شناسهٔ خبر: 6903239 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

۱۰ هزار منبع به كتابخانه هاي ديجيتال مساجد كشور اضافه مي شود

خبرگزاري شبستان: مديركل اداره كتابخانه هاي ستادعالي كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد كشور با اشاره به اينكه حدود ۱۰ هزار منبع به كتابخانه هاي ديجيتال تا پايان سال اضافه مي شود، گفت: بالغ بر ۸۰ درصد مراجعه كنندگان به كتابخانه هاي مساجد زير ۲۵ سال هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاري شبستان از سوادكوه، سيد ابوالفضل هاشمي، مديركل اداره كتابخانه هاي ستادعالي كانون هي فرهنگي و هنري مساجد كشور، در نشست كارشناسان فرهنگي هنري دبيرخانه هاي كانون هاي مساجد كشور در ارودگاه شهداي خرماكلا، گفت: شش هزار و 107 كتابخانه تحت پوشش و پنج هزار و 818 كتابخانه باز در كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد كشور، فعاليت دارند.

 

وي افزود: بالغ بر 18 ميليون كتاب در كتابخانه هاي مساجد كشور، وجود دارد كه حدود يك ميليون و 140 هزار نفر، عضو اين كتابخانه ها هستند.

 

هاشمي اظهار كرد: كتابخانه هاي كانون هاي مساجد به حدي از اعتبار رسيده كه به عنوان كتابخانه عمومي، جا افتاده و از نظر توسعه، بهره وري، ارائه خدمات بيشتر از طريق تزريق منابع اطلاعاتي الكترونيكي و نرم افزارهاي كتابخانه اي صورت مي گيرد كه سعي بر اين است كه بيشترين اطلاعات را در كمترين زمان ممكن در اختيار مراجعان قرار دهد.

 

 وي تصريح كرد: بر همين اصل كلي، آموزش كتابداران در مراكز استان ها و يا به صورت منطقه اي در قالب آموزش مقدماتي و پيشرفته به كتابداران، داده مي شود تا طريقه استفاده از فناوري هاي نوين را ياد گرفته و در كتابخانه ها از آن، بهره گيرند.

 

هاشمي بيان كرد: نرم افزار كتابخانه ديجيتال در مراكز استان ها، فعال شده و از سال جاري مديريت اين كتابخانه ها تغيير يافته و تزريق منابع اطلاعاتي به اين نرم افزارها توسط كارشناسان فرهنگي و مسئولين كتابخانه هاي هر استان انجام مي شود و تاكيد بيشتر بر منابع محلي استاني است بگونه اي كه در پايان سال، حدود 10 هزار منبع به كتابخانه هاي ديجيتال اضافه شود.

 

وي ابراز كرد: منظور از منبع محلي، منابعي هستند كه در خود استان توليد شده و در قالب كتاب هاي چاپي، بروشور و يا منابع صوتي و تصويري نظير سخنراني ها، مسابقات و برنامه هاي مختلف ديگري كه در دبيرخانه ها انجام مي شود و منابع فيلمي و صوتي آن، موجود است به عنوان منبع اطلاعاتي در اين نرم افزار ثبت مي شود.

 

هاشمي گفت: علاوه بر اين، سازمان ها و نهادهاي استاني هم نسبت به توليد منابع مختلفي در استان اقدام مي كنند از جمله بروشورهايي نظير معرفي استان، صنايع دستي و توليدات فرهنگي و چنين منابعي را منابع محلي دانسته چرا كه در كتابخانه هاي ديجيتال ديگر وجود ندارد.

 

وي تصريح كرد: كتابخانه هاي ديجيتال مساجد را با اطلاعات منحصر به فرد مي توان از كتابخانه هاي ديجيتال، تاثيرگذار معرفي كرد.

 

هاشمي اظهار كرد: تهيه سخت افزارهاي كتابخانه ها و نرم افزارهاي ديگري نظير مهر مسجد براي مديريت كتابخانه مساجد از جمله برنامه هايي است كه از سال هاي گذشته آغاز شده و در سال جاري ادامه مي يابد.

 

وي افزود: بر اساس منابع، يكهزار كتابخانه ديگر نرم افزار كتابخانه مهر مساجد را دريافت مي كنند و مي توانند، منابع كتابخانه اي خود را در اين نرم افزارها، وارد كرده و نسبت به فهرست نويسي كتابخانه ها اقدام كنند.

 

هاشمي بيان كرد: حدود يكهزار و 500 كتابخانه ديگر مساجد در سال جاري، مجوز رسمي دريافت خواهند كرد كه اعطاي مجوز از سال 92 آغاز شده و تاكنون دو هزار و 600 كتابخانه مساجد، اجازه فعاليت گرفته و كتابخانه درجه يك تا چهار مسجد از سال 92 به بعد سرانه كتابخانه اي دريافت مي كنند كه با ارائه و اتخاذ راهكارهاي مناسب، سرانه كتابخانه را افزايش دهيم.    

      

وي گفت: مردم نسبت به كتابخانه هاي مساجد، اقبال ويژه اي دارند و به ويژه خانواده ها نسبت به اين مكان، ديد مثبت و اعتماد كافي دارند و با توجه به ارائه خدمات مناسب در كتابخانه هاي مساجد در سال هاي اخير و تهيه منبع روزآمد، اهداي تجهيزات متناسب، اهداي نرم افزار كتابخانه اي و در مجموع ايجاد شرايط مناسب و فضاي مناسب كتابخانه اي، جوانان بيشتر به كتابخانه هاي مسجد رجوع كردند.

