شناسهٔ خبر: 7502372 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

چند درصد دانشجویان با پول وارد دانشگاه می‌شوند؟

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: از 170 مرکز آموزش عالی دولتی در کشور، حدود 50 درصد آنها که 70 مرکز را شامل می‌شوند، از حداقل امکانات برخوردار نیستند.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مجتبی شریعتی‌نیاسر اظهار کرد: راه اعتلای آموزش عالی در گرو خرد جمعی در مدیریت و تصمیم‌گیری بوده که اگر امروزه چالش‌هایی در این حوزه مشاهده می‌شود، در توجه نداشتن به آنها است.

وی با اشاره به مشارکت دانشگاهیان در مدیریت آموزش عالی به معنای کلان افزود: سیاست‌هایی در مجموعه وزرات علوم وجود دارد، که یکی از آنها تفویض اختیار است و بر این باوریم که مدیریت دانشگاه به‌خوبی می‌تواند اعتبار و استقلال خود را در راستای آموزش عالی داشته باشد و بیشتر کارهای خود را مدیریت کند.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: امور آموزشی باید به دانشگاه‌ها واگذار شود، دستگاه آموزش عالی بیش از آنکه در حوزه نظارت نقش‌آفرینی کند، هم‌اکنون در اجرا ایفای نقش می‌کند و نقش دانشگاه‌ها انتقال اجرا به جامعه دانشگاهی است.

شریعتی‌نیاسر ادامه داد: در بدنه جامعه دانشگاهی باید استقلال ایجاد شده و وضعیت آموزش عالی بهبود یابد، هم‌اکنون دانشگاه‌ها کمتر در تصمیم‌سازی نقش دارند، لذا باید سیاست‌های آموزش عالی در بخش‌های مختلف به تصویر کشیده شود.

* تفویض اختیار در دانشگاه‌ها قابلیت اقتدار آنها را افزایش می‌دهد

وی گفت: بازنگری رشته‌ها از دیگر مصادیق تفویض اختیار است که باید به دانشگاه‌ها واگذار شود، هرچند برخی مواقع مسئولان دانشگاه در امر بازنگری نیز آگاهی کامل ندارند، لذا دانشگاه‌هایی که در زمینه خاصی برتری دارند می‌توانند دخالت در بازنگری رشته‌ها داشته و ستاد عالی کشور هم نقش نظارتی را ایفا کند.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، پذیرش دانشجوی دکتری در سال آینده را نیز از دیگر مصادیق تفویض اختیار در آموزش عالی عنوان و خاطرنشان کرد: بدنه مدیریت دانشگاه‌ها باید در زمینه این سیاست توجیه شود، هرچند تفویض اختیار قابلیت اقتدار و استقلال دانشگاه‌ها را بالا برده و بحث ارزیابی تخصصی دانشجویان در اختیار مسئولان دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد.

شریعتی‌نیاسر با بیان اینکه انتخاب دانشجو در مقاطع بالاتر در قالب سنجش توانمندی و ارزیابی علمی در اختیار خود دانشگاه‌ها است، افزود: ولی برای اقدامات سلیقه‌ای که در برخی موارد اتفاق می‌افتد شیوه‌نامه‌ای طراحی کردیم که در آینده ابلاغ می‌شود.

وی ادامه داد: دانشگاه‌های دولتی باید همانند دانشگاه‌های پیشرفته دنیا با ارزش‌یابی‌ها و سنجش، برترین توان تخصصی را برای خود انتخاب کنند.

* 50 درصد دانشگاه‌های دولتی از حداقل امکانات برخوردار نیستند

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مورد ساماندهی مؤسسات دانشگاه‌ها، گفت: هم‌اکنون باید به حداقل‌های استاندارد دست یابیم زیرا از بین 140 مرکز دانشگاهی بخش دولتی نزدیک به 50 درصد آنها که 70 مرکز را شامل می‌شود، از حداقل امکانات برخوردار نیستند و با شناسایی و ایجاد طرح‌های نوین امیدواریم گام‌های بزرگی در این بین برداریم.

شریعتی‌نیاسر با بیان اینکه موسسات نوپا به لحاظ قدمت، عمر کوتاهی دارند و به لحاظ ساختاری قوام‌یافته نیستند، افزود: در سال 84، 2 میلیون و 230 هزار دانشجو در کشور داشتیم که هم‌اکنون این میزان به 4 میلیون و 680 هزار دانشجو رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در ابتدای پیروزی انقلاب، 180 هزار دانشجو داشتیم و اکنون این رقم، 25 برابر شده است، گفت: در زمینه جذب دانشجو، رشد بی‌رویه داشتیم و هدفمند نبود.

* سطح‌بندی دانشگاه‌ها را پیگیری می‌کنیم

شریعتی‌نیاسر اظهار کرد: سطح‌بندی دانشگاه‌ها را به‌طور جدی در دستور کار قرار داریم البته سطح‌بندی در دانشگاه‌های غیردولتی به‌طور آزمایشی انجام و نتایج آن اعلام شد، ولی در دانشگاه‌های دولتی در دست اجرا بوده و در آینده نزدیک اعلام می‌شود.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در زمینه بین‌المللی کردن دانشگاه‌ها و باز کردن عرصه ورود دانشگاه به تعاملات بین‌المللی گفت: هم‌اکنون دوره پساتحریم را پشت‌سر می‌گذاریم که با اقبال کشورهای مختلف در بخش‌های متفاوت روبه‌رو هستیم و کشورهای خارجی تمایل همکاری با ایران را دارند و در حوزه تعاملات بین‌المللی آموزش عالی رشد خوبی داشتیم و باید به آن توجه بیشتری شود.

شریعتی‌نیاسر با بیان اینکه اقتصاد آموزش عالی از بحث‌های جدی است که نیاز به پویایی بیشتر داشته و مصادیق مختلفی در این زمینه وجود دارد، افزود: یکی از آنها پررنگ کردن نقش بخش خصوصی در حوزه آموزش عالی است و آمارها نشان می‌دهد که با ورود بخش خصوصی به این عرصه، رقابت خوبی با بخش دولتی ایجاد شده و با ورود سرمایه‌گذاران و ایجاد انگیزه لازم برای فعالیت‌ها، استقبال بیشتری شده است.

* 85 درصد دانشجویان با پول وارد دانشگاه می‌شوند


وی اظهار کرد: هم‌اکنون 85 درصد جمعیت دانشجویی کشور با پول و پرداخت هزینه وارد دانشگاه می‌شوند؛ بخش خصوصی می‌تواند نقش عمده‌ای در آموزش عالی داشته باشد.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: پس از 18 ماه تلاش، در تصمیم‌گیری روز گذشته مصوب شده که از این پس، واژه غیرانتفاعی از دانشگاه‌ها برداشته شده و به جای آن واژه غیردولتی لحاظ شود.

شریعتی‌نیاسر با اشاره به نقش مهم چتر آمایش آموزش عالی گفت: در این زمینه در حال فعالیت هستیم که تا پایان شهریور نتایج تصمیم‌گیری‌ها به شورای عالی ارائه می‌شود و امیدواریم دانشگاه‌ها هدفمندتر به مسیر خود ادامه دهند.

این مسئول با بیان اینکه برخی دانشگاه‌ها مانند جامع علمی کاربردی، فرهنگیان و فنی و حرفه‌ای، ذاتاً ماموریت‌گرا هستند، افزود: سایر دانشگاه‌ها را نیز باید با ماموریت‌های ویژه همراه کنیم.

* مسیر مناسبی در پردیس‌های دانشگاهی وجود ندارد

وی با اشاره به ضرورت اصلاح در فرایند جذب، گفت: با آمار ارائه‌شده در هیئت اجرایی، 95 درصد پرونده‌ها از مسیر جذب و هیئت عالی عبور کردند که دانشگاه‌های ما در این زمینه بسیار دقیق هستند و انگیزه جذب برای بهترین‌سارا دارند.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه پیگیر تنوع‌بخشی به دانشگاه‌ها هستیم، افزود: سیاست اصلاح شکل‌گیری پردیس‌های بین‌المللی و خودگردان از جمله آنها است و فلسفه این مهم، تعاملات خارجی بوده تا از خروج دانشجویان جلوگیری کند ولی هم‌اکنون دانشگاه‌ها، این هدف را دنبال نکرده و در پردیس‌ها، بنگاه‌های اقتصادی ایجاد شده است، لذا باید بگوییم که هم‌اکنون مسیر مناسبی در پردیس‌ها وجود ندارد.

منبع: فارس
انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما