شناسهٔ خبر: 68445101 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

ابعاد فاجعه VAR بزرگ‌ و بزرگ‌تر مي‌شود | روزنو

صاحب‌خبر -
روزنو :

فدراسيون اطلاعات مربوط به قراردادهاي VAR را مخفي مي‌كند

   نامه فدراسيون به باشگاه‌ها: براي VAR پول بدهيد!

   صداوسيما به فدراسيون: كار شما غيرقانوني و اشتباه است

   تحريم؟ 5 شركت معتبر VAR‌ حاضر به همكاري با فدراسيون بودند

 اما تاج سراغ چيني‌ها رفت! 

هر روز كه نه، هر ساعت كه مي‌گذرد ابعاد فاجعه‌ VAR در فوتبال ايران بيشتر مي‌شود و اخبار عجيب‌تري از آن به گوش مي‌رسد.

به گزارش «اعتماد» در روزهاي گذشته سويه‌هاي تاريكي از اين ماجرا را فاش كرديم و امروز هم برخي ناگفته‌ها در اين زمينه را با شما در ميان مي‌گذاريم. همين طور به اتفاقات عجيبي كه در اين راستا در حال رخ دادن است، اشاره خواهيم كرد.

 

صداوسيما پاسخ فدراسيون را داد: كار شما اشتباه و غيرقانوني است!

فدراسيون فوتبال بعد از تحت فشار قرار گرفتن به خاطر كيفيت دستگاه‌هاي VAR كه از شركت چيني خريداري كرده از طريق واسطه‌هاي رسانه‌اي توپ را در زمين صداوسيما انداخت تا اينچنين جا بيفتد كه اگر دستگاه‌ها مشكل دارند، كيفيت ‌ندارند، دوربين نيست، صحنه‌هاي بررسي خطا نشان داده نمي‌شود و... در كل بيشتر شبيه ويدئوچك هستند تا VAR مقصر صداوسيما است نه فدراسيون. با اين حال روز گذشته ابوالفضل صالحي، سرپرست اداره‌كل فني صدا و تصوير و ناظر قرارداد VAR در سازمان صداوسيما در توضيحي مفصل به ابهامات در اين خصوص پاسخ داد كه خلاصه آن شامل موارد زير مي‌شود:

ابتداي سال ۱۴۰۳ به صداوسيما اطلاع داده شد كه فدراسيون در حال تهيه چند دستگاه VAR است و صداوسيما بايد به عنوان ناظر فني در عقد قراردادي كه ۱۹ تير ماه جاري انجام شد، حضور داشته باشد. موضوع را از دو منظر پيگيري كرديم؛ نخست، بحث فني محصولي كه در حال خريداري است و خود بحث جداگانه‌اي مي‌طلبد و دوم، تفاهمنامه‌اي كه ميان سازمان صداوسيما، شركت توسعه اماكن ورزشي، فدراسيون فوتبال و وزارت ورزش امضا شد. به موجب اين قرارداد فدراسيون بايد در مقوله «بهره‌برداري فني» از اين سامانه با صداوسيما تفاهم كند.

متأسفانه فدراسيون فوتبال مستقل و بدون اينكه شركت STP (شركت واسط ارائه ‌دهنده خدمات فناورانه) وجود داشته باشد، اقدام به خريداري سامانه VAR كرده و تكليف ارائه‌ دهنده خدمات فني واسط در اين ميان مشخص نيست. STP را بايد فدراسيون فوتبال انتخاب و به فيفا اعلام كند.

درباره شكل بهره‌برداري از تصاوير و نحوه نمايش آن با صداوسيما توافق نشده است. اكنون دو دستگاه VAR داريم كه يكي اروپايي و يكي چيني است و هيچ هماهنگي براي اينكه سامانه‌ها به كدام استان بروند با صداوسيما انجام نمي‌شود و ما به عنوان ستاد سازمان صداوسيما از تصميم فدراسيون براي استفاده از VAR در برخي بازي‌ها بي‌اطلاعيم و به لحظه خبردار مي‌شويم.

اساسا خريد دستگاه VAR در هيچ كجاي جهان به آن اندازه موضوعيت ندارد كه عقد قرارداد با شركت‌هاي STP حائز اهميت است. شركت‌ها با ليگ‌ها براي پوشش يك دوره ليگ قرارداد مي‌بندند.

قانون فيفا مي‌گويد يا همه بازي‌ها بايد VAR داشته باشند، يا هيچ كدام. اما در اينجا برخلاف قانون فيفا براي برخي بازي‌ها از اين امكان استفاده مي‌شود.

مطرح شدن ادعاهايي چون سانسور تصاوير VAR از سوي صداوسيما به علت انحصار طلبي‌اش كم‌لطفي و غرض‌ورزانه است.

