شناسهٔ خبر: 7319110 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات | لینک خبر

دکتر واعظی در برنامه تلویزیونی نگاه یک: توسعه فناوری اطلاعات، اولویت وزارت ارتباطات است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در برنامه تلویزیونی نگاه یک با اشاره به نگاه دولت تدبیر و امید به توسعه فناوری اطلاعات، گفت: دولت نگاه ویژه ای به موضوع توسعه فناوری اطلاعات دارد و وزارتخانه دستیابی به این هدف را در اولویت فعالیت های خود قرار داده تا اهداف توسعه در این بخش را زودتر اجرایی کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دکتر واعظی افزود: هرچند امروز دنیا بسرعت در حال تحول است و با وجودی که در گذشته همواره نیازها با تلفن برطرف می شد اما امروز دیگر این ماموریت تغییر کرده به طوری که در حال حاضر اطلاعات به پیشران توسعه کشورهای توسعه یافته تبدیل شده است.

وی گفت: امروز دیگر ارتباطات بستری برای توانمندسازی دیگر بخش ها محسوب می شود به طوری که سرعت امور و بهره وری نیز با بهره گیری از این عنصر در جهان بیش از پیش افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه این فناوری نیاز به توسعه زیرساختها دارد، گفت: هدف از توسعه فناوری پاسخ به مطالبات مردم است زیرا امروز مردم به دنبال این هستند که از فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان ابزار لازم برای پیشبرد امور خود بهره گیری کنند.

وی تاکید کرد که یکی از برنامه های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز این است که در ایجاد دولت الکترونیک یا دولت همراه باشیم، لذا به دنبال این هستیم که همه اطلاعات را جمع آوری و از طریق فناوری اطلاعات در اختیار مردم قرار دهیم.

وزیر ارتباطات با بیان این که برای توسعه فناوری اطلاعات نیازمند ایجاد زیرساخت ها لازم می باشیم، اظهار داشت: آنچه برای ما مهم است این است که بتوانیم محتوای داخلی داشته باشیم به طوری که خدمات و اپلیکیشن ها در داخل نوشته شود.

دکتر واعظی در خصوص شبکه ملی اطلاعات هم افزود: شبکه ملی اطلاعات 11 سال است که مطرح شده و یکی از احکام مقام معظم رهبری برای فضای مجازی در کشور است؛ و قصد داریم تا پایان سالجاری زیرساخت شبکه ملی اطلاعات را فراهم کنیم و نشست های زیادی را تاکنون برای تحقق این امر با بخش خصوصی برگزار کرده ایم.

وی با بیان این که بخش مهم دیگر ایجاد شبکه ملی اطلاعات، ایجاد امنیت برای وزارتخانه ها و شرکت های بخش خصوصی است، ادامه داد: موضوعی که در شبکه ملی اطلاعات مهم است این است که آدرس دهی از خارج صورت می گرفت که با ایجاد این شبکه هم اکنون این کار از داخل صورت می گیرد و در واقع کل سیستم آدرس دهی داخلی شده است.

وی با بیان این که وجود DATA CENTER (مرکز داده ها)در داخل باعث افزایش سرعت می شود گفت: در ضمن امنیت و هویت افراد نیز حفظ می شود.

وزیر ارتباطات فیلترینگ هوشمند را یکی از مباحثی دانست که وزارتخانه کار در این بخش را شروع کرده به طوری که امروز افرادی که علاقمند هستند از سایت های علمی خارجی استفاده کنند می توانند این کار را انجام دهند.

وی با تاکید بر این که استفاده درست از فضای مجازی به خود افراد بستگی دارد افزود: برخی از خانواده ها انتظار دارند که بعضی از سایت ها در اختیار فرزندانشان قرار نگیرد درصورتی که بخواهیم کل سایت ها را مسدود کنیم، بسیاری از مردم از دسترسی به سایت های علمی محروم می شوند و به همین دلیل فیلترینگ هوشمند مطرح شده است.

واعظی ادامه داد: به همین دلیل ما نیاز به فناوری بومی داشتیم و پروژه ای را به این منظور تعریف کردیم و برای تحقق این مهم با 11 دانشگاه قرارداد منعقد کرده و در حال همکاری در این زمینه هستیم و تاکنون حدود 87 درصد در این زمینه توفیق داشتیه ام و امیدوارم تا پایان سال 94 این پروژه به اتمام برسد.

وزیر ارتباطات اظهار داشت: تمام دغدغه ما این است که جوانان بتوانند آینده کشور را بسازند. فضای مجازی هم فرصت است و هم تهدید. درصورتی که از این فضا خوب استفاده کنیم فرصت است در غیر این صورت تهدید محسوب می شود.

