شناسهٔ خبر: 69981671 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایتنا | لینک خبر

هیوندای آیونیک ۹؛ شاهکار طراحی شاسی‌بلند تمام‌برقی با هفت صندلی (تصاویر)

هیوندای پیش از نخستین نمایش عمومی شاسی‌بلند جدید سه‌ردیفه تمام برقی خود، « آیونیک ۹» (Ioniq 9) در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس، از این خودرو در تپه‌های هالیوود رونمایی کرد.

صاحب‌خبر -
هیوندای پیش از نخستین نمایش عمومی شاسی‌بلند جدید سه‌ردیفه تمام برقی خود، « آیونیک ۹» (Ioniq 9) در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس، از این خودرو در تپه‌های هالیوود رونمایی کرد. این خودرو که شباهت زیادی به کانسپت «آیونیک ۷» دارد، که در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس در سال ۲۰۲۱ معرفی شده بود، اکنون وارد مرحله تولید شده است.
 

تاریخ عرضه هیوندای آیونیک ۹


انتظار می‌رود فروش این خودرو پس از نخستین نمایش عمومی در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس، در اوایل سال ۲۰۲۵ در کره جنوبی و ایالات متحده آغاز شود. فروش در بریتانیا و اروپا نیز برای اواخر ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده است، زمانی که در آن، قیمت و مشخصات کامل نیز اعلام خواهد شد.
 

قیمت هیوندای آیونیک ۹


علیرغم اینکه هنوز با عرضه آیونیک ۹ جدید در بریتانیا فاصله داریم، اما انتظار می‌رود قیمت‌ها به طور کلی مشابه – شاید کمی بالاتر – از مدل‌های «کیا ئی‌وی‌۹» (Kia EV9) باشند. قیمت ئی‌وی‌۹ در حال حاضر از ۸۱ هزار دلاردر بریتانیا شروع می‌شود و برای مدل با ویژگی‌های بالای «جی‌تی‌ لاین اِس» (GT-Line S) تا بیش از ۹۶هزار دلار می‌رسد. مدل‌های پیشرفته‌تر جی‌تی نیز که در همان راستای کارایی خودروی با «سیستم چهار چرخ محرک دائم» آیونیک ۹ است انتظار می‌رود که سال آینده به این مجموعه اضافه شود و احتمالا قیمتی بیش از ۱۰۰ هزار دلار خواهند داشت.

 
 

طراحی هیوندای آیونیک ۹


استفاده از چراغ‌های ال‌ای‌دی پیکسلی پارامتریک در جلو و عقب، آیونیک ۹ را با مدل مفهومی و دیگر مدل‌های سری آیونیک هماهنگ می‌کند، در حالی که طراحی بدنه‌ای که هیوندای از آن به‌عنوان «آئروستتیک» یاد می‌کند، شامل بدنه‌ای با کناره‌های صاف و خط سقفی است که به‌ آرامی به سمت عقب خم می‌شود و بدون داشتن آنتن معمول، ضریب پَساری (drag factor) برای آیونیک ۹ ایجاد کرده که به طرز چشم‌گیری کم است و کارایی را بهبود می‌بخشد.

چراغ‌های جلو به سیستم روشنایی هوشمند مجهزند که گفته می‌شود دید راننده را افزایش می‌دهد و در عین حال تابش خیره‌کننده برای خودروهای روبه‌رو را کاهش می‌دهد. حتی دستگیره‌های در نیز به نورپردازی غیرمستقیم مجهزند، که این طراحی در فضای داخلی نیز تکرار شده است.

 


با وجود اینکه اندازه آیونیک ۹ اندکی از «کیا ئی‌وی۹» (Kia EV9) بزرگ‌تر است (خودرویی که هیوندای با آن فناوری پلتفرم ای-جی‌ام‌پی E-GMP یکسانی دارد)، اما هیوندای در واقع به دلیل خط سقف آیرودینامیک و خط کمربند پایینی که به سمت بالا کشیده می‌شود، کم‌حجم‌تر به نظر می‌رسد.

این خودرو به صورت استاندارد با رینگ‌های ۱۹ اینچی ارائه می‌شود، در حالی که گزینه‌های ۲۰ و ۲۱ اینچی نیز در دسترس‌اند. همچنین ۱۶ رنگ بدنه و شش طرح دو رنگ منحصربه‌فرد برای فضای داخلی، شامل رنگ مشکی آبسیدین، ارائه شده‌اند.

 
 

کارایی هیوندای آیونیک ۹


آیونیک ۹ با وجود ظاهر جمع‌وجور، به همان اندازه کیا ای‌وی۹ جادار احساس می‌شود. ما به ردیف سوم صندلی‌ها رفتیم و فضای کافی برای سر و زانو وجود داشت تا بزرگسالان احساس راحتی کنند – کف صاف در سراسر خودرو به این فضای کافی کمک می‌کند.

صندلی‌های استراحت هیوندای می‌توانند در ردیف‌های جلو و میانی قرار بگیرند، جایی که قابلیت خم شدن دارند و با داشتن تکیه‌گاه پا، امکان استراحت راحت‌تر را در زمان انتظار برای شارژ فراهم می‌کنند. این صندلی‌ها همچنین یک سیستم ماساژ دارند که از فشار و ارتعاش برای تحریک گردش خون و کاهش خستگی در سفرهای طولانی استفاده می‌کند.

مانند کیا، مدل شش‌نفره با صندلی‌های چرخان در ردیف دوم نیز به‌عنوان یک گزینه در دسترس است، که به سرنشینان ردیف میانی و عقب امکان می‌دهد روبه‌روی یکدیگر بنشینند.
همچنین یک «جزیره سراسری» وجود دارد: یک واحد ذخیره‌سازی کشویی با ۱۸.۲ لیتر فضای ذخیره که می‌تواند از بین صندلی‌های جلو به سمت عقب حرکت کند تا سرنشینان ردیف میانی از آن استفاده کنند.

 


درِ عقب به‌صورت بلند و گسترده باز می‌شود و با صندلی‌های ردیف سوم در جای خود فضایی به اندازه ۶۲۰ لیتر برای بار فراهم می‌کند؛ با تا کردن این صندلی‌ها، این فضا به ۱,۳۲۳ لیتر افزایش می‌یابد. همچنین تا ۸۸ لیتر فضای اضافی زیر کاپوت در صندوق جلوی ماشین وجود دارد.
 

برد و فناوری آیونیک ۹ هیوندای


آیونیک ۹ هیوندای دارای یک باتری عظیم ۱۱۰ کیلووات‌ساعتی است که تا ۶۲۰ کیلومتر برد را ارائه می‌دهد. سه گزینه مختلف توان شامل دیفرانسیل عقب برد بلند، چهار چرخ متحرک برد بلند و چهار چرخ متحرک پرفورمنس [با عملکرد بالا] وجود دارد، که مدل اخیر با موتورهای قدرتمند در محورهای جلو و عقب ظرف ۵.۲ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

فناوری «وی‌تو‌اِل» (V2L) (خودرو به بار) مانند سایر مدل‌های هیوندای، این امکان را فراهم می‌کند که خودرو از طریق یک پریز سه‌شاخه، برق لوازم برقی را تامین کند و فناوری شارژ سریع به مدد فناوری ۸۰۰ ولتی پلتفرم در دسترس است. صفحه نمایش با پیکسل‌های بیشتر، این بار روی فرمان، پیشرفت فرآیند شارژ را به کاربران نشان می‌دهند.

 

واحد کنترل شاسی آیونیک ۹، بردار گشتاور دینامیک برای بهبود فرمان‌پذیری و کنترل ثبات باد جانبی برای پایداری در سرعت‌های بالا ارائه می‌دهد. همچنین یک سیستم کنترل کشش برای جاده‌های ناهموار و حالت خودکار زمین وجود دارد که از هوش مصنوعی برای تشخیص سطح جاده و انتخاب حالت رانندگی ایده‌آل استفاده می‌کند.

در داخل، دو نمایشگر ۱۲ اینچی متصل به هم وجود دارد که به صورت منحنی در اطراف پنل ابزار به سمت راننده طراحی شده‌اند و کنترل‌های جداگانه‌ای برای گرمایش و تهویه، و کلیدهای دسترسی سریع برای مهم‌ترین عملکردهای سیستم اطلاعات و سرگرمی دارند.

یک سیستم صوتی استریوی بوز با مدل‌های پیشرفته در آن به کار گرفته شده است، در عین حال، سیستم کاهش نویز درون خودرو سبب می‌شود در زمان حرکت، خودرو کاملا آرام باشد.
به‌روزرسانی‌های بی‌سیم و از راه دور نرم‌افزاری، سیستم اطلاعات و سرگرمی و حتی احتمالا بهره‌وری باتری را بهبود خواهد بخشید، با این حال صاحبان خودرو می‌توانند از امکان دریافت «ویژگی‌ها بر حسب تقاضا» (FoD) برای خرید امکانات اضافی مانند افکت‌های نوری و استریم محتوای دیجیتال استفاده کنند.

 


کنترل آب‌وهوا به سرنشینان عقب امکان می‌دهد دمای قسمت خود را تنظیم کنند، و سقف پانوراما با یک دریچه باریک هوا به خنک نگه داشتن فضا کمک می‌کند. همچنین یک محفظه استریلیزه کننده «یو‌وی‌-سی» (UV-C) وجود دارد که می‌تواند وسایل کوچک مانند تلفن‌ها، کیف پول‌ها و ماسک‌ها را ضدعفونی کند.

هیوندای آیونیک ۹ مانند سایر مدل‌های آیونیک، از آینه‌های دیجیتال عقب نیز برخوردار است که از دوربین‌های آیرودینامیک در کنار درها استفاده می‌کنند و تصویر را روی یک صفحه نمایشگر هفت اینچی در داخل در نمایش می‌دهند. همان‌طور که انتظار می‌رود، مجموعه‌ای از ویژگی‌های ایمنی و تقریبا تعداد زیادی درگاه یو‌اِس‌بی (USB) در سراسر خودرو وجود دارد.