شناسهٔ خبر: 68440461 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۱۳ راس گوزن زرد ایرانی در مرکز حفاظتی لرستان نگهداری می‌شود

خرم‌آباد - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: ۱۳ راس گوزن زرد ایرانی با هدف احیا و نجات گونه‌های در خطر انقراض حیات وحش کشور در مرکز حفاظت مشارکتی خرم آباد نگهداری می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا علی سالاروند روز شنبه در حاشیه بازدید از نخستین و بزرگترین مرکز حفاظت مشارکتی در زمینه احیا و نجات گونه‌های در خطر انقراض حیات وحش کشور در خرم آباد بیان کرد: طی تفاهم نامه همکاری مشترک سال ۱۴۰۱ بین اداره کل حفاظت محیط زیست و مجتمع کشت و صنعت و گردشگری ماهور دشت یافته لرستان به منظور کمک به احیای حیات وحش کشور، هم اکنون این مرکز دارای ١٣ راس گوزن زرد ایرانی می باشد که ۲ گوساله (ماده) آن حاصل موفقیت زایمان در همین مرکز است.

وی اظهار داشت: مراحل قرنطینه اولیه با موفقیت طی و مقدمات رهاسازی گونه‌های کل و بز، قوچ، میش و گوزن زرد در محدوده ۵٠٠ هکتاری دارای زیستگاه‌های کوهستانی، جنگلی و چشم‌اندازهای زیبا، فراهم شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه این سایت نخستین و بزرگترین سایت خصوصی تکثیر و پرورش گوزن زرد کشور در راستای حفاظت مشارکتی گونه‌های ارزشمند حیات وحش و ذخایر ژنتیکی به شمار می‌رود، علاوه بر حصار کشی کامل، دوربین‌های حفاظتی دارای قابلیت دید در شب در این محدوده نصب و چندین کمپ نگهبانی دور تا دور محل نگهداری ایجاد شده است.

سالاروند ادامه داد: با تدابیر اندیشیده شده، برخی گونه‌ها همچون قوچ، میش، کل و بز ظرف۲ هفته آینده و گونه‌های حساس‌تر از جمله گوزن زرد ظرف سه ماه آینده و پس از تست اولیه محدوده به لحاظ شکارچی طبیعی و رفع موانع احتمالی رهاسازی می‌شوند.

وی گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان در اجرای این پروژه با مشارکت بخش خصوصی دارای صلاحیت، توانست گونه در خطر انقراض گوزن زرد ایرانی را با موفقیت حفظ کند و بخش خصوصی نیز برای اولین بار در احیای حیات وحش مشارکت کرد که حاصل اجرای موفق این پروژه نمونه‌ای خوب برای حفاظت مشارکتی و همکاری بخش خصوصی در کشور شده است.

نظر شما