثه روز گذشته منا، به ۱۳۱ تن رسید.

کوچکترین قربانی سوء مدیریت آل سعود

فعالان شبکه های اجتماعی تصویری از کوچکترین قربانی حادثه خونین منا که به کشته و زخمی شدن صدها تن از حجاج انجامید را منتشر کردند که در ادامه مشاهده می کنید.

زائر ایرانی کشته اعلام شده زنده پیدا شد

رییس سازمان حج و زیارت اعلام کرد که حسن گلشنی که پیش از این نام او جزو درگذشتگان فاجعه منا اعلام شده بود، امروز( جمعه ) در بین مجروحان این حادثه در یکی از بیمارستانهای عربستان زنده پیدا شد.

سرانجام خبرنگاران مفقودشده صداوسیما/ روایت شاهدان عینی از فاجعه منا/ آتش گرفتن چادر زائران مصری/ احضار کاردار سعودی به وزارت خارجه/ «جوانک سعودی» مقصر اصلی فجایع حج/ تنها زن ایرانی حادثه منا کیست؟ +عکس و فیلم


فیلم/ لحظه عبور پسر پادشاه عربستان در منا

حضور کاروان پسر پادشاه عربستان سعودی در سرزمین «منا» که موجب تغییر حرکت حجاج شد علت فاجعه مرگبار منا بوده است. فیلم زیر کاروان پسر پادشاه عربستان سعودی در سرزمین منا را نشان می دهد.


دانلود


اسامی ۷۸ مجروح حادثه منا منتشر شد

اسامی 78 مجروح حادثه منا که تا کنون در بینارستان ها سعودی و مراکز درمانی ایرانی در منا و مکه مورد مداوا قرار گرفته اند منتشر شد.

نام    نام خانوادگی   کاروان

محمد رضا ابراهیمی 50057

مریم احمد کیان

حبیب الله احمدی 13053

اسماعیل اسپوکه(اسبوکه) 12012

محمد اسدی 41023

اسماعیلی زاده

عبدالکریم اعتصامی

مهدی آقای 17755

فضل الله الماسی 24037

محمد امان 17247

کیومرث امیرقلیان

غلامعباس انتظامی

عباس اوتسیانی 28159

قربانعلی ایرانی

حسین آبادی 19029

ایوب پوراحمدیان

بی بی پورخطر 38017

کسری پیر زاده

حسین پیرو 24015

عبدمحمد تاتار 38017

ولی جعفریان

عبدالصمد جمشید زاده 24016

حبیب الله چنگیز 13323

عباسعلی حسین آبادی

محمد حسینی

صالح حسینی

سید محمود حکمت

الله محمد خسروی 29013

عمر خلیلی 12012

علی خیرخواه

نقی داوودی میر 17272

محمد راکعی

مقداد رجب زاده

ابراهیم رضایی

علی‌اکبر رضایی

احمد رهرو اصفهانی

دردی ریاحی 38025

فوزیه زارع

محمد زارعیان

محمد زاهدی

ذوالفقار ساعت ساز

سید قغالب ساعت ساز 17272

رحیم سالک 12012

فریبرز ستاری 18003

سعیدی فر

محی الدین سیدباقری 24019

محمد شاه محمدی 19289

مریم شاه محمدی 19289

مسعود صامت

مهدی صفری

سید ضیایی زاده

قنبر طهماسبی

مهدی طهماسبی

عباسی دهکردی

هزار گل عطایی 38017

محمد علی پور 16133

اسماعیل غفارزاده 17065

عبدالرضا فخرایی 32013

علیراض قانونی ینا 13053

بابک قلیچ‌خانی بعثه

مهدی قمصری

ایلمحمد قورچی

حسن کارگر 20024

محمد موسی کرمی 29013

علی کفسال 24016

مونا کمالی

نصرت الله گودرزی

محسن مجیدیان

ایار محمد گرگانی

سعید محمدی

محمدجواد موحدی 19006

ابراهیم مولوی

سید ابراهیم میرحسینی

عبدالحکیم نصیری فیروزکوهی

ایرج نعمت اللهی

نیری 24010

وحید وحیدی 38036

غلامرضا وحیدی


برای مشاهده لیست جدید اسامی مصدومان حادثه منا به همراه اسامی افراد مرخص شده اینجا کلیک کنید.

