شناسهٔ خبر: 7158237 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست:

واکسن تولید داخل برای مقابله با طاعون نشخوارکنندگان کافی نیست

مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست واکسیناسیون کامل و به موقع دام‌های اهلی و ممانعت از ورود دام غیرمجاز به مناطق حفاظت‌شده را از راهکارهای مقابله با طاعون نشخوارکنندگان کوچک دانست.

صاحب‌خبر -

مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست واکسیناسیون کامل و به موقع دام‌های اهلی و ممانعت از ورود دام غیرمجاز به مناطق حفاظت‌شده را از راهکارهای مقابله با طاعون نشخوارکنندگان کوچک دانست.

مجید خرازیان مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه در حال حاضر بیماری‌هایی که درصد مرگ و میر بالایی در حیات وحش دارند بیماری‌های خطرناک و مهم برای ما تلقی می‌شوند، گفت: طاعون نشخوارکنندگان کوچک، بیماری‌ای است که از دام‌های اهلی سبک مثل گوسفند و بز به نشخوارکنندگان کوچک وحشی مثل کل، بز، قوچ و میش انتقال می‌یابد.

وی افزود: بیماری‌ «هاری» نیز جزو بیماری‌های خطرناک برای حیات وحش محسوب می‌شود؛ اگرچه میزان ابتلا به آن زیاد نیست اما درصد مرگ و میر ناشی از آن بالاست و چون این بیماری قابلیت انتقال به انسان را دارد، برای سازمان حفاظت محیط زیست مهم تلقی می‌شود.

طاعون نشخوارکنندگان خطرناک‌ترین بیماری برای حیات وحش

خرازیان مقدم با تاکید بر اینکه مهم‌ترین بیماری که در حال حاضر گونه‌های حیات وحش را تهدید می‌کند، بیماری طاعون نشخوارکنندگان است، گفت: واکسیناسیون به موقع و کامل کلیه دام‌های اهلی کوچک توسط سازمان دامپزشکی و جلوگیری از ورود دام غیرمجاز به مناطق تحت حفاظت سازمان محیط زیست دو راهکار اساسی برای مقابله با این بیماری است.

واکسن تولیدشده کشور برای دام‌های اهلی کافی نیست

وی در رابطه با واکسیناسیون کلیه دام‌های اهلی نیز اظهار کرد: تعداد واکسنی که برای گوسفند و بز اهلی لازم است، حدود 80 میلیون دوز است. این واکسن از خارج کشور وارد نمی‌شود و ظرفیت داخلی تولید واکسن در کشور که موسسه سرم‌سازی رازی عهده‌دار آن است، به هیچ وجه پاسخگوی نیاز سازمان دامپزشکی نیست.

مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست که پس از تلفات فراوان طاعون نشخوارکنندگان در بین حیات وحش منطقه هزارقله با ایسنا گفت‌وگوی می‌کرد، همچنین با بیان اینکه سازمان دامپزشکی به علت کمبود واکسن به جای اینکه این واکسیناسیون را به طور کامل انجام دهد به صورت هدفمند انجام می‌دهد، اظهار کرد: این سازمان بر اساس گزارشهایی که از کانون بیماری دام‌های اهلی در سطح کشور دریافت می‌کند، این واکسیناسیون را انجام می‌دهد؛ چون امکان واکسیناسیون کلی دام‌های اهلی وجود ندارد. با توجه به گزارشهای رسیده، دام‌های یک منطقه واکسیناسیون می‌شوند.

وی افزود: چون واکسیناسیون به صورت موردی و بر اساس گزارشهای رسیده به سازمان دامپزشکی انجام می‌شود، باعث ایجاد تلفات در حیات وحش می‌شود به طوری که در اتفاق اخیر در نتیجه این بیماری در میان دام‌های اهلی و واکسیناسیون موردی آنها، 400 راس تلفات کل، بز، قوچ و میش داشتیم.

اعلام مناطق مهم برای واکسیناسیون دام‌های اهلی

خرازیان مقدم در ادامه با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست در نظر دارد در 10 استان کشور که 70 درصد این گونه‌های حیات وحش در آنها زندگی می‌کنند، مناطق مورد نظر را شناسایی و به سازمان دامپزشکی معرفی کند، گفت: با توجه به محدودیت سازمان دامپزشکی در واکسیناسیون کلیه دام‌های اهلی به دنبال شناسایی و اعلام مناطق تحت حفاظت برای واکسیناسیون هستیم و در حال حاضر به ادارات محیط زیست کل استان‌ها گفته‌ایم که مناطق خود را در ارتباط با PPR در سه اولویت معرفی کنند.

به گفته وی 10 استان کشور با توجه به مناطقی که کل، بز، قوچ و میش بیشتری دارند، در اولویت هستند و ادارات محیط زیست استان‌ها مناطق خود را در قالب اولویت‌های اول تا سوم جهت واکسیناسیون دام‌های اهلی به سازمان دامپزشکی اعلام خواهند کرد؛ بنابراین سازمان دامپزشکی می‌تواند بر اساس اولویتی که سازمان حفاظت محیط زیست اعلام می‌کند، به واکسیناسیون دام‌های اهلی بپردازد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما