شناسهٔ خبر: 69907181 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

این مدرسه متفاوت در بلوچستان خبرساز شد +عکس

امکانات متفاوت یک مدرسه در بلوچستان در سایه محرومیت ای منطقه خبرساز شد.

صاحب‌خبر -

روزنامه شرق نوشت: بحران نابرابری آموزشی یکی از چالش‌های اساسی نظام آموزشی کشور است. مناطق محروم و دورافتاده، به ویژه در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، به دلیل کمبود امکانات آموزشی و نبود دسترسی به منابع آموزشی باکیفیت، از این مشکل بیش از سایر مناطق رنج می‌برند. منطقه دشتیاری از استان سیستان و بلوچستان یکی از مناطقی است که به واسطه محرومیت مناطق مرزی ایران امکانات تحصیلی خوبی ندارد. البته خیرین مدرسه ساز توانسته‌اند مدارس خوبی در این مناطق تاسیس کنند اما موضوع فقط تامین کلاس و مدرسه نیست؛ آموزش و معلم شاید مهمترین نیاز دانش آموزان مستعد این منطقه باشد؛ نبود نیروی انسانی مناسب و معلمان چند منظوره برای هر رده تحصیلی باعث شده مدارس با کمبود امکانات در تحصیل روبرو باشند و گاه با یک معلم چند پایه تحصیلی را اداره می‌کنند.

منطقه دشتیاری در این استان، از جمله مناطقی است که به دلیل محرومیت‌های تاریخی و کمبود امکانات، با چالش‌های جدی در حوزه آموزش مواجه است. این منطقه با وجود داشتن پتانسیل‌های فراوان، به دلیل نبود زیرساخت‌های آموزشی مناسب، دسترسی محدود به منابع آموزشی باکیفیت و کمبود نیروی انسانی متخصص، از فرصت‌های برابر آموزشی محروم مانده است و شاید همین موارد باعث شده تا انگیزه یادگیری در بین دانش‌آموزان کاهش یابد و بسیاری از دانش آموزان ترک تحصیل کنند.

در سال‌های اخیر، پلتفرم‌های آموزشی آنلاین به عنوان راهکاری موثر برای کاهش شکاف آموزشی در مناطق محروم مطرح شده‌اند. این پلتفرم‌ها با ارائه محتوای آموزشی متنوع و باکیفیت، امکان دسترسی دانش‌آموزان به آموزش‌های باکیفیت را در هر زمان و مکان فراهم می‌آورند. مدیران «فیلیمو مدرسه» هفته گذشته با سفر به این منطقه و با هدف بررسی أوضاع آموزشی و امکانات در مدارس دشتیاری، به این منطقه سفر کردند و طرح آزمایشی خود را در منطقه دشتیاری اجرا کردند. این طرح با فراهم کردن دسترسی رایگان معلمان و دانش‌آموزان به محتواهای آموزشی متنوع، امکان یادگیری شخصی‌سازی شده و بهبود روش‌های تدریس را فراهم آورده است.

آموزش رایگان، به‌روز و تصویری

این طرح با ارائه منابع آموزشی متنوع، به دانش‌آموزان دشتیاری فرصت می‌دهد تا به دانش و مهارت‌های جدید دست پیدا کنند. دسترسی معلمان به ویدیوهای آموزشی باکیفیت، به آن‌ها کمک می‌کند تا روش‌های تدریس خود را بهبود بخشیده و دانش‌آموزان را بهتر آموزش دهند. با استفاده از پلتفرم‌های آموزشی آنلاین، هزینه‌های آموزش برای خانواده‌ها کاهش می‌یابد. دانش‌آموزان مناطق دورافتاده نیز می‌توانند به راحتی به منابع آموزشی دسترسی پیدا کنند.
یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در اجرای این طرح، کمبود زیرساخت‌های ارتباطی در مناطق محروم است. برای رفع این مشکل، باید سرمایه‌گذاری بیشتری در توسعه زیرساخت‌های ارتباطی صورت گیرد. برای استفاده موثر از پلتفرم‌های آموزشی آنلاین، نیاز است تا معلمان آموزش‌های لازم را ببینند. تأمین برق پایدار در مدارس، برای استفاده از تجهیزات الکترونیکی و دسترسی به اینترنت ضروری است.

