شناسهٔ خبر: 68439528 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

روزنامه‌های امروز در یک نگاه؛

فرمان بازنگری در اداره دانشگاه

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه دهم شهریور ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فرمان بازنگری در اداره دانشگاه» نوشت: مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور پیش از ظهر پنجشنبه در آئین تکریم و معارفه وزرای سابق و جدید علوم، تحقیقات و فناوری حضور یافت و در سخنانی «علم و عمل» خالصانه را مهم‌ترین فلسفه و دلیل آفرینش انسان از سوی خدای متعال عنوان کرد و گفت: اگر انسان باور داشته باشند که حیات زمین به خاطر اوست، حیات او به خاطر علم است، حیات علم به عمل است و حیات عمل به اخلاص و انجام کارها برای خدا و مردم است، آیا ممکن است چنین جامعه‌ای به عقب‌ماندگی، فقر، فساد و تبعیض گرفتار شود؟ پزشکیان به پیچیدگی و ناکارآمدی نظام آموزشی کشور اشاره کرد و افزود: در حالی که کل علم اقتصاد به پاسخ به ۴ پرسش چه تولید کنیم؟ چه تعداد تولید کنیم؟ با چه کیفیتی تولید کنیم؟ و در کجا توزیع کنیم؟ می‌پردازد، ما به رغم داشتن دانشگاه‌های متعدد هنوز نتوانسته‌ایم بدرستی پاسخ این پرسش‌ها را بدهیم.

رئیس جمهور گفت: به وزرای بهداشت و آموزش و پرورش هم گفته‌ام و اینجا هم تأکید می‌کنم، وضعیت همه آن اساتیدی که به هر طریقی از دانشگاه لغو قرارداد یا اخراج شدند، مورد بازنگری قرار دهید و دانشجوها را برگردانید. طبیعی است که دانشجو حرف دارد و اعتراض می‌کند، من باید جوابش را بدهم، یا حرفش حق است که باید اطاعت کنم، یا نه اشتباه می‌کند که باید هدایتش کنم.
پزشکیان با بیان اینکه دانشجو نمی‌تواند آدم بدی باشد چرا که او امید و سازنده فردای مملکت ماست و باید سوال کند، افزود: کرسی آزاداندیشی که رهبر معظم انقلاب بر تشکیل آن تأکید دارند، یعنی اینکه دانشجو آزادانه حرفش را بزند و با منطق جواب بگیرد، هر کدام منطق نداشت باید منطق طرف مقابل را بپذیرد. اینها مسائل روشن علمی است و باید بر اساس شواهد تصمیم بگیریم. دانشجو را می‌شود هدایت و توجیه کرد، اگر حق با اوست، خودمان را باید اصلاح کنیم، نه اینکه با او برخورد کنیم. اگر این مسأله را دریافتیم و توانستیم بپذیریم، آن وقت مملکت را آباد می‌کنیم.

فرمان بازنگری در اداره دانشگاه

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بازگشت غیرقانونی اخراجی‌های قانونی آقای پزشکیان! با کدام توجیه؟!» نوشت: قطعاً قاطبه دانشجویان کشورمان به عنوان آینده‌سازان کشور را جوانانی مؤمن، سالم، اهل علم، وطن دوست و به دور از رفتار و منش منافی قانون تشکیل می‌دهند که با حفظ اصول و اعتقادات و گرایشات مختلف مشغول تحصیل هستند و اساساً صحبت از اخراج دانشجویان نباید منجر به این تصور شود که فضای دانشگاه‌های ما یک فضای ملتهب، بگیر و ببند و بسته و امنیتی است.

با این حال اگر در این فضای علمی و آزاد، کسانی به دنبال سوءاستفاده از آزادی و فضای باز موجود در دانشگاه‌ها باشند و بخواهند نظم و امنیت دانشگاه و در مواردی جامعه را دچار خدشه کنند، باز هم باید به صرف اینکه این عده قلیل دانشجو هستند به آنها مصونیت ابدی داد؟ هر چند در فضای دانشگاهی کشورمان همواره اراده بر مماشات و عبور از خطاها و رفتارهای مخرب آن عده از دانشجویانی که به هر دلیل رفتاری متضاد با فضای علمی و سیاسی دانشگاه در پیش می‌گیرند بوده است اما در مواردی مماشات با کسانی که به هیچ عنوان نمی‌خواهند قانون، نظم و حرمت فضای علمی را رعایت کنند دیگر ظلم به دیگر دانشجویان و فضای علمی کشور است.