برای مشاهده آخرین لیست فوتی های حادثه منا به تفکیک استانها اینجا کلیک کنید


پیگیری حقوقی درباره‌ی فاجعه "منا"


رییس سازمان حج و زیارت اعلام کرد که طبق دستور رییس جمهور و اعلام آمادگی دو شرکت هواپیمایی، دو فروند هواپیما برای انتقال اجساد در اوایل هفته آینده به ما اختصاص داده شد.

بسعید اوحدی گفت: در اولین فرصت اجساد جان‌باختگان ایرانی در فاجعه مکه به همراه بستگان‌شان که در مکه حاضر هستند به دلیل تقاضایی که داشتند به کشور منتقل خواهند شد.

وی همچنین درباره‌ی وضعیت مجروحان ایرانی نیز توضیح داد: صبح امروز؛ 25 مجروح طی تماسی که از بیمارستان‌های سعودی با ما برقرار کرده‌اند، شناسایی شدند که مجموع مجروحان به 85 نفر رسید، حدود 15 نفر از این مجروحان در یکی از بیمارستان‌ها شناسایی شده‌اند.

اوحدی همچنین تاکید کرد: امشب یا فردا سعی می‌کند آماری دقیقی از جان‌باختگان و مجروحان منا داده شود.

وی اظهار کرد: تعداد مجروحان فاجعه مکه به مرز 2000 نفر رسیده است و بیمارستان‌های این منطقه مملو از تعداد مجروحین است، به همین دلیل دولت عربستان برخی از مجروحان فاجعه منا را به بیمارستان‌های ریاض، جده و طائف منتقل کرده است.

اوحدی همچنین گفت: براساس اعلام مقام معظم رهبری برای سه روز عزای عمومی در پی فاجعه مکه نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت نیز در صحرای منا عزای عمومی اعلام کردند و امشب مراسم ختمی برای جان‌باختگان برگزار می‌شود.

رییس سازمان حج و زیارت تاکید کرد: پیگیری‌های حقوقی در مورد این حادثه حتما انجام خواهد شد.


یحیی آل‌اسحاق، عضو حزب موتلفه اسلامی پیدا شده و در سلامت است

یحیی آل‌اسحاق، رئیس پیشین اتاق بازرگانی و عضو حزب موتلفه اسلامی که از دیروزه در حادثه منا مفقود شده بود، هم‌اکنون پیدا شده و در سلامت کامل به سر می‌برد.

تعداد زیادی از زوار ایرانی هم‌اکنون مفقود هستند و هیچ اطلاعاتی از آنها در دست نیست.



365 نفر از حجاج ایرانی مفقود هستند

حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر گفت: تا دیشب 395 زائر ایرانی مفقود بودند که 30 نفر تا امروز خود را به کاروان‌هایشان معرفی کردند.

سرپرست حجاج ایرانی افزود: هم‌اکنون 365 زائر ایرانی مفقود هستند. اسامی این مفقودین متعاقبا اعلام می‌شود و این بدان معنا نیست که این افراد فوت کرده‌اند بلکه امکان دارد پیدا شوند.

وی ادامه داد: سعودی‌ها به نیروهای ما اجازه شناسایی اجساد را نمی‌دهد به همین دلیل اعلام آمار تاخیر دارد.

قاضی‌عسکر تاکید کرد: امشب بعد از نماز مغرب و عشا تعدادی از جانباختگان ایرانی شناسایی و معرفی می‌شوند.