 

هاشمي افزود: در سال هاي گذشته تهيه منابع كمك آموزشي در جذب جوانان و نوجوانان به كتابخانه ها، تاثير بسيار مثبت و رو به رشدي داشته و سبب شد كه صفوف نماز جماعت در مسجدي كه كتابخانه دارند، طولاني تر شود و برنامه هاي مختلف فرهنگي و تفنني ديگر در مساجد با استقبال بيشتري در اين پايگاه هاي الهي، روبرو شود چرا كه در كنار كانون هاي مساجد، به فعاليت هاي پژوهشي،تفريحي و ... اقدام مي كنند بنابراين بسياري از مراجعان به اين كانون ها جهت انجام فعاليت هاي گفته شده به كتابخانه ها مراجعه مي كنند.

 

وي اظهار كرد: يك ميليون و 140 هزار نفر، عضو ثابت در كتابخانه هاي مسجد وجود دارند و حدود دو ميليون نفر به طور ساليانه به كتابخانه ها، مراجعه كرده و بدون عضويت ثابت از كتابخانه ها استفاده مي كنند كه بالغ بر 80 درصد مراجعه كنندگان زير 25 سال هستند كه اين امر نشان دهنده موفقيت كتابخانه هاي كانون هاي مساجد در جذب اين طيف از جامعه است.

 

هاشمي بيان كرد: ورود نرم افزارهاي مختلف به كتابخانه ها، ورود سخت افزار مورد نياز و آموزش كتابداران براي استفاده از اين ابزارها از جمله مواردي است كه در اداره كل كتابخانه هاي مساجد، صورت گرفته و در صدد هستيم با افزايش دامنه فعاليت اين نرم افزارها را ارتقاء  داده و  خدمات بهتري را بتوانيم به مراجعه كنندگان كتابخانه ها، داشته باشيم.

 

وي تصريح كرد: از جمله برنامه هايي كه در حوزه نرم افزاري داريم، تبديل نرم افزار مهر مساجد از تحت ويندوز به تحت وب است به صورتي كه كتابداران بتوانند از طريق وب، دريافت و جابجا نمايند.

 

هاشمي ابراز كرد: سايت كتابخانه هاي مساجد به عنوان پيشخوان معرفي اداره كتابخانه ها و خدمات آن، همه فعاليت هاي كتابخانه اي را تحت پوشش قرار داده و بسياري از اطلاعات لازم را براي اعضاء فراهم كرده است از جمله خدماتي كه مي توان در اين سايت به آن اشاره كرد، بانك اطلاعاتي كتابخانه ها و كتابداران است كه با همكاران كارشناسان فرهنگي و هنري استان و يا مسئولين كتابخانه ها آنها، تمامي اطلاعات مربوط به كتابخانه هاي تحت پوشش، باز و كتابداران با جزئيات آن در سايت وارد شده و با رجوع به آن مي توان به صورت شفاف و آنلاين تمام اطلاعات را از كتابخانه داشته باشيم.

 

وي افزود: تعداد كتابخانه ها، اعضا، مساحت، درجه كتابخانه ها، روستايي و يا شهري بودن آنها به صورت كلي در صفحه نخست سايت و در صفحات هر استان اين اطلاعات، اطلاعات كلي استاني مي شود به همين صورت در هر شهرستان، اطلاعات كلي شهرستان را دربرمي گيرد.

 

كارشناسان فرهنگي و هنري دبيرخانه كانون هاي مساجد برخي از استان ها درباره فعاليت هاي شاخص كاري خود اينچنين گفتند: كه كارشناس فرهنگي و هنري كانون هاي مساجد اصفهان، تدوين الگوي گفتمان سازي اقتصاد مقاومتي از طريق كانون هاي مساجد توسط كارگروه علمي و تخصصي براي كشور و همچنين اجراي طرح آمايش سرزمين مساجد از شهريور ماه سال جاري را از جمله فعاليت هاي مسجدي اين استان دانست.

 

كارشناس فرهنگي و هنري كانون هاي مساجد اردبيل نيز با اشاره به انعقاد تفاهم نامه همكاري با 52 دستگاه دولتي و بخش خصوصي در راستاي تنوع بخشي و افزايش توانمندي هاي كانون هاي مساجد استان،گفت: برگزاري طرح ملي كوثر ويژه بزرگداشت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله عليها) از جمله برنامه هاي شاخص اين واحد كاري است.

 

كارشناس فرهنگي و هنري كانون هاي مساجد خراسان رضوي، اجراي برنامه جامع مشكات در حوزه فعاليت هاي فرهنگي و هنري كانون هاي مساجد و برگزاري جشنواره ملي محراب با موضوع نقش مساجد در توسعه و ترويج تعاليم و آموزه هاي رضوي نيز را از جمله برنامه هاي شاخص واحد فرهنگي و هنري دبيرخانه كانون هاي مسجد اين استان اعلام كرد.

 

به گزارش شبستان، اردوگاه فرهنگي تربيتي شهداي خرماكلا در روستاي خرج خطيركوه شهرستان سوادكوه واقع است.

 

پايان پيام/ 

 

نظر شما