در سخنان رئیس‌جمهور محترم به درستی به این موضوع اشاره شده است که «دانشجو حرف دارد و اعتراض می‌کند»، حرفی نیست، اما بهتر است جناب پزشکیان بفرمایند، چه کسی با حرف زدن دانشجویان و حتی اعتراض و اعلام نظر آنها مخالف است و کجا و چه زمانی دانشجویی صرفاً به خاطر حرف زدن یا حتی اعتراض اخراج شده است؟! آیا کسی مخالفتی با ابراز نظر و برپایی کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها در یک فضای محترمانه دارد؟ چنان‌که در این سال‌ها کما بیش برپا شده است.

فرمان بازنگری در اداره دانشگاه

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «وفاق میدان و دیپلماسی» نوشت: حیات برخی جریانات در کشورمان در دوگانه‌ها و ساختن تضادها است. در سال‌های نه چندان دور، دولت یازدهم و دوازدهم کشور را اسیر این تضادها و دوگانه‌ها کرده بود. آزمایش‌های موشکی کشور را مقابله با دولت تفسیر کردند، اما این روند غلط در دولت شهید رئیسی عکس شد، میدان و دیپلماسی در کنار هم قرار گرفتند. دولت چهاردهم و وزیر امور خارجه هم گویا اراده کرده همان روند دولت شهید رئیسی مبنی بر هماهنگی میدان و دیپلماسی را استمرار دهد. دولت چهاردهم با شعار وفاق ملی از ملت رأی گرفته و چه وفاقی بالاتر از همگرایی و هم‌افزایی میدان و دیپلماسی؛ وفاقی که ثمرات آن را باید در جهات مختلف امنیت ملی و سازندگی کشور سراغ گرفت.
پنج‌شنبه گذشته بود که مقامات ارشد نظامی کشورمان به دیدار سیدعباس‌عراقچی، وزیر امور خارجه دولت چهاردهم رفتند. در این دیدار عراقچی بر هماهنگی میدان و دیپلماسی در دولت چهاردهم تأکید کرد.
میدان و دیپلماسی همواره مکمل هم در نظام جمهوری اسلامی بودند، اما متأسفانه در دولت یازدهم و دوازدهم دولت و شخص رئیس‌جمهور و وزیرامور خارجه با رویکرد اشتباه به دنبال ایجاد شکاف و دوگانگی بین میدان و دیپلماسی بودند. بعد از امضای برجام هر فعالیت نیروهای مسلح کشورمان توسط افراد نزدیک به دولت و بعضاً شخص رئیس‌جمهور به عنوان اخلال در کارهای دولت تعبیر و تفسیر می‌شد و همواره این مسئله به افکار عمومی تزریق می‌شد که نیروهای مسلح به دنبال کارشکنی در کار دولت هستند. حتی بودجه نظامی کشور در این سال‌ها کاهش پیدا کرد و سازمان فضایی که مسئول پیشرفت کشور در امور فضایی بود تا آستانه تعطیلی پیش رفت و بسیاری از اقدامات آن رها شد. در واقع دولت خود را رقیب نیروهای مسلح می‌دید و برای همین در منازعات سیاسی هم این رقابت از زبان مسئولان دولت شنیده می‌شد که بسیار زیانبار بود.

فرمان بازنگری در اداره دانشگاه

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود تیتر «جنگ برای جنگ» را برگزید و نوشت: رژیم صهیونیستی که از بامداد چهارشنبه گذشته همزمان با سیصدوبیست‌وهفتمین روز جنگ غزه، با آغاز عملیاتی بی‌سابقه در شمال کرانه باختری اقدام به گسترش آتش‌افروزی در فلسطین اشغالی کرده، عملاً وارد یک مسیر جنون‌آسای آخرالزمانی بی‌بازگشت بر اساس تعابیر خطرناک صهیونیست‌های افراطی از آرماگدون شده است؛ جنونی که اگر مهار نشود، آمریکا به عنوان صاحب این سگ هار و البته دیگر قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را وارد جنگی جهانی خواهد کرد؛ خطری که در روزهای اخیر، مقامات کشورهای مختلف و تحلیلگران برجسته مسائل راهبردی درباره آن هشدار داده‌اند. یک فرمانده ارشد سابق ارتش رژیم صهیونیستی اخیراً با افشاگری درباره انگیزه‌های جنون‌آسای بنیامین نتانیاهو و کابینه افراطی‌اش درباره تداوم جنگ در غزه تا زمانی نامشخص هشدار داد. دان هرئیل، فرمانده سابق منطقه جنوب در ارتش کودک‌کش در این باره گفت: «اسرائیل در نوار غزه گیر افتاده است و نتانیاهو به دنبال آزادسازی اسرا نیست. او به دنبال تداوم جنگ علیه غزه تا زمانی نامشخص است. نتانیاهو تاکنون ۱۲ بار مذاکرات مربوط به توافق تبادل اسرا با حماس را ناکام گذاشته است». برخی کارشناسان نظامی معتقدند ورود ارتش از نفس‌افتاده رژیم به سومین جبهه جنگ در شمال کرانه باختری، آن هم بعد از گیر کردن در باتلاق غزه و انفعال در جبهه شمال مقابل حزب‌الله، منطق جنگ هدفمند را نقض کرده و به سمت هدف کور «جنگ برای جنگ» می‌رود که می‌تواند به فروپاشی اسرائیل شتاب بخشد. ضربات دردناکی که رژیم اشغالگر از مقاومت در کرانه باختری دریافت کرده می‌تواند عامل آغاز یک جبهه جدید در این منطقه توسط صهیونیست‌ها باشد.

