شناسهٔ خبر: 7244937 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اي پي/ باحمايت هري ريد تعداد حاميان موافقتنامه هسته‌اي ايران در سناي آمريکا به 27 نفر رسيد

صاحب‌خبر - تهران / خبرگزاری صدا و سیما / سیاسی 1394/06/02
اسوشیتدپرس در گزارشی از واشنگتن به قلم جسی هالند نوشت :
هری رید Harry Reid رهبر دموکرات ها در سنای آمریکا روز یکشنبه حمایت کامل خود را از موافقتنامه هسته ای باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با ایران اعلام کرد و گفت این موافقتنامه بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است.
هری رید افزود :« من از موافقتنامه تاریخی به دست آمده با ایران قاطعانه حمایت می کنم و هر آنچه را که در توان دارم به کار خواهم گرفت تا کمک کنم این موافقتنامه پا بر جا بماند.»
وی بیست و هفتمین دموکرات و بلندپایه ترین مقام در سنا به شمار می رود که به حمایت از موافقتنامه هسته ای ایران برخاسته است. حمایت او کار را برای مخالفان به منظور دستیابی به آراء مورد نیاز در سنا برای در امان ماندن از وتو رئیس جمهور و در نهایت برهم زدن موافقتنامه هسته ای ایران دشوار خواهد ساخت.
جمهوریخواهان و دولت اسرائیل به شدت مخالف موافقتنامه هسته ای ایران هستند که تهران و شش قدرت جهان یعنی آمریکا ، روسیه ، فرانسه ، چین ، انگلیس و آلمان آن را امضا کرده اند و براساس آن تحریم های بین المللی علیه ایران در ازای اعمال محدودیت هایی بر فعالیت های هسته ای این کشور کاهش خواهد یافت. آنها می گویند دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در مذاکرات برای دستیابی به یک موافقتنامه امتیازهای زیادی به ایران داده است و در نهایت می تواند باعث تبدیل شدن ایران به یک کشور مجهز به سلاح هسته ای شود.
اما احتمال اینکه مخالفان موافقتنامه هسته ای ایران بتوانند حمایت کافی را از این موضع خود به دست آورند بسیار ضعیف است. کنگره قرار است ماه آینده درباره قطعنامه عدم تایید موافقتنامه هسته ای ایران رای گیری کند اما اوباما گفته است آن را وتو خواهد کرد. مخالفان برای در امان ماندن از وتو رئیس جمهور نیازمند کسب دو سوم آراء در مجلس نمایندگان و سنا هستند.
در سنا تنها دو دموکرات یعنی چاک شومر و رابرت منندز مخالفت خودشان را با موافقتنامه هسته ای ایران اعلام کرده اند و با حمایت هری رید از این موافقتنامه ، دموکرات ها در حال نزدیک تر شدن به 34 رای مورد نیاز برای حفظ حق وتو رئیس جمهور هستند.
حمایت دموکرات ها از موافقتنامه هسته ای ایران رفته رفته رو به افزایش است و حمایت هری رید فرصتی برای دیگران خواهد بود تا قدم در این راه بگذارند.
نانسی پلوسی رهبر اقلیت دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا نیز گفته است دموکرات ها در مجلس نمایندگان از آراء کافی برای حفظ حق وتو رئیس جمهور برخوردارند.
هری رید تاکید کرد این موافقتنامه بهترین چیزی بود که می توانست به دست آید. موافقتنامه به دست آمده اساسا یک موافقتنامه خوب است زیرا پیش از هر چیزی شامل سخت ترین رژیم بازرسی ها و راستی آزمایی است و راه حل دیپلماتیک بدون شک در مقایسه با گزینه نظامی از هزینه جانی و مالی بسیار کمتری برای آمریکا برخوردار است. دوم آنکه اگر سنا این موافقتنامه را رد کند جامعه بین المللی از تلاش برای دستیابی به موافقتنامه ای دیگر و همچنین از رژیم تحریم ها حمایت نخواهد کرد. اینها واقعیاتی سخت است.
ایران اسرائیل را تهدید به نابودی کرده و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل با موافقتنامه هسته ای ایران به شدت مخالفت کرده است.
هری رید تصریح کرد :« امنیت اسرائیل بیشترین اهمیت را دارد و علت حمایت من از موافقتنامه به دست آمده این است که معتقدم این موافقتنامه بهترین گزینه برای متوقف کردن هرگونه برنامه تسلیحات هسته ای ایران و در نتیجه محافظت از اسرائیل است.»
161/146

نظر شما