هیئت ویژه وزارت خارجه به عربستان می‌رود

حسن قشقاوی، معاون کنسولی وزارت خارجه کشورمان از اعزام یک تیم ویژه متشکل از مدیران منطقه‌ای، کنسولی، هلال احمر و رسانه‌ای به عربستان پس از دریافت ویزا خبر داد. وی با حضور در استودیوی خبر 14 با اعلام این خبر گفت: حسب نظر وزیر امور خارجه و کمیته ویژه شورای عالی امنیت ملی که صبح امروز جلسه ای درباره فاجعه منا داشت این سفر صورت می گیرد.

وی هدف از این سفر را کمک به تقویت روحیه مدیریت میدانی جمهوری اسلامی ایران در عربستان اعلام کرد و افزود: همچنین سه موضوع اصلی یعنی تعیین تکلیف مفقودین، انتقال جان باختگان و رسیدگی به وضعیت مصدومین و نیز بررسی علت اصلی حادثه، اهتمام جدی ما در سفر به عربستان خواهد بود.

قشقاوی در پاسخ به این سؤال که وزارت امور خارجه تاکنون چه اقدامی انجام داده است گفت: کمیته ویژه ای در وزارت امور خارجه تشکیل شده و رسیدگی هایی در این زمینه انجام داده است و شورای عالی امنیت ملی نیز صبح امروز جلسه داشت و دولت نیز بعد از ظهر جلسه خواهد داشت.

وی ادامه داد: در خود منا دوستان کارها را تا جایی که مقدور بوده است بطور اقدام عاجل در جهت شناسایی مفقودین و ساماندهی امور انجام داده اند.

معاون کنسولی وزیر امور خارجه همچنین در خصوص آمار مفقودین گفت: ما با توجه به وظیفه ذاتی ای که در تهران داریم در ارتباط مستقیم با مسئولین میدانی قرار داریم و به طور طبیعی آماری دریافت می کنیم اما بهتر است تا روشن شدن نهایی موضوع صبر کنیم.

 کاردار عربستان: سقوط جرثقیل و فاجعه منا حادثه‌های عمومی هستند

«احمد المولد» کاردار عربستان در ایران در ملاقات با معاون مدیرکل امور کنسولی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن بیان همدردی با خانواده های حجاج ایرانی گفت: ما تمام کشته شدگان این حادثه را شهید می نامیم.

المولد پس از احضار دوباره به وزارت امور خارجه ایران افزود: دولت عربستان حادثه پیش آمده را یک حادثه عمومی می داند و درست است که برای انتقال اطلاعات و جزئیات این حوادث اندکی کم کاری پیش آمده است اما دلیل آن هم این است که به صورت غیرمترقبه با این حوادث مواجه شده است که در حال مدیریت و ساماندهی عوارض پس از حادثه هستیم.

کاردار عربستان در خصوص عدم همکاری دولتش درباره ورود خبرنگار به بیمارستان ها هم گفت: از آنجایی که دولت عربستان در حال ساماندهی و رسیدگی به وضعیت عمومی مصدومین و شهداست و در وضعیت اضطراری به سر می برد نمی تواند اجازه دهد که بیش از یک نفر در هر بیمارستان برای انعکاس وقایع خبری حضور یابد.

احمد المولد همچنین با اشاره به حادثه سقوط جرثقیل در هفته های گذشته افزود: از آنجا که سقوط جرثقیل در یک مکان عمومی صورت گرفته است این حادثه هم یک حادثه عمومی تلقی می شود زیرا هیچگونه برنامه ریزی و سیاستی برای چنین حادثه هایی انجام نشده است.

کاردار عربستان از کارگروه تحقیقاتی در خصوص بررسی دقیق تر زوایای حوادث پیش آمده در منا و سقوط جرثقیل خبر داد.

احمد المولد همچنین درباره عزیمت کارگروه سیاسی به سرپرستی آقای قشقاوی به منظور بررسی دقیقتر و تسهیل انتقال و رسیدگی به شرایط مصدومین و شناسایی کشته شدگان حادثه گفت: پس از انتقال نامه ای که امروز از معاون امور کنسولی ایران دریافت کرده ام به دولت عربستان، زمینه های همکاری برای عزیمت تیم سیاسی ایران هم فراهم خواهد شد.








