شناسهٔ خبر: 714544 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

رئیس‌جمهوری در سفر به بوشهر:

دولت در سختی‌ها‌ کنار حقوق‌بگیران و قشرآسیب‌پذیر خواهد ماند

صاحب‌خبر - رئیس جمهوری حسن روحانی روز یکشنبه در آخرین سفر استانی خود در سال 1397 در اجتماع مردم استان بوشهر در ورزشگاه شهدای کنگان گفت: در بودجه سال آینده برای دارندگان درآمد ثابت اعم از کارمندان و بازنشستگان که مجموع آنها حدود پنج میلیون و 500 هزار نفر است و برای همه کارگران که 14 میلیون نفر هستند، تلاش کردیم که بتوانیم افزایش قائل باشیم.
حسن روحانی با تاکید بر اینکه تمام تلاش دولت، رونق تولید و اشتغال جوانان است، اظهار کرد: حقوق کارمندان، بازنشستگان و کارگران در سال 98 بیش از ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.
حسن روحانی با بیان اینکه خوشحالم میهمان این خطه مرزی بسیار مهم و مردم بوشهر هستم، گفت: سالی توام با مشکلات اقتصادی داشتیم، اما مردم در همه صحنه‌ها حضورشان را به رخ دشمن کشیدند و دولت با تمام توان و در سختی‌ها، کنار حقوق‌بگیران ثابت و قشر آسیب‌پذیر خواهد ماند.
رئیس‌جمهوری گفت: از ملت بزرگ ایران سپاسگزاری می‌کنم به دلیل اینکه در سالی که توام با مشکلات و سختی‌های اقتصادی بود مردم در همه مراسم باشکوه انقلابی، دینی و مذهبی مقاومت و حضورشان را به رخ جهانیان کشیدند.
روحانی تاکید کرد: مردم ایران در این شرایط سخت به دشمنان اعلام کردند ممکن است شما مشکلاتی را برای ما به وجود آورید، اما نخواهید توانست ملت بزرگ ایران را تسلیم کنید و این ملت شجاع و مقاوم در برابر انواع توطئه‌ها مقاوم بوده و خواهد بود.
وی افزود: همه می‌دانیم دشمنان ما در یک سال گذشته تمام توان خود را برای فشار بر مردم ایران‌ به کار گرفته و امیدشان این بود که مردم ایران را از نظام و اعتقادات‌شان جدا کنند‌ اما مردم سختی‌های زندگی را تحمل کرده و با صدای بلند به دشمنان این سرزمین پاسخ منفی دادند.
رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه دولت در این شرایط سخت با همه توان در کنار ملت خواهد بود، خاطر‌نشان کرد: دولت با تمام توان و در سختی‌ها، کنار حقوق‌بگیران ثابت و قشر آسیب‌پذیر خواهد ماند.
حقوق کارگران بیش از ۲۰ درصد افزایش می‌یابد
روحانی یادآور شد: در بودجه سال آینده که در مجلس به تصویب رسیده برای همه کسانی که درآمد ثابت دارند اعم از شاغل و بازنشسته که حدود 5 میلیون و 500 هزار نفر را شامل می‌شود و نزدیک به 14 میلیون نفر کارگر، افزایش 20 درصدی حقوق برای کارمندان و بیش از 20 درصدی برای کارگران‌ در نظر گرفته شده است.
رئیس‌جمهوری افزود: نمایندگان مجلس در تصویب لایحه بودجه افزایش 20 درصدی حقوق را با فرمول خاصی تصویب و به قانون تبدیل کردند که دولت قانون مصوب را اجرا می‌کند در مورد میزان افزایش حقوق کارگران نیز این هفته در شورای عالی کار تصمیم‌گیری خواهد شد.
روحانی با بیان اینکه امسال تورم بیش از 20 درصد بوده، گفت: توان ما برای افزایش حقوق بیش از این نبود، اما امیدواریم در سال آینده با کمک مردم بتوانیم شرایط مطمئن‌تری ایجاد کنیم تا از نظر کالا و تامین ارز خیال مردم مطمئن باشد.
رئیس‌جمهوری افزود: امسال در مقاطعی مردم با مشکلاتی مواجه بودند و به این واقف هستیم. باید همه توان دولت، مسئولان، مدیران و کارمندان کشور به گونه‌ای باشد که مردم شب عید تا حدی احساس راحتی بکنند.
روحانی مستمری‌بگیران و افراد تحت پوشش کمیته امداد را دیگر گروهی که از نیازمندی بیشتری برخوردارند، عنوان کرد و گفت: در 3 سال اخیر، مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که حدود 11 میلیون نفر را تحت پوشش دارند، بیش از 4 برابر افزایش یافته است که برای سال آینده هم در حد توان افزایش خواهد یافت.
رئیس‌جمهوری همچنین بخش تولید را از بخش‌های مهمی که مورد توجه دولت قرار دارد، نام برد و گفت: باید شرایطی فراهم کنیم که تولید محصولات زراعی و صنعتی و خدمات افزایش یافته و با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد.
روحانی اضافه کرد: اشتغال جوان‌ها از دیگر موارد مهم مورد توجه دولت است و با تلاش‌هایی که انجام شد وضعیت اشتغال در سال 97 مناسب بود اما همچنان بیش از 3 میلیون نفر بیکار هستند که باید برای اشتغال آنان تلاش کنیم.
رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، خاطر‌نشان کرد: به‌رغم اینکه تمام تلاش دشمنان این بود که ما در سال 97 توسعه‌ای در کشور نداشته باشیم و می‌خواستند دولت همه پروژه‌هایش را به خاطر مشکلات کنار بگذارد، اما امسال بیش از 34 هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های عمرانی پرداخت کردیم و امیدوارم در روزهای باقی‌مانده از سال این رقم باز هم افزایش یابد.
روحانی با بیان اینکه به حول و قوه‌ الهی در سال جاری، تمام پروژه‌های بزرگ را افتتاح کردیم، گفت: اینکه بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی را ماه گذشته افتتاح نهایی کردیم و با افتتاح 2 پالایشگاه در هرمزگان در مجموع 50 میلیون لیتر بنزین به تولید کشور افزوده شد، نتیجه کار مهندسان، کارگران و دست‌اندرکاران دستگاه‌های مختلف کشور بود که موفق شدند این حرکت بزرگ را انجام دهند. رئیس‌جمهوری افزود: در روزهای گذشته پروژه‌های مهمی همچون راه‌آهن قزوین رشت، افتتاح و عملیات اجرایی راه‌آهن رشت به آستارا آغاز شد که این پروژه برای اتصال ایران به کشورهای شمالی، آسیای مرکزی و اروپای شرقی و مرکزی اهمیت دارد.
روحانی ادامه داد: به‌رغم فشار دشمنان و تحریم‌ها امروز یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های مربوط به انرژی را افتتاح می‌کنیم و 4 فاز پارس جنوبی با سرمایه‌گذاری 11 میلیارد دلاری افتتاح می‌شود.
رئیس‌جمهوری همچنین یادآور شد: اواخر فروردین ماه یک طرح بزرگ کشاورزی‌– آبی با حدود 10 میلیارد دلار هزینه به بهره‌برداری خواهد رسید که برای بخش آب و کشاورزی استان و کشور اهمیت زیادی دارد.
رابطه با همسایگان را روز به روز توسعه خواهیم داد
روحانی تاکید کرد: به رغم اینکه آمریکا، صهیونیست‌ها و برخی کشورهای مرتجع منطقه با همه توان به مردم ایران فشار وارد می‌کند، اما ما راه خود را ادامه خواهیم داد و رابطه خود با همسایگان عزیزمان را روز به روز توسعه خواهیم داد.
رئیس‌جمهوری در همین رابطه به سفر اخیر خود به کشور عراق اشاره کرد و گفت: روابط دو ملت و دو دولت ایران و عراق در منطقه و جهان نمونه و مثال‌زدنی است و در سفر به این کشور در کنار ملاقات‌هایی که با مقام‌های عالی‌رتبه سیاسی، حزبی و سران عشایر در بغداد و کربلا انجام شد، به توافق‌های دوجانبه خوبی دست یافتیم.
روحانی با اشاره به توافق دو کشور برای رایگان شدن هزینه ویزا‌ افزود: در طول سال نزدیک به 7 میلیون جمعیت بین دو کشور ایران و عراق رفت و آمد می‌کند و رایگان شدن هزینه ویزا، به تسهیل این رفت و آمد کمک بزرگی خواهد کرد.
رئیس‌جمهوری با اشاره به ملاقات‌های خود با مراجع بزرگ کشور عراق از‌جمله آیت‌الله سیستانی که وی را افتخار شیعیان جهان معرفی کرد، گفت: سفر 3 روزه به عراق و توافق‌هایی که با این کشور انجام شد به این معنا است که رابطه ما تنها رابطه دو دولت نیست بلکه رابطه تمام اقشار و گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی، اجتماعی و مذهبی است.
روحانی با بیان اینکه ما می‌خواهیم این رابطه صمیمی را با همه همسایگان خود داشته باشیم، گفت: ما علاقه‌مندیم با همه همسایگان خود رابطه خوبی داشته باشیم. اگر با برخی از همسایه‌ها هم مشکلی هست، این مشکل از طرف آنها آغاز شده است. ما با همسایگان خود از‌جمله قطر، عمان، ترکیه، آذربایجان، ترکمنستان، افغانستان و پاکستان رابطه خوبی داریم و می‌خواهیم با همه همسایه‌ها وجود داشته باشد. از نظر ما شیعه و سنی، شمال خلیج فارس یا جنوب خلیج فارس مهم نیست، هدف ما باید توسعه و پیشرفت همه منطقه باشد.
هدف آمریکا از تحریم ایران نگران کردن مردم از آینده است
عصر روز گذشته 4 فاز میدان گازی پارس جنوبی با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح شد. روحانی با بیان اینکه بهره‌برداری از این فازها برای ملت ایران مبارک و خوشحال‌کننده است، گفت: این بهره‌برداری ضربه محکمی به دشمنان این مرز و بوم به‌ویژه آمریکا است که با اعمال تحریم‌های غیرانسانی و غیرقانونی، تصور می‌کردند تمامی طرح‌ها و پیشرفت‌های ملت ایران متوقف می‌شود.
رئیس‌جمهوری هدف آمریکا از تحریم ایران را نگران کردن مردم از آینده دانست و با تاکید بر اینکه این تحریم‌ها جنایت علیه بشریت است اما آمریکا بداند ملت ایران در صف واحدند و سر فرود نخواهند آورد، گفت: آمریکا فکر می‌کرد تحریم، پیشرفت ما را متوقف می کند. ملت تاریخ ساز و ایثارگر ایران‌ آنها را مایوس کرد.
رئیس‌جمهوری بهره‌برداری از پالایشگاه عظیم ستاره خلیج فارس و طرح افزایش کیفیت تولید پالایشگاه بندرعباس را مایه افتخار دولت و ملت ایران دانست و اظهار کرد: اینکه تولید بنزین از ابتدای دولت یازدهم تاکنون 2 برابر شده، نشان از تحرک فعالیت‌ها، ایثار ملت و فعالان صنعت نفت است که توانسته‌ایم میزان تولید بنزین را از 52 میلیون لیتر به بیش از 101 میلیون لیتر در سال برسانیم.
روحانی ادامه داد: دشمنان ملت ایران و آمریکایی‌ها بدانند بر فرض اینکه در این 5 سال، هیچ اقدامی انجام نگرفته است، اما همین که تولید بنزین را از 52 میلیون لیتر در سال 92 به بیش از 101 میلیون لیتر رسانده‌ایم، افتخاری برای صنعت نفت و ملت ایران است. البته شاید برخی خوش‌شان نیاید که بگوییم این افتخار دولت است، اما همه مسئولان رده بالای کشور از طرف مردم این بار مسئولیت را برعهده دارند و اگر افتخاری وجود دارد، متعلق به مردم است.
رئیس‌جمهوری افزایش واحدهای پالایشگاهی و دریایی در پارس جنوبی از 10 فاز در سال 92 به 25 فاز در حال حاضر را اقدامی بزرگ و موجب افتخار دانست و گفت: با افتتاح فازهای پارس جنوبی، ظرفیت تولید گاز در کشور 100 میلیون متر مکعب افزایش یافته که این نشان از قدرت ملی ما است.
رئیس جمهوری با بیان اینکه پیش از این هنگامی که می‌خواستند ملت ایران را تحریم کنند، واردات بنزین را مورد تحریم قرار می‌دادند، اما امروز خبری از تحریم واردات بنزین در صدر تحریم‌ها نیست، گفت: دشمنان ملت ایران، امروز به خوبی می‌دانند‌ که ما نیازی به واردات بنزین و نفتِ گاز‌ نداریم و توانسته‌ایم روی پای خود بایستیم.
روحانی با اشاره به اینکه در دولت گذشته در ایامی در فصل زمستان که کشور نیاز به واردات گاز داشت، هنگامی که می‌خواستیم آن را از کشوری بگیریم به دلیل نیاز، قیمت گاز را 9 برابر‌ افزایش دادند و دولت هم در آن زمان چاره‌ای جز خرید نداشت، گفت: هنگامی که روی پای خود بایستیم قدرت، جایگاه و تاثیرگذاری ما افزایش خواهد یافت.

نظر شما