تیم فیلیمو مدرسه در این سفر پس از بازدید از مدارس مختلف و شناسایی نیازهای آموزشی منطقه، جلسه‌ای با مسئولان آموزش و پرورش منطقه برگزار کرد و در یک جلسه آموزشی، نحوه استفاده از خدمات و امکانات این پلتفرم را برای سرگروه‌های آموزشی و معلمان تشریح کرد. همچنین در مدارس و کلاس‌های درس مقاطع ابتدایی و متوسطه اول بخش‌هایی از امکانات این پلتفرم آموزشی ارائه شد تا بر اساس ارزیابی‌ها، برنامه‌ریزی دقیقی برای تجهیز مدارس به سیستم‌های هوشمند آموزشی انجام شود.
با توجه به عدم وجود آزمایشگاه‌های علوم تجربی در مدارس این منطقه، در این طرح، دسترسی معلمان و دانش آموزان به ویدیوهای آزمایش‌های مختلف دروس علوم تجربی نیز فراهم شد و به دانش‌آموزان کمک کرد تا با مشاهده روند آزمایش‌ها، درک و یادگیری بهتری از مباحث علوم تجربی داشته باشند. دسترسی رایگان دانش‌آموزان دشتیاری به “معلم خصوصی” از دیگر اقدامات لذتبخش در این منطقه کم برخوردار بود. این طرح که با استقبال دانش‌آموزان و معلمان روبرو شد، امکان اتصال آنلاین دانش‌آموزان به برترین معلمان کشور را فراهم می‌کند. به این ترتیب، دانش‌آموزان می‌توانند به سادگی از طریق این پلتفرم به معلمان خصوصی در شهرهای مختلف، دسترسی پیداکنند و پاسخ سوالات درسی خود را در کوتاه ترین زمان به صورت آنلاین، دریافت کنند.

فیلیمو مدرسه با اجرای آزمایشی این طرح در یکی از مناطق سیستان و بلوچستان، امید دارد که گامی مؤثر در جهت کاهش شکاف آموزشی میان مناطق مرکزی و مناطق دورافتاده کشور بردارد و با گسترش این برنامه در سایر مناطق کم‌برخوردار، شادی و شیرینی «آموزش تصویری و جذاب» را برای دانش‌آموزان و معلمان و خانواده‌ها به ارمغان آورد.

روزنامه شرق نوشت: بحران نابرابری آموزشی یکی از چالش‌های اساسی نظام آموزشی کشور است. مناطق محروم و دورافتاده، به ویژه در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان، به دلیل کمبود امکانات آموزشی و نبود دسترسی به منابع آموزشی باکیفیت، از این مشکل بیش از سایر مناطق رنج می‌برند. منطقه دشتیاری از استان سیستان و بلوچستان یکی از مناطقی است که به واسطه محرومیت مناطق مرزی ایران امکانات تحصیلی خوبی ندارد. البته خیرین مدرسه ساز توانسته‌اند مدارس خوبی در این مناطق تاسیس کنند اما موضوع فقط تامین کلاس و مدرسه نیست؛ آموزش و معلم شاید مهمترین نیاز دانش آموزان مستعد این منطقه باشد؛ نبود نیروی انسانی مناسب و معلمان چند منظوره برای هر رده تحصیلی باعث شده مدارس با کمبود امکانات در تحصیل روبرو باشند و گاه با یک معلم چند پایه تحصیلی را اداره می‌کنند.

منطقه دشتیاری در این استان، از جمله مناطقی است که به دلیل محرومیت‌های تاریخی و کمبود امکانات، با چالش‌های جدی در حوزه آموزش مواجه است. این منطقه با وجود داشتن پتانسیل‌های فراوان، به دلیل نبود زیرساخت‌های آموزشی مناسب، دسترسی محدود به منابع آموزشی باکیفیت و کمبود نیروی انسانی متخصص، از فرصت‌های برابر آموزشی محروم مانده است و شاید همین موارد باعث شده تا انگیزه یادگیری در بین دانش‌آموزان کاهش یابد و بسیاری از دانش آموزان ترک تحصیل کنند.

در سال‌های اخیر، پلتفرم‌های آموزشی آنلاین به عنوان راهکاری موثر برای کاهش شکاف آموزشی در مناطق محروم مطرح شده‌اند. این پلتفرم‌ها با ارائه محتوای آموزشی متنوع و باکیفیت، امکان دسترسی دانش‌آموزان به آموزش‌های باکیفیت را در هر زمان و مکان فراهم می‌آورند. مدیران «فیلیمو مدرسه» هفته گذشته با سفر به این منطقه و با هدف بررسی أوضاع آموزشی و امکانات در مدارس دشتیاری، به این منطقه سفر کردند و طرح آزمایشی خود را در منطقه دشتیاری اجرا کردند. این طرح با فراهم کردن دسترسی رایگان معلمان و دانش‌آموزان به محتواهای آموزشی متنوع، امکان یادگیری شخصی‌سازی شده و بهبود روش‌های تدریس را فراهم آورده است.

آموزش رایگان، به‌روز و تصویری

این طرح با ارائه منابع آموزشی متنوع، به دانش‌آموزان دشتیاری فرصت می‌دهد تا به دانش و مهارت‌های جدید دست پیدا کنند. دسترسی معلمان به ویدیوهای آموزشی باکیفیت، به آن‌ها کمک می‌کند تا روش‌های تدریس خود را بهبود بخشیده و دانش‌آموزان را بهتر آموزش دهند. با استفاده از پلتفرم‌های آموزشی آنلاین، هزینه‌های آموزش برای خانواده‌ها کاهش می‌یابد. دانش‌آموزان مناطق دورافتاده نیز می‌توانند به راحتی به منابع آموزشی دسترسی پیدا کنند.
یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در اجرای این طرح، کمبود زیرساخت‌های ارتباطی در مناطق محروم است. برای رفع این مشکل، باید سرمایه‌گذاری بیشتری در توسعه زیرساخت‌های ارتباطی صورت گیرد. برای استفاده موثر از پلتفرم‌های آموزشی آنلاین، نیاز است تا معلمان آموزش‌های لازم را ببینند. تأمین برق پایدار در مدارس، برای استفاده از تجهیزات الکترونیکی و دسترسی به اینترنت ضروری است.

تیم فیلیمو مدرسه در این سفر پس از بازدید از مدارس مختلف و شناسایی نیازهای آموزشی منطقه، جلسه‌ای با مسئولان آموزش و پرورش منطقه برگزار کرد و در یک جلسه آموزشی، نحوه استفاده از خدمات و امکانات این پلتفرم را برای سرگروه‌های آموزشی و معلمان تشریح کرد. همچنین در مدارس و کلاس‌های درس مقاطع ابتدایی و متوسطه اول بخش‌هایی از امکانات این پلتفرم آموزشی ارائه شد تا بر اساس ارزیابی‌ها، برنامه‌ریزی دقیقی برای تجهیز مدارس به سیستم‌های هوشمند آموزشی انجام شود.
با توجه به عدم وجود آزمایشگاه‌های علوم تجربی در مدارس این منطقه، در این طرح، دسترسی معلمان و دانش آموزان به ویدیوهای آزمایش‌های مختلف دروس علوم تجربی نیز فراهم شد و به دانش‌آموزان کمک کرد تا با مشاهده روند آزمایش‌ها، درک و یادگیری بهتری از مباحث علوم تجربی داشته باشند. دسترسی رایگان دانش‌آموزان دشتیاری به “معلم خصوصی” از دیگر اقدامات لذتبخش در این منطقه کم برخوردار بود. این طرح که با استقبال دانش‌آموزان و معلمان روبرو شد، امکان اتصال آنلاین دانش‌آموزان به برترین معلمان کشور را فراهم می‌کند. به این ترتیب، دانش‌آموزان می‌توانند به سادگی از طریق این پلتفرم به معلمان خصوصی در شهرهای مختلف، دسترسی پیداکنند و پاسخ سوالات درسی خود را در کوتاه ترین زمان به صورت آنلاین، دریافت کنند.

فیلیمو مدرسه با اجرای آزمایشی این طرح در یکی از مناطق سیستان و بلوچستان، امید دارد که گامی مؤثر در جهت کاهش شکاف آموزشی میان مناطق مرکزی و مناطق دورافتاده کشور بردارد و با گسترش این برنامه در سایر مناطق کم‌برخوردار، شادی و شیرینی «آموزش تصویری و جذاب» را برای دانش‌آموزان و معلمان و خانواده‌ها به ارمغان آورد.