وی هدف از این سفر را کمک به تقویت روحیه مدیریت میدانی جمهوری اسلامی ایران در عربستان اعلام کرد و افزود: همچنین سه موضوع اصلی یعنی تعیین تکلیف مفقودین، انتقال جان باختگان و رسیدگی به وضعیت مصدومین و نیز بررسی علت اصلی حادثه، اهتمام جدی ما در سفر به عربستان خواهد بود.

قشقاوی در پاسخ به این سؤال که وزارت امور خارجه تاکنون چه اقدامی انجام داده است گفت: کمیته ویژه ای در وزارت امور خارجه تشکیل شده و رسیدگی هایی در این زمینه انجام داده است و شورای عالی امنیت ملی نیز صبح امروز جلسه داشت و دولت نیز بعد از ظهر جلسه خواهد داشت.

وی ادامه داد: در خود منا دوستان کارها را تا جایی که مقدور بوده است بطور اقدام عاجل در جهت شناسایی مفقودین و ساماندهی امور انجام داده اند.

معاون کنسولی وزیر امور خارجه همچنین در خصوص آمار مفقودین گفت: ما با توجه به وظیفه ذاتی ای که در تهران داریم در ارتباط مستقیم با مسئولین میدانی قرار داریم و به طور طبیعی آماری دریافت می کنیم اما بهتر است تا روشن شدن نهایی موضوع صبر کنیم.

 کاردار عربستان: سقوط جرثقیل و فاجعه منا حادثه‌های عمومی هستند

«احمد المولد» کاردار عربستان در ایران در ملاقات با معاون مدیرکل امور کنسولی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن بیان همدردی با خانواده های حجاج ایرانی گفت: ما تمام کشته شدگان این حادثه را شهید می نامیم.

المولد پس از احضار دوباره به وزارت امور خارجه ایران افزود: دولت عربستان حادثه پیش آمده را یک حادثه عمومی می داند و درست است که برای انتقال اطلاعات و جزئیات این حوادث اندکی کم کاری پیش آمده است اما دلیل آن هم این است که به صورت غیرمترقبه با این حوادث مواجه شده است که در حال مدیریت و ساماندهی عوارض پس از حادثه هستیم.

کاردار عربستان در خصوص عدم همکاری دولتش درباره ورود خبرنگار به بیمارستان ها هم گفت: از آنجایی که دولت عربستان در حال ساماندهی و رسیدگی به وضعیت عمومی مصدومین و شهداست و در وضعیت اضطراری به سر می برد نمی تواند اجازه دهد که بیش از یک نفر در هر بیمارستان برای انعکاس وقایع خبری حضور یابد.

احمد المولد همچنین با اشاره به حادثه سقوط جرثقیل در هفته های گذشته افزود: از آنجا که سقوط جرثقیل در یک مکان عمومی صورت گرفته است این حادثه هم یک حادثه عمومی تلقی می شود زیرا هیچگونه برنامه ریزی و سیاستی برای چنین حادثه هایی انجام نشده است.

کاردار عربستان از کارگروه تحقیقاتی در خصوص بررسی دقیق تر زوایای حوادث پیش آمده در منا و سقوط جرثقیل خبر داد.

احمد المولد همچنین درباره عزیمت کارگروه سیاسی به سرپرستی آقای قشقاوی به منظور بررسی دقیقتر و تسهیل انتقال و رسیدگی به شرایط مصدومین و شناسایی کشته شدگان حادثه گفت: پس از انتقال نامه ای که امروز از معاون امور کنسولی ایران دریافت کرده ام به دولت عربستان، زمینه های همکاری برای عزیمت تیم سیاسی ایران هم فراهم خواهد شد.







برچسب‌ها:

نظر شما