شناسهٔ خبر: 7242743 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

رهبر اقلیت سنا هم از «برجام» حمایت کرد

«هری رید» با بیان اینکه از توافق هسته‌ای حمایت می‌کند، گفت هرآنچه بتواند برای اطمینان از اجرایی شدن توافق انجام می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، «هری رید» رهبر اقلیت دموکرات سنای آمریکا روز یکشنبه رسما اعلام کرد که از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کند و وعده داد که تمام تلاشش را برای رأی آوردن این توافق در کنگره انجام دهد.

این سناتور دموکرات ایالت «نوادا» آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی با روزنامه «واشنگتن‌پست» گفته است که این توافق «بهترین راه» برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران است.

واشنگتن‌پست اعلام حمایت رید از توافق را «تقویت روند حمایت» از توافق خوانده است. باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا که با تهدید جمهوری‌خواهان مبنی بر رد توافق هسته‌ای در کنگره مواجه شده، به دو سوم آرا در یکی از مجلسین آمریکا نیاز دارد تا حق وتو خود را حفظ کرده و بتواند بر رأی منفی احتمالی کنگره، غلبه کند. سنای آمریکا 100 عضو دارد و رید بیست و هفتمین سناتوری است که از توافق حمایت کرده است. اگر 7 عضو دیگر سنا از توافق حمایت کنند، جمهوری‌خواهان دیگر امکان جلوگیری از اجرای آن را نخواهند داشت.

رید در مورد توافق گفته است: «من هرآنچه در توان داشته باشم، برای اطمینان از اجرایی شدن توافق، انجام می‌دهم.»

تمامی 27 سناتور حامی توافق تاکنون دموکرات بوده‌اند و تاکنون تنها دو سناتور دموکرات، «رابرت منندز» و «چاک شومر» رسما اعلام کرده‌اند که به توافق رأی منفی می‌دهند. 

رید در مصاحبه با واشنگتن‌پست همچنین گفته است که بر اساس شمار سناتورهایی که تاکنون از توافق اعلام حمایت کرده‌اند و همچنین گفت‌وگوهایی که با سناتورهای دموکرات مردد داشته، «محتاطانه خوش‌بین» است که تعداد حامیان توافق در سنا به حدی برسد که وتوی اوباما حفظ شود. 

وی همچنین گفته که «هنوز امیدوار» است که دستکم 41 سناتور، از توافق هسته‌ای حمایت کنند، که در آن صورت دموکرات‌ها قادر خواهند بود با استفاده از حربه‌ای موسوم به «به‌ تأخیراندازی» (filibuster)، بحث در مورد طرح «عدم حمایت از توافق» را آنقدر طولانی کنند که از ضرب‌الاجل 17 سپتامبر عبور کرده و دیگر نیازی به وتوی اوباما هم نباشد. بر اساس قوانین سنا، اگر طرحی مورد حمایت سه پنجم نمایندگان نباشد، یک سناتور می‌تواند تا هر زمان که خواست در مورد آن یا هر موضوع دیگری در صحن صحبت کند و مدام رأی‌گیری در مورد طرح را به تأخیر بیاندازد.

سنای آمریکا 44 عضو دموکرات و 2 عضو مستقل دارد و باقی نمایندگان آن جمهوری‌خواه هستند. 

رید با بیان اینکه از چند هفته قبل حامی توافق بوده و در این مدت جزئیات توافق را از «دنیس مک دانف» رئیس ستاد کاخ سفید جویا شده، گفته است: «این بهترین راه و تنها راه است برای آنکه بتوانیم ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای بازداریم.»

نظر شما