شناسهٔ خبر: 68442402 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مدیرکل محیط زیست لرستان خبرداد؛

موفقیت نجات گونه‌های در خطر انقراض حیات وحش استان با همکاری بخش خصوصی

مدیرکل محیط زیست لرستان خبرداد؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان از موفقیت اولین و بزرگترین مرکز حفاظت مشارکتی در زمینه احیا و نجات گونه‌های در خطر انقراض حیات وحش کشور در استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی سالاروند روز شنبه دهم شهریور ماه در بازدید از مجتمع کشت و صنعت و گردشگری ماهور دشت یافته به منظور بررسی آخرین وضعیت و ابعاد حفاظتی گونه‌های حیات وحش از جمله گوزن زرد ایرانی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طی تفاهم نامه همکاری مشترک که در سال ۱۴۰۱ فی‌مابین اداره کل حفاظت محیط زیست استان لرستان و مجتمع کشت و صنعت و گردشگری ماهور دشت یافته لرستان به منظور کمک به احیای حیات وحش کشور انجام شد و هم اکنون این مرکز دارای ١٣ رأس گوزن زرد ایرانی است که ۲ گوساله(ماده) آن حاصل موفقیت زایمان در همین مرکز است.

وی با اشاره به اینکه مراحل قرنطینه اولیه با موفقیت طی شده و مقدمات رهاسازی گونه‌های کل و بز، قوچ و میش و گوزن زرد در محدوده ۵٠٠ هکتاری که دارای زیستگاه‌های کوهستانی، جنگلی و چشم‌اندازهای زیبا است، فراهم شده است افزود؛ با توجه به اینکه این سایت نخستین و بزرگترین سایت خصوصی تکثیر و پرورش گوزن زرد در کشور در راستای حفاظت مشارکتی از گونه‌های ارزشمند حیات وحش و ذخایر ژنتیکی به شمار می‌رود، علاوه بر حصار کشی کامل، دوربین‌های حفاظتی دارای قابلیت دید در شب در این محدوده نصب شده و همچنین چندین کمپ نگهبانی دور تا دور محل نگهداری ایجاد شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان افزود؛ با تدابیر اندیشیده شده، برخی گونه‌ها همچون قوچ و میش و کل و بز ظرف یکی دو هفته آینده رها سازی می‌شوند و گونه‌های حساس‌تر از جمله گوزن زرد ظرف سه ماه آینده و پس از تست اولیه محدوده به لحاظ شکارچی طبیعی و رفع موانع احتمالی و ... رهاسازی می‌شوند.

سالاروند گفت؛ اداره کل حفاظت محیط زیست استان لرستان در اجرای این پروژه با مشارکت بخش خصوصی دارای صلاحیت، توانست گونه در خطر انقراض گوزن زرد ایرانی را با موفقیت در لرستان بعنوان یکی از نخستین خاستگاه‌های این گونه تعریف نموده و بخش خصوصی نیز برای اولین بار در احیای حیات وحش مشارکت نماید که حاصل اجرای موفق این پروژه توانسته است بعنوان نمونه‌ای خوب برای حفاظت مشارکتی و همکاری بخش خصوصی در کشور باشد.

انتهای پیام/

نظر شما