شناسهٔ خبر: 7427117 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پسر خوشتیپی که با آگهی خواستگاری می کند + عکس

پسری هستم 28 ساله ، خوش‌تیپ، قد بلند، هنرمند، دارای شغل و درآمد کافی و منزل شخصی ؛ به همسری نیازمند که ...

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان :

چند روزی می‌شود که یک آگهی با عنوان "آگهی ازدواج" در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می چرخد . این آگهی در برخی از گروه‌های فعال در فضای مجازی جنبه‌ی طنز  به خود گرفته و اغلب افراد، اینگونه پیام‌ها را با هدف سرگرمی می‌دانند و برای یکدیگر ارسال می کنند. 


پسر خوشتیپی که با آگهی خواستگاری می کنند + عکس


اما صحبت‌های جوانی که اقدام به نشر این آگهی نموده است، اوضاع را با آنچه در این شبکه‌ها نقل می شود، کاملا متفاوت می‌داند.

*دکتر ، مهندس نیستم، آگهی ازدواج دارم

این جوان که در یکی از استان‌های غربی کشور زندگی می‌کند و می گوید: پس از گذشت چهار سال از پایان سربازی، هر جا برای خواستگاری رفتیم، با اشکال تراشی بی‌دلیل خانواده مواجه شدم. ملاکهای کم اهمیت و سطحی که خانواده‌ها در انتخاب همسر برای دختر خود در نظر دارند، سدی محکم در برابر ازدواج من شده است. شغل من آزاد است و درآمد نسبتا خوبی دارم، اما اکثر خانواده‌هایی که به خواستگاری دخترشان رفته‌ام، از اینکه شغل من آزاد است ، ابراز نارضایتی کرده و می‌گویند، دخترما با وجود داشتن خواستگار دکتر و مهندس، چطور می‌تواند به شما جواب مثبت بدهد؟! وقتی با جواب منفی اغلب خانواده‌ها روبرو شدم،‌تصمیم گرفتم به شیوه‌ای متفاوت عمل کنم و بهترین راهی که به ذهنم رسید، چاپ آگهی برای ازدواجم بود، تا شاید این طلسم بشکند!

*بی اعتمادی خانواده‌ها به مشاغل آزاد 

توجه به موارد کم اهمیت و دخیل نمودن ملاک‌های سطحی را می توان از دلایلی برشمرد که سبب سردرگمی جوانان در امر ازدواج می شوند.
 دکتر امان ا...قرائی مقدم در این خصوص می گوید: ملاک‌های سطحی بعضی افراد و خانواده‌هایشان ، در عدم تمایل جوانان برای ازدواج امری موثر است. بی اعتمادی خانواده‌ها به مشاغل آزاد و درآمد آن، از جمله این ملاک‌های سطحی است که سبب تاخیر و بالا رفتن سن ازدواجشان می‌شود و یا افراد را وادار به اقداماتی چون نشر آگهی‌ و معرفی به شیوه‌ای متفاوت می کند.

*وداع ازدواج با شیوه‌های سنتی

تغییر در سبک و شیوه‌ی زندگی انسان ها، افکار و نحوه تصمیم‌گیری و میزان توقعات آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مثلا در امری همچون ازدواج، دیگر تفکر سالهای نه چندان دور حاکم نیست. شیوه‌ها و ملاک‌های انتخاب همسر در مقایسه با گذشته در میان جوانان، دچار تحولات زیادی شده  و شیوه‌های سنتی، به تدریج رنگ و بوی خود را از دست داده و جای آن را شیوه‌های همسریابی نوین گرفته است.

به عبارتی دیگر می توان گفت، دیگر نه خبر از انتخاب‌های اجباریست و نه اجباری برای انتخاب ، ثبت‌نام در سایت‌های همسریابی که بسیار از افراد ، در جوامع امروز، آن را بر ازدواج‌های سنتی ترجیح می دهند، یکی دیگر از شیوه‌های همسریابی نوین است.

*تفاوت‌های دردسرساز

توجه به تفاوت‌های فرهنگی و اجتماعی در امر ازدواج بسیار ضروریست و میزان تفاهم‌ زوجین در زندگی مشترک، به میزان توجه آنها به این تفاوت‌ها بستگی دارد.

دکتر قرائی مقدم ضمن بیان این مطلب، می‌گوید: به علت نادیده گرفتن و عدم توجه به تفاوت‌های فرهنگی و طبقاتی در بسیاری از موارد، درصد موفقیت چنین ازدواج‌هایی بسیار پایین است. افراد در امر انتخاب خود برای ازدواج، آزاد هستند و این جزو حقوق فردی و اجتماعی هر شخص به حساب می‌آید. اما این آزادی نباید توجیهی باشد که بدون مشورت با مشاوران آگاه، تصمیمی از سراحساس ، گرفته شود!

در شیوه‌های جدید همسریابی نظیر این "آگهی ازدواج" ، ضمن تغییر در ملاک انتخاب افراد، توجه به این نکته ضروریست که برای داشتن ازدواجی موفق و رضایت از زندگی مشترک، بایستی عاقلانه و منطقی تصمیم بگیرند و عدم توجه به تفاوت‌های فکری و فرهنگی، کار را مشکل می‌سازد.

*از ازدواج‌های اینترنتی تا انتشار آگهی 

باور اینکه شخصی برای یکی از مهم‌ترین تصمیم‌های خود، یعنی ازدواج، اقدام به چاپ و انتشار آگهی می کند، در عصر ارتباطهای مجازی،  همچنان برای برخی افراد مشکل است و این خود یکی از عواملی است که سبب طنز تلقی شدن اینگونه پیامها می شود.

جوانی که این آگهی را منتشر کرده می‌گوید: حدود یک هفته‌ای از پخش این آگهی می‌گذرد و افراد زیادی از شهرهای مختلف با من تماس گرفته‌اند. بعضی فکر می کنند من با هدف سرگرمی دست به این کار زده ام و برخی نیز از شرایطشان برای ازدواج می‌گویند. در این میان کم نبوده اند خانواده‌هایی که خود تماس گرفته و شرایط فرزندشان برای ازدواج را مطرح کرده‌اند. تماس‌های مختلف و حرف‌های گوناگون افراد، تصمیم‌گیری را برایم سخت‌تر از قبل نموده است. به عقیده‌ راهی که این جوان برای ازدواج خود انتخاب کرده، به ظاهر راه سهل و اسانی است،‌اما به گفته خودش، تماس‌های افراد با سلیقه و معیارهای فرهنگی مختلف ، نه تنها گره‌ای نگشوده بلکه کار را برایش پیچیده‌تر از قبل نموده است. پس از کمرنگ شدن شیوه‌های سنتی و روی آوردن افراد به زندگی مدرن، ابداع  و نوآوری مردم در امور مختلف از جمله ازدواج ، دردسرهای جدید خود را نیز به همراه دارد.

در امر ازدواج نیز همچون سایر امور، توجه به واقعیت ها و عملکرد عاقلانه، تنها راه یک ازدواج موفق و انتخاب صحیح است.

گزارش : فرزانه فراهانی

انتهای پیام/

نظر شما