فرمان بازنگری در اداره دانشگاه

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «بازی هسته‌ای غرب با دولت چهاردهم» را برگزید و نوشت:: خبرگزاری رویترز پنجشنبه شب ادعا کرد که مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی برای اعضای شورای حکام اعلام کرد که ذخایر اورانیوم بسیار غنی شده در ایران طی ماه‌های اخیر افزایش یافته است و همچنین ادعا شده که علی رغم صدور قطع نامه در آخرین نشست شورای حکام آژانس، ایران همکاری با آژانس را بهبود نداده است. یکی از دو گزارش محرمانه سه ماهه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که ارائه شده است، ادعا می‌کند ایران ۱۶۴.۷ کیلوگرم اورانیوم غنی شده ۶۰ ِ درصد در اختیار دارد که این میزان نسبت به گزارش قبلی در ماه می، ۲۲.۶ کیلوگرم افزایش یافته است. بر اساس این گزارش ادعایی، ذخایر اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد ایران نیز با ۶۲.۶ کیلوگرم افزایش به ۸۱۳.۹ کیلوگرم رسیده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین می‌گوید برآوردها نشان می‌دهد ذخایر اورانیوم غنی شده ایران از آخرین گزارش سه ماهه، ۴۴۹.۵ کیلوگرم کاهش یافته و تا ۱۷ آگوست به ۵۷۵۱.۸ کیلوگرم رسیده است. بر اساس این گزارش، ایران هشت آبشار سانتریفیوژ پیشرفته از نوع 6IR در سایت فردو اضافه کرده است که مجموع سانتریفیوژهای جدید را به ۱۰ خوشه می‌رساند. البته ادعا شده است که سانتریفیوژهای جدید هنوز فعال نیستند و عملیات غنی سازی در آنها انجام نمی‌شود. طبق این گزارش، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس انرژی اتمی مدعی شده است که طی سه ماهه گذشته هیچ پیشرفتی در حل و فصل مسائل ادعایی پادمانی و همچنین مجوز بازرسان آژانس که ایران بر اساس حقوق حاکمیتی مصرح در ماده ۹ موافقت نامه جامع پادمان لغو کرده، حاصل نشده است. گروسی بر اساس گزارش یاد شده امیدوار است «تبادل اولیه او با رئیس جمهور پزشکیان در چارچوب یک سفر زودهنگام به ایران و برقراری یک گفت‌وگوی سازنده که به سرعت به نتایج ملموس منجر شود، پیگیری خواهد شد»

فرمان بازنگری در اداره دانشگاه

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود تیتر «تنظیم‌گری یا تخریب‌گری؟» را برگزید و نوشت: در یک دهه اخیر، سیاست‌گذار، با بهانه «تنظیم‌گری» تبدیل به «مداخله‌گر» بازار شده که خود عاملی برای تشدید ناترازی‌ها در کشور است. هنگامی که اقتصاد با یک شوک یا نااطمینانی روبه‌رو می‌شود، سیاست‌گذار عملاً به مداخلات گسترده در عرضه، تقاضا و قیمت‌گذاری می‌پردازد. این مداخله به شکلی است که بازار از ماهیت خود تهی می‌شود و صرفاً به محلی برای تخصیص کالاها با قیمتی از پیش تعیین‌شده تبدیل می‌شود. در مرحله بعد، قیمت پایین‌تر از قیمت بازار منجر به شکل‌گیری رانت می‌شود و سیاست‌گذار با سلیقه خود اقدام به توزیع رانت می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد رویه کلی تنظیم‌گران در کشورهای توسعه‌یافته، مداخله حداقلی و استفاده از روش‌های غیرقیمتی برای تنظیم شرایط و حفاظت از حقوق فعالان بازار است. علاوه بر مشکلات مربوط به سیاستگذاری داخلی، به نظر می‌رسد تحریم‌ها با جدا کردن مسیر بازار داخل ایران از بازارهای دنیا، بستر سیاست‌های مداخله‌گرایانه را ایجاد کرده است.

فرمان بازنگری در اداره دانشگاه

نظر شما