شناسهٔ خبر: 683651 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

واگذاری 12 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی به بخش خصوصی

تهران - ایرنا - مشاور مدیر عامل شرکت مادر تخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران(توانیر) در امور خصوصی سازی از واگذاری 12 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی به بخش خصوصی تا پایان امسال خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، بهمن الله مرادی افزود: وزارت نیرو بر اساس اصل 44 قانون اساسی مقرر است تعداد 44 نیروگاه را به بخش خصوصی واگذار کند که تاکنون 25 نیروگاه به بخش خصوصی واگذار شده و مراحل واگذاری 19 نیروگاه دیگر نیز در دست اقدام است که به محض آماده سازی و قیمت گذاری توسط هیات واگذاری، این نیروگاه ها نیز در اختیار بخش خصوصی قرار خواهند گرفت.

وی اسامی برخی از این نیروگاه ها را شامل نیروگاه شهید کاوه، یزد، صوفیان، قائن، حصار، کنگان، زرند کرمان، بیستون، سهند، خلیج فارس، شیروان، کرمان، منجیل، لوشان، شهید رجایی، شهید مفتح، اصفهان و کنارک برشمرد و گفت: این نیروگاه ها در مجموع دارای نزدیک به 12 هزار مگاوات ظرفیت به مبلغ برآوردی 18 هزار میلیارد تومان هستند.

مشاور مدیر عامل شرکت توانیر اظهار داشت: روش واگذاری این نیروگاه ها به بخش خصوصی با یک تفاوت، تقریبا همانند روش گذشته خواهد بود.

وی ادامه داد: در گذشته بحثی بنام رد دیون مطرح بود که در آن دولت دیون خود را با این واگذاری ها تهاتر می کرد، اما در روش کنونی رد دیون وجود ندارد و تمامی واگذاری ها اگر به صورت شرکت های ماده 27 باشند، از طریق فرابورس و اگر به صورت واگذاری اموال و دارایی ها باشند، از طریق مزایده انجام می پذیرد.

الله مرادی با بیان اینکه از 19 نیروگاه یاد شده، سه نیروگاه خلیج فارس، شیروان و کاوه در دست ارزیابی است و نیروگاه 60 مگاواتی منجیل نیز به قیمت مصوب 420 میلیارد تومان از سوی هیات واگذاری از طریق فرابورس عرضه خواهد شد، گفت: معمولا 15 تا 20 درصد مبالغ تعیین شده برای نیروگاه ها به صورت نقدی پرداخت می شود و الباقی به صورت اقساط سه تا پنج ساله توسط مالکان به دولت پرداخت خواهد شد.

اقصام**1053**1594

نظر شما