شناسهٔ خبر: 7435269 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شهرخبر | لینک خبر

هشدار به زائران خانه خدا

خطر ابتلا به «مرس» براي 65 هزار ايراني

در حالي كه رئيس سازمان حج و زيارت گفته است ويروس «كرونا» در كشور ديده نشده است اما يك مقام مسئول در وزارت بهداشت شيوع كرونا؛ عامل بيماري مرس را در عربستان جدي دانست و عنوان كرد: 65هزار زائر ايراني در خطر ابتلا به بيماري مرس هستند.

صاحب‌خبر -
به گزارش شهرخبر، در حالي كه رئيس سازمان حج و زيارت گفته است ويروس «كرونا» در كشور ديده نشده است اما يك مقام مسئول در وزارت بهداشت شيوع كرونا؛ عامل بيماري مرس را در عربستان جدي دانست و عنوان كرد: 65هزار زائر ايراني در خطر ابتلا به بيماري مرس هستند. با توجه به اينكه در عربستان اين بيماري وجود دارد و جمعيت انبوهي از زائران نيز به اين سرزمين مسافرت كرده‌اند، احتمال ورود اين بيماري در كشور وجود دارد. بايد توجه داشت كه سال گذشته 6 مورد ابتلا به مرس در استان كرمان داشتيم، پس از آن مورد جديدي از اين بيماري نداشته‌ايم. در واقع اين بيماري با كوچك‌ترين غفلت همه‌گير مي‌شود به ويژه اينكه حجاج پس از بازگشت در استان‌هاي مختلف پراكنده مي‌شوند.  

 كرونا در بين زائران مشاهده نشده است
روز گذشته رئيس سازمان حج و زيارت با بيان اينكه خدمات پزشكي به حجاج در شرايط بسيار مطلوبي ارائه مي‌شود، گفت: خوشبختانه تا امروز موردي از ابتلا به ويروس كرونا در شهرهاي مكه و مدينه مشاهده نشده است. سعيد اوحدي درباره بيماري كرونا در عربستان گفت: با توجه به اقدامات ارزشمند مركز پزشكي حج و زيارت با همكاري سازمان حج و همكاري خوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي كشورمان دو كارشناس بيماري‌هاي عفوني و همچنين دو كارشناس پيشگيري از شيوع بيماري‌هاي واگيردار به حج اعزام مي‌شوند تا مسائل را رصد كنند. او تصريح كرد: خوشبختانه تا امروز موردي از ابتلا به ويروس كرونا در شهرهاي مكه و مدينه مشاهده نشده و زائران در سلامت كامل به‌سر مي‌برند و تاكنون شاهد هيچگونه بيماري تنفسي در ميان زائران كاروان‌هاي ايراني نبوده‌ايم. رئيس سازمان حج و زيارت به زائران تاكيد كرد: به توصيه‌هاي مركز پزشكي حج و زيارت توجه ويژه داشته باشند و به‌منظور پيشگيري از ابتلا به بيماري در مكان‌هاي پرازدحام از جمله حرمين شريفين، مسجد شجره و ... از ماسك استفاده كنند. اوحدي به افزايش ۲۰ درصدي پزشكان زن در حج امسال اشاره كرد و اظهار داشت: با اين تدبير كليه خدمات درماني و پزشكي به بانوان زائر توسط پزشكان زن ارائه مي‌شود. او افزود: ارائه خدمات پزشكي و درماني به زائران خانه خدا در مدينه و مكه در شرايط بسيار مطلوبي است. به گزارش مهر، رئيس سازمان حج در ادامه گفت: پروازهاي مدينه قبل از اول شهريور ماه آغاز شده و تا ۲۰ شهريور ماه ادامه خواهد داشت و همچنين پروازهاي مدينه بعد از ۲۰ شهريور ماه آغاز مي‌شود.  

 65 هزار زائر ايراني حج در خطر ابتلا به بيماري «مرس»
 روز گذشته عضو كميته كشوري ويروس كرونا وزارت بهداشت شيوع ويروس كرونا و عامل بيماري مرس را در عربستان جدي دانست و گفت: 65 هزار زائر ايراني حج در خطر ابتلا به اين بيماري هستند و بايد اصول ايمني را براي پيشگيري از ابتلا و ورود آن به كشور رعايت كنند. مسعود مرداني افزود: آخرين اطلاعات وزارت بهداشت نشان مي‌دهد كه حدود 16 نفر در عربستان به عفونت ويروس كرونا (Mers-co virus) مبتلا شده‌اند و بيشتر آنان در شهر رياض هستند اما مواردي از اين بيماري در شهرهاي مكه، مدينه و جده نيز گزارش شده است. مرداني ادامه داد: عامل بيماري مرس، ويروس كرونا است و تاكنون هيچ واكسني براي اين بيماري توليد نشده، بنابراين خطر ابتلا، زائران ايراني را كه در حال تشرف به عربستان هستند، تهديد مي‌كند. عضو كميته كشوري ويروس كرونا وزارت بهداشت افزود: مرس هنوز درمان قطعي ندارد و بيش از 50 درصد مبتلايان به ويروس كرونا بر اثر اين بيماري جان خود را از دست مي‌دهند.  

  اصول پيشگيري از انتقال ويروس كرونا
عضو كميته كشوري ويروس كرونا وزارت بهداشت گفت: مهم‌ترين اقدام پيشگيرانه اين است كه زائران از تجمعات غيرضروري به ويژه در جايي كه افرادي آبريزش بيني، عطسه يا سرفه دارند، خودداري كنند و اگر به اين علائم مبتلا شدند، خود را در قرنطينه قرار دهند و اعمال حج را به تاخير بيندازند تا سبب ابتلاي ديگران نشوند. مرداني ادامه داد: اقدام مهم ديگر پرهيز از دست دادن و به ويژه بوسيدن است كه يك عادت رايج بين ايرانيان است و از تمام حجاج و نزديكان آنها مي‌خواهيم كه ادر حالي كه رئيس سازمان حج و زيارت گفته است ويروس «كرونا» در كشور ديده نشده است اما يك مقام مسئول در وزارت بهداشت شيوع كرونا؛ عامل بيماري مرس را در عربستان جدي دانست و عنوان كرد: 65هزار زائر ايراني در خطر ابتلا به بيماري مرس هستند. با توجه به اينكه در عربستان اين بيماري وجود دارد و جمعيت انبوهي از زائران نيز به اين سرزمين مسافرت كرده‌اند، احتمال ورود اين بيماري در كشور وجود دارد. بايد توجه داشت كه سال گذشته 6 مورد ابتلا به مرس در استان كرمان داشتيم، پس از آن مورد جديدي از اين بيماري نداشته‌ايم. در واقع اين بيماري با كوچك‌ترين غفلت همه‌گير مي‌شود به ويژه اينكه حجاج پس از بازگشت در استان‌هاي مختلف پراكنده مي‌شوند. 


برچسب‌ها:

نظر شما