شناسهٔ خبر: 6821004 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل تبلیغات اسلامی تهران:

احیای امر به معروف در جامعه منوط به خودسازی و مسئولیت‌پذیری است

مدیر کل تبلیغات اسلامی تهران با بیان اهمیت و ضرورت امر به معروف در جامعه، احیای این فریضه را منوط به خودسازی و مسئولیت‌پذیری تک تک افراد عنوان کرد.

صاحب‌خبر -

مدیر کل تبلیغات اسلامی تهران با بیان اهمیت و ضرورت امر به معروف در جامعه، احیای این فریضه را منوط به خودسازی و مسئولیت‌پذیری تک تک افراد عنوان کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام نصیر نیک‌نژاد با بیان نقش مسلمانان در تعیین سرنوشت جامعه و تعهدی که در پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی دارند،‌ گفت: همه باید مراقب و ناظر اموری باشند که در اطرافشان اتفاق می‌افتد و این همان اصلی است که در فقه اسلامی به‌عنوان امر به معروف و نهی از منکر مطرح شده و از مهم‌ترین مبانی تفکر سیاسی مسلمانان است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی تهران، تصریح کرد: افراد یک اجتماع سالم، همانند اعضای یک بدن در مسیر حیات اجتماعی و سامان دادن به زندگی صحیح انسانی، سهیم و شریکند و هیچ یک از آنان نمی‌توانند خود را در قبال سودها و زیان‌های اجتماعی بی‌تفاوت دانسته و عکس‌العملی از خود نشان ندهند، اینجاست که مسئله امر به معروف و نهی از منکر یعنی «نظارت همگانی» ضرورت پیدا می‌کند.

وی تأکید کرد: جامعه‌ای که بر محوریت امر به معروف و نهی از منکر بنا شود، جامعه‌ای سالم و موفق خواهد بود، چرا که آحاد مردم نظارت عمومی را بر خود احساس می‌کنند و می‌دانند اگر در هر زمینه‌ای از مسائل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و حتی اقتصادی اشتباه و قصوری صورت گیرد، با تذکر عمومی مواجه خواهند شد و در نتیجه نظارت عمومی در قالب امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، به یک هنجار مؤثر و نیرومند تبدیل می‌شود.

نیک‌نژاد، با بیان راه‌های احیا و گسترش امر به معروف در جامعه به اصولی همچون خودسازی، انجام امر به معروف و نهی از منکر در بین اعضای خانواده، تذکرات لسانی و آیینه یکدیگر بودن اشاره کرد که با تکیه بر آنها می‌توان این فریضه دینی را احیا کرد.

وی افزود: توسعه این فرهنگ با بیان آثار و دستاوردهای امر به معروف و نهی از منکر توسط مبلغین، کارشناسان، اساتید در مطبوعات، رسانه ملی و مراکز آموزشی و فرهنگی بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

این مسئول فرهنگی در ادامه سخنان خود و با استناد به روایاتی از ائمه معصومین علیهم السلام به عواقب ترک امر به معروف پرداخت و با ذکر حدیثی از امام علی بن موسی الرضا(ع) که فرمود«هرگاه مردم امر به معروف و نهی از منکر را به عهده یکدیگر بگذارند پس برای عذاب الهی منتظر و آماده باشند»، مواردی همچون تسلط ظالمان بر مسلمانان، عدم استجابت دعا، و عذاب الهی را از جمله این مضرات برشمرد.

نیک‌نژاد، توجه به ظرفیت‌های افراد و درجه ایمان آنها، بهره‌گیری از روش‌های غیر مستقیم در مورد کسانی که تحمل شنیدن نصیحت را ندارند، ریشه یابی و درمان بیماری‌های روحی و رفع بیکاری برخی از افراد، برخورد مناسب و توأم با مهربانی را از آداب و شیوه‌های امر به معروف عنوان کرد.

انتهای پیام

نظر شما