شناسهٔ خبر: 683667 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عراق در پی توافق با یونسکو برای جلوگیری از فروش آثار تاریخی

بغداد- ایرنا- وزارت گردشگری و آثار تاریخی عراق، با هدف جلوگیری از فروش آثار تاریخی به غارت رفته توسط داعش در موصل و شمال عراق، یک هیات عالی به فرانسه گسیل کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، این هیات قرار است در پاریس، برای دستیابی به یک توافق با یونسکو جهت جلوگیری از فروش آثار ارزشمندی که داعش سرقت کرده، وارد مذاکره شوند.

در خبری که مرکز خبری شبکه اطلاع رسانی عراق امروز جمعه در اختیار رسانه ها قرار داد، تاکید شده که برخی کشورهای منطقه برای دستیابی به این آثار تاریخی تلاش می کنند.

این هیات تلاش خواهد کرد که در مذاکرات با یونسکو یک توافقنامه جامع بین المللی با هدف منع خرید و فروش آثار تاریخی عراق امضا شود و کلیه کشورها مکلف به اجرای آن شوند.

وزارت گردشگری و آثار تاریخی عراق، ماه گذشته در پی تصرف موصل توسط داعش، برای جلوگیری از سرقت آثار ، یک کمیته متشکل از مدیران استان های درگیر در شمال عراق شامل نینوا، الانبار، دیالی و صلاح الدین، تشکیل داده است.

داعش طی یک ماه گذشته کار تخریب بسیاری از بناها و آثار ارزشمند تاریخی عراق را در دستور کار خود قرار داد که مهمترین آن برج الحدباء است که تاریخی 900 ساله دارد.

این گروه علاوه بر آثار تاریخی به مراقد پیامبران ، اماکن مذهبی اعم از کلیساها و مساجد نیز رحم نکرده و تاکنون بیش از 50 اثر را بطور کامل منهدم کرده است.

گفته می شود در بسیاری از ابنیه ای که داعش تخریب کرده، اموال و آثار ارزشمندی وجود داشته است.

خاورم**1770** 3404

نظر شما