شناسهٔ خبر: 6811145 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آیت الله هاشمی رفسنجانی: اقتدار علمی ایران در جهان کارساز شد

تهران - ایرنا - رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که ما هیچ گاه بدنبال بمب اتمی نیستیم اگرچه اقتدارش را داریم، گفت: اقتدار علمی جمهوری اسلامی ایران توانست در جهان کارساز شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی روز سه شنبه در سی ودومین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور افزود: اقتدار سیاسی و نظامی ایران در مقابل 6 قدرت جهانی چیزی نبود زیرا آنها در زمینه نظامی می توانند کل دنیا را ذوب کنند اما این اقتدار علمی ما بود که توانست در جهان کارساز شود.
وی خاطرنشان کرد: ایران کشوری سربلند است که از یک جنگ سرد طولانی خارج شد، ما به گونه ای عمل کردیم که صدای کنگره آمریکا و صهیونیست ها بلند شد و اعلام کردند ایران به یک قدرت جهانی تبدیل شده است.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: در نشست مجمع عمومی سازمان ملل که بزودی برگزار می شود روسیه ، آمریکا و ایران را در نوبت سخنرانی های نخستین گذاشته اند و این نشان می دهد که ایران را جزو کشورهای قدرتمند می دانند.

** از افراط و تفریط در کشور بهره ای نمی بریم
آیت الله هاشمی رفسنجانی، شرایط کنونی کشور را نیازمند تحول