 

نه تنها تاييديه‌اي وجود ندارد كه فدراسيون اطلاعات را مخفي مي‌كند

در گزارش‌هاي قبلي پيرامون داستان VAR فاش كرده بوديم كه صداوسيما مجوزهاي لازم را به عنوان يكي از طرفين تاثيرگذار و ذي‌حقوق در مورد استفاده از VAR براي فدراسيون صادر نكرده است. مدير صداوسيما اشاره كرده كه ما قرارداد را از منظر كيفي و فني و همين‌طور تفاهمنامه منعقد شده ميان طرفين بررسي كرده‌ايم. كاملا مشخص است كه صداوسيما در اين دو مورد مخصوصا مورد اول با فدراسيون دچار مشكل است.

از آن طرف گفتيم نهادهاي نظارتي و امنيتي هم قرارداد فدراسيون با شركت چيني را تاييد نكردند و دقيقا به همين دليل است كه پول در نظر گرفته شده توسط دولت براي خريد VAR به مبلغ 110 ميليارد تومان كه در حساب شركت توسعه و تجهيز است و بخشي از آن (كمتر از 25 درصد) با اخذ تضامين قوي به حساب فدراسيون نشسته، همچنان در حساب مبدا باقي مانده و به فدراسيون داده نمي‌شود.

در همين رابطه روز گذشته يك منبع آگاه به خبرنگار روزنامه اعتماد خبر داد فدراسيون بخشي از اطلاعات مربوط به عقد قرارداد با شركت چيني را در اختيار نهادهاي ناظر و صداوسيما قرار نمي‌دهد و حتي در مقابل خواست اين نهادها مقاومت به خرج مي‌دهد. مشخص نيست چرا فدراسيون كه با پول بيت‌المال دستگاهي را خريداري كرده چنين رفتاري را در پيش گرفته است. آيا حق مردم نيست كه بدانند پول‌شان در چه زمينه‌اي و به چه شكلي خرج شده است؟ آيا اقدام درست و به موقع نهادهاي ناظر براي بررسي قراردادهاي منعقد شده براي خريد VAR، آن هم VARاي كه اين همه حاشيه درست كرده نابجا است؟ فدراسيون بايد در اين زمينه پاسخگوي افكار عمومي و نهادهاي ذي‌ربط باشد.

 

گفته بوديم VAR فدراسيون فقط مصرف داخلي دارد!

در گزارش‌هاي قبلي اشاره كرده بوديم كه وقتي تصاوير مربوط به بررسي صحنه‌ها از تلويزيون پخش نمي‌شود، وقتي كيفيت دستگاه‌ها و دوربين‌ها پايين است و... اين دستگاه تفاوتي با ويدئوچك ندارد. نوشتيم بزرگ‌ترين مشكلي كه اين VAR ايجاد مي‌كند نه دو، سه پنالتي اشتباه و خنداندن مردم كه ضرر به فوتبال ملي كشور است. نوشتيم با اين وضعيت نمي‌توان از دستگاه‌هاي خريداري شده در بازي‌هاي بين‌المللي استفاده كرد و اين يعني ما عملا VAR نداريم. سه روز قبل حامد مومني، معاون دبيركل فدراسيون گفت براي بازي ايران و قرقيزستان ست دستگاه VAR از طرف AFC به كشورمان ارسال شده و بازي با اين دستگاه برگزار مي‌شود. مومني اظهار داشت اين كار طبق قوانين مشخص فيفا انجام مي‌گيرد. اظهارنظري بسيار گمراه‌كننده صرفا براي فرار از پاسخگويي به اين سوال كه پس اين همه دستگاه VAR كه فدراسيون خريد چه شد؟ مومني بايد به اين سوال پاسخ بدهد آيا مثلا در جام جهاني فيفا ست‌هاي VAR را به قطر فرستاد و بعد هم دستگاه‌هايش را جمع كرد و برد؟

نامه فدراسيون به باشگاه‌ها: پول VARرا بدهيد! آن 20 و چند ميليون دلار چه شد؟

اتفاق بسيار عجيبي در چند روز گذشته رخ داده است. منابع آگاه به خبرنگار روزنامه اعتماد خبر داده‌اند كه فدراسيون با ارسال نامه‌اي به چند باشگاه از آنها خواسته براي خريد VAR‌ پول بدهند! اين درخواست با مخالفت شديد باشگاه‌ها مواجه شده است آن هم به چند دليل؛ باشگاه‌ها صاحب استاديوم نيستند كه بخواهند آن را تجهيز كنند. باشگاه‌ها از قرارداد خريد دستگاه‌ها اطلاع ندارند و آن را بسيار مبهم و مشكوك مي‌دانند. كيفيت دستگاه‌ها با پولي كه فدراسيون درخواست كرده همخواني ندارد. اين منبع آگاه به خبرنگار روزنامه «اعتماد» گفت فدراسيون مي‌خواهد هم از دولت پول بگيرد هم از باشگاه‌ها!