وی یادآور شد: در صورتی که بدون هدف به این فضای مجازی وارد شویم عمر خود را تلف کرده ایم و در صورتی که با هدف ورود پیدا کنیم هرچه بخواهیم می توانیم در آن بیابیم.

واعظی گفت: مقالات علمی،مهارت آموزی، آموزش و هرگونه فعالیت دیگری در فضای مجازی قابل دسترسی است، ضمن آنکه فضای مجازی، فضای کشف است و هیچ لازم نیست که همه اطلاعات خود را در این فضا قرار دهیم.

وی یادآور شد: شبکه ملی اطلاعات هیچگاه به انتها نمی رسد، امروز زیرساخت فنی آن فراهم است و هم اکنون اطلاعات یارانه ها، بیمه ها و بسیاری از موضوع های دیگر روی آن قرار گرفته و اپلیکیشن های زیاد دیگری روی آن قرار می گیرد.

وزیر ارتباطات درخصوص فیبر نوری نیز گفت: فیبر نوری به منازل و محل کسب و کار هم می رود. هم اکنون در شهر قم بسیاری از علما تمام محتوی دروس دینی خود را بر روی این شبکه داخلی قرار داده اند.

وی اضافه کرد: موقعیت ایران خاص است، ترانزیت می تواند کشورها را به ایران وابسته کند و این موضوعی اقتصادی برای ایران است به طوری که 114 گیگابایت حجم ترانزیتی که از ایران عبور می کرد اکنون 4.5 برابر شده است.

واعظی اظهار داشت: دولت الکترونیک و دولت همراه تفاوتی ندارند. دولت الکترونیک به گونه ای است که در عمل مردم باید از ADSL و کامپیوتر استفاده کنند. معنای دیگر آن دولت همراه است که توسط گوشی های هوشمند، دولت همیشه همراه مردم است.

وی مزایای توسعه فناوری اطلاعات را مراجعه کمتر مردم به ادارات و تردد در سطح شهر عنوان کرد و گفت: برای استفاده از ADSL و وایمکس 3.2 میلیون کاربر داشتیم که اکنون استفاده کنندگان از این فناوری به 10 میلیون نفر رسیده اند.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: چند سال پیش حقوق شهروندی و دسترسی آزاد به اطلاعات در مجلس تصویب شد و دولت به قانون مجلس بها داد زیرا دولت به حریم خصوصی افراد اعتقاد دارد.

وی با تاکید بر اینکه در ایران شهروند درجه 2 و سه نداریم، گفت: مردم از هر قشر و در هر جایی باید بتوانند آزادانه به مطالب درفضای مجازی دسترسی داشته باشند.

وی گفت: سال گذشته 240 میلیارد تومان برای توسعه فناوری در مناطق محروم هزینه کردیم که امسال این بودجه به 324 میلیاد تومان افزایش یافته است.

وی بیان داشت: داشتن یک تلفن برای هر خانوار در روستاهای بالای 20 خانوار و همچنین صاخب تلفن شدن روستاهایی که دارای پنج خانوار هستند از برنامه های وزارتخانه است و امیدوارم بتوانیم تا اوائل سال آینده این توفیق را جشن بگیریم.

واعظی اضافه کرد: سال گذشته به هشت هزار روستا اینترنت دادیم که امسال 25 هزار روستای دیگر به آن اضافه می شود بنابر این با چنین توسعه ای، روستائیان می توانند از محتوای مطالب آموزشی و بهداشتی نیز بهره بیشتری بگیرند.

وی با بیان این که تصمیم گیری برای توسعه امور زیربنایی نیاز به بودجه دارد افزود: کارهای زیادی در دولت یازدهم در حال انجام است که متاسفانه در سال های اخیر از آن غفلت شده بود.

وی یادآور شد:تا 1.5 سال آینده ظرفیت فیبر نوری 12.5 تا 13 برابر خواهد شد، پشتیبان این ارتباط رادیویی پروژه هاب ماهواره ای است و با توجه به اینکه سازمان فضایی به وزارت ارتباطات منتقل شده،اجرای این پروژه این امکان را ایجاد می کند در دور افتاده ترین نقاط کشور از طریق فیبر نوری یا رادیو بتوانیم data منتقل کنیم این سیستم به ما امکان می دهد که در سکوهای نفتی هم از این فناوری استفاده کنیم. این امکان حتی در قطار هم قابل حصول است به طوری که بتوانیم همیشه به ماهواره وصل باشیم. همچنین این سیستمی است که در زمان بحران در کوتاهترین زمان ارتباط را برقرار می کند.

وی با اشاره به دیگر اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم میزبانی اکثر سایتها در خارج از کشور بود که توانستیم با انتقال به داخل 10 درصد میزبانی در داخل و 90 درصد در خارج را 40 به 60 کنیم.

