شناسهٔ خبر: 6821630 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شانا | لینک خبر

همسو با اجرای سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه

هزینه های حمل و نقل ریلی با طرح توسعه آن رقابتی می شود

مدیر بهینه سازی انرژی در بخش حمل و نقل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره به اولویت بخش ریلی در توسعه حمل و نقل در سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه کشور گفت: طرح توسعه راه آهن برای رقابتی شدن هزینه‌های بخش ریلی، افزایش سهم حمل‌ و ‌نقل بار و مسافر در این بخش و صرفه‌جویی سوخت هدفگذاری شده است.

صاحب‌خبر -

ناصر اسماعیل زاده در گفتگو با خبرنگار شانا با بیان این که بند 24 سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه کشور به اولویت‌ بخش ریلی در توسعه حمل ‌و ‌نقل و ایجاد مزیت رقابتی برای آن اشاره دارد، اظهار کرد: به منظور تحقق اهداف این بند، طرحهای متعددی در مدیریت بهینه سازی انرژی در بخش حمل و نقل  بررسی شده و یا در حال بررسی هستند.

مدیر بهینه سازی انرژی در بخش حمل و نقل افزود: از جمله این طرحها می‌توان به طرح توسعه حمل و نقل بار و مسافر به وسیله راه‌آهن اشاره کرد که از سوی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت به شورای اقتصاد ارائه شد ودر اسفندماه 1393  به تصویب رسید.

وی در باره هدف طرح توسعه راه آهن تصریح کرد: این طرح برای رقابتی شدن هزینه‌های بخش ریلی و افزایش سهم حمل ‌و ‌نقل بار و مسافر در این بخش نسبت به بخش جاده‌ای و در نهایت صرفه‌جویی سوخت ناشی از این تغییر شیوه حمل‌ و‌ نقل تبیین شده است.

اسماعیل زاده یادآور شد: طرح توسعه حمل و نقل ریلی به عنوان مشوقی برای سرمایه‌گذاران بخشهای خصوصی و عمومی برای مشارکت در طرحهای ریلی و به منظور جذب سرمایه‌گذاری حداکثری در صنعت ریلی کشور و شکوفایی هر چه بیشتر این بخش ارائه شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر طرح توسعه حمل و نقل ریلی بین شهری، در حمل‌ و ‌نقل درون شهری نیز شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، دو طرح توسعه مترو تهران و مترو کلانشهرها را برای بررسی و اخذ مصوبه به شورای اقتصاد ارسال کرده است.

اسماعیل زاده با اشاره به این که اجرای این طرحها به توسعه خطوط داخل شهری در تهران و هشت کلانشهر کمک شایان توجهی می کند، اظهار کرد: این طرحها علاوه بر افزایش سطح خدمات شهری، تشویق و گسترش استفاده از حمل‌ و ‌نقل عمومی با اولویت بخش ریلی (متروها) و کاهش هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی وارده به شهرها به صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای در مصرف سوخت نیز می انجامد.

به گفته وی، طرحهای دیگری نیز در مدیریت حمل و نقل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در حال بررسی است که پس از نهایی شدن و تایید مراجع مربوطه، قابلیت افزوده شدن به این سبد را دارند.

اسماعیل زاده با بیان این که هدف بند 25 سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه، گسترش حمل و نقل ریلی باری است، تصریح کرد: تجهیز شبکه و پایانه‌های باری و اتصال شبکه به مراکز بزرگ اقتصادی، تجاری و صنعتی و مبادی ورودی و خروجی مهم کشور، شبکه‌های ریلی منطقه‌ای و جهانی، بویژه کریدور شمال ـ جنوب با هدف توسعه صادرات و ترانزیت بار از برنامه ها و طرحهای اولویت دار مدیریت حمل و نقل در شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در اجرای این بند است.

وی با اشاره به پروژه‌های ایجاد زیرساختها مانند ساخت و دوخطه کردن خطوط و خرید ناوگان شامل لوکوموتیو و واگن باری در طرح توسعه حمل‌ و ‌نقل بار به وسیله راه‌آهن از محل بند «ق»، گفت: اجرایی شدن این طرحها به نحوی چشم افسا منجر به تقویت ناوگان باری شده و با ایجاد زیرساختها نیز به گسترش و افزایش بهره‌وری صنعت حمل‌ و‌ نقل ریلی، کمک شایانی می کند.

نظر شما