نكته جالب توجهي كه در اين زمينه وجود دارد برمي‌گردد به ميزان دارايي‌هاي فدراسيون در فيفا. برخي منابع خبري به خبرنگار روزنامه اعتماد اطلاع دادند در حال حاضر فدراسيون بيش از 20 ميليون دلار نزد فيفا دارد. 16 ميليون دلار از اين پول بابت صعود ايران به جام جهاني 2022 قطر است كه در زمان فدراسيون قبلي به دست آمد. بخش ديگري از اين پول بابت حضور ايران در جام ملت‌هاي آسيا بوده است كه صعود به اين مسابقات هم در دوره فدراسيون قبلي رقم خورد. بخش ديگري از اين مبلغ هم مربوط مي‌شود به فاندهاي فيفا براي توسعه فوتبال. برخي شنيده‌هاي تاييد نشده مي‌گويند مجموع اين ارقام 25 ميليون دلار است. حال فدراسيون بايد پاسخ بدهد اصلا چرا براي خريد VAR دنبال پول گرفتن از دولت و باشگاه‌ها است؟ چرا بايد به دولت بگويد ما از حساب خود در فيفا دستگاه چيني مي‌خريم، شما اينجا معادل ريالي آن را به ما بدهید؟ چرا دولت بايد به فدراسيون پول بدهد كه آخرش هم اين همه حاشيه ساخته شود و گرهي هم از گره فوتبال ايران باز نكند؟

 

دستگاهي كه حتي روشن نمي‌شود، تصويري كه نيست!

اخباري كه از VAR در ايران به گوش مي‌رسد بعضا باورنكردني است. بعد از اينكه مشخص شد در بازي استقلال و ملوان مونيتور كنار زمين براي بررسي صحنه‌ها توسط داور تصوير نداشته و فقط به صورت دكوري آنجا قرار داده شده بوده، روز گذشته سايت ورزش سه نوشت دستگاهي كه به خرم‌آباد فرستاده شده بود روشن نشده! اين وب‌سايت در توضيح اينكه چرا با وجود دستگاه و داور VAR اين بازي بدون وار برگزار شد نوشت: «تيم داوري مسابقه خيبر و ذوب‌آهن تلاش زيادي براي راه‌اندازي VAR كردند. در اين خصوص مسوولان برگزاري هم به كمك داوران رفتند تا بتوانند اين سيستم را در اتاق مربوط به VAR راه‌اندازي كنند اما در نهايت از روشن كردن سيستم بازماندند تا بازي بدون كمك داور ويدئويي برگزار شود.» اتفاقي فراتر از طنزهاي مهران مديري!

 

بي‌كفايتي خود را گردن تحريم نيندازيد؛ پنج شركت معتبر حاضر به همكاري با ايران بودند

غير از اظهارات مبهم و كلي‌گويانه دو مقام مياني فدراسيون فوتبال در مورد VAR در يك نشست خبري فرمايشي در عصر روز دوشنبه هفته پيش با وجود اين همه انتقاد رسانه‌ها از وضعيت VAR هنوز هيچ پاسخ درستي در اين زمينه داده نشده است. هنوز در مورد قيمت دستگاه‌ها اطلاع‌رساني صورت نگرفته و هنوز قراردادها رسانه‌اي نشده است. اينكه فدراسيون قراردادها را «به كلي سرّي» كرده بسيار مشكوك است. حالا كه اين گزارش را مي‌خوانيد فقط رسانه‌هاي نزديك به مهدي تاج و فدراسيون و آنهايي كه نفعي در وجود اين دستگاه‌ها مي‌برند، سكوت كرده‌اند و مابقي خواستار شفافيت در اين زمينه هستند. روز پنجشنبه جواد خياباني با انتقاد شديد از فدراسيون گفت بيش از 4 ميليون دلار پول داده‌ايد براي اين دستگاه‌ها! مگر دلار علف خرس است؟ اين مجري گفت فدراسيون بي‌‌كفايتي خود را پشت تحريم پنهان نكند! اين در حالي است كه هفته گذشته پايگاه خبري «رويداد 24» سندي منتشر كرد كه نشان داد 5 شركت بزرگ و معتبر در حوزه VAR اعلام كرده بودند مشكلي بابت همكاري با فدراسيون فوتبال ايران با مشاركت فيفا ندارند. اين نامه را بخش تكنولوژي و فناوري فيفا به فدراسيون فوتبال ايران ارسال كرده بود. 

نظر شما