وی در توضیح تولید محتوا گفت: بستر فراهم شده که مردم تولید محتوا کنند. انواع و اقسام شبکه های اجتماعی در تولید محتوا قرار می گیرند که امیدوارم هر روز گسترده تر شود.

وی با اشاره به این که در وزارتخانه بسترکار بر مبنای اقتصاد مقاومتی قرار دارد، توضیح داد: بخش خصوصی می تواند در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات فعال شود، دولت زیرساخت ها را فراهم کند و آنچه قرار است به شکل خدمت به مردم ارانه شود توسط بخش خصوصی می تواند صورت گیرد. هم اکنون نگهداری در سراسر کشور توسط بخش خصوصی انجام می شود.

وی با تاکید بر این که مسئولان این حوزه به تحقیق و پژوهش اهمیت زیادی می دهند، ادامه داد:  33 میلیارد تومان وجوه اداره شده به بخش خصوصی واگذار کرده ایم تا بتوانند در این عرصه فعال شوند. هر شرکتی که بتواند در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات کار پژوهشی انجام دهد مورد حمایت وزارتخانه قرار می گیرد تا بتوانیم این عرصه را از نظر پژوهشی بومی کنیم.

واعظی با اشاره به اینکه در این حوزه ایجاد 100 هزار شغل پیش بینی شده بود، گفت: هم اکنون نمی توانم آمار دقیقی ارائه بدهم اما فعالیت در این حوزه زیاد است به طوری که شاید اشتغال بیش از آنچه که پیش بینی شده بود، باشد.

وی گفت: به دنبال این هستیم که ماهواره ملی داشته باشیم. کار تخصصی بر این نوع ماهواره شروع شده است، ماهواره آزمایشی در مدار پایین فرستاده شده که بخشی از کار بزرگی است که در 12 سال آینده قرار است، انجام بشود.

وزیر ارتباطات گفت: در صدد هستیم ماهواره 100 بومی باشد که 10 تا 12 سال دیگر به نتیجه می رسد، همه شرکت ها به ماهواره برای سنجش از راه دور نیاز دارند. ماهواره بومی در امر کشاورزی و محیط زیست می تواند ما را یاری کند. در این مرحله تصمیم داریم پیش از آنکه ماهواره ما آماده شود، ماهواره سفارش دهیم و توسط شرکت سازنده ماهواره از آن استفاده کنیم.

وی در خصوص پارازیت ها نیز گفت: موضوع پارازیت از ابتدای دولت به عنوان موضوع جدی پیگیری شد. سلامتی مردم اصل است و بارها مسئولان بر تاکید کرده اند و در جلسه دولت هم تاکید شده که به این مسئله توجه جدی شود. مقام معظم رهبری هم همواره بر این موضوع تاکید داشتند که هرکاری که به سلامت مردم صدمه بزند باید با آن برخورد شود.

وی اظهار داشت: آنچه ما و سازمان انرژی اتمی در سطح شهر رصد می کنیم این است که امواج بیش از حد مجاز نباشد.

وزیر ارتباطات گفت: هم اکنون سه اپراتور با عمر 21 سال، پنج سال و 2سال در کشور فعال هستند.

وی با اشاره به نصب آنتن بی تی اس گفت: در برخی از ساختمان ها شهرداری اجازه نمی دهد و گاه جای مناسبی برای نصب نیست و هم مردم حق دارند و هم اپراتورها و ما باید حافظ منافع دو طرف باشیم.

وی رقابت بین سه اپراتور را رقابت سالم عنوان کرد و گفت: تمام خدماتی که پیش از اینکه اپراتورها با مردم وارد تعامل شوند در کمیسیون تنظیم مقررات که پنج وزارتخانه عضو آن هستند، مورد بررسی قرار می گیرد.

وی خبر داد: بزودی می توان بدون اینکه شماره گوشی خود را تغییر داد سالانه دوبار اپراتور خود را عوض کرد. به عبارتی شماره تغییر نمی کند. این موضوع باعث می شود که اگر اپراتورها با یکدیگر رقابت کنند و به جای اینکه قیمت خود را افزایش دهند،کیفیت خدمات خود را بهتر کنند.

واعظی همچین در خصوص بهبود وضعیت پست طی دوسال گذشته،گفت: کارهای بزرگی در این بخش صورت گرفته به طوری که هم اکنون فناوری اطلاعات در خدمت پست است. انواع خدمات مورد نیاز مردم از طریق پست ارائه می شود. شبکه هایی که کار خرید و فروش را انجام می دهند ازطریق پست می توانند کالا را در اختیار مردم قرار دهند.

وی در پایان درخصوص پست بانک نیز گفت: پست بانک در مناطق روستایی کشور نظیر خرده بانک عمل می کند و خدمات مطلوبی را در اختیار روستائیان قرار می دهد.

نظر شما