شناسهٔ خبر: 7460181 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: هدانا | لینک خبر

خراسان رضوی رتبه نخست بحران منابع آب در کشور

باشگاه خبرنگاران

صاحب‌خبر -

جوان از مشهد؛ معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری استان در همایش "طرح احیای تعادل بخشی سفره های آب زیرزمینی" در مشهد ، گفت: نخستین اقدام در زمینه پیشگیری از اضافه برداشت آبهای زیرزمینی انسداد یک هزار و 200 حلقه چاه با تخلیه سالانه 36 میلیون مترمکعب آب است.

سید محسن صادقی گام دوم در این حوزه را تکمیل و اتمام نصب کنتورهای هوشمند چاه های کشاورزی عنوان و تصریح کرد: توجیه و اقناع عمومی علاوه بر استفاده از الزامات قانونی بسیار مهم است.

وی افزود: پیش بینی می شود امسال 36 میلیون مترمکعب صرفه جویی در مصرف آب از طریق انسداد چاه های غیر مجاز و تجهیز چاه های مجاز کشاورزی به کنتور و نصب کنتورهای هوشمند بر چاه های غیر کشاورزی استان انجام شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار با بیان اینکه شورای حفظ منابع آب استان از سال گذشته تشکیل شده و تلاش های بسیاری برای ساماندهی این وضعیت انجام داده است، بر ضرورت تعادل بخشی در منابع زیرزمینی تاکید کرد و گفت: حاصل تلاش سال گذشته این شورا و دستگاه های بخش های مختلف و روشهای اقناعی، توجیهی و قانونی، بسته شدن 272 حلقه چاه فاقد مجوز با حجم شش میلیون متر مکعب آب بود.

صادقی پیشگیری از اضافه برداشت 26 میلیون متر مکعب آب از این دشت ها را نتیجه این انسداد اعلام کرد و گفت: 93 درصد چاه های مجاز کشاورزی استان به کنتور هوشمند تجهیز شده است.

وی همچنین از تجهیز هفت هزار و 731 حلقه چاه و تجهیز 21 درصد از چاه های غیر کشاورزی که معادل 677 حلقه چاه می شود، خبر داد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به مردم از طریق رسانه ها و سازمان های مردم نهاد را برای مشارکت همگانی در حفظ منابع آب بسیار مهم خواند و گفت: تاکنون در بخش فرهنگ سازی مصرف آب گام اساسی و مهم برداشته نشده است.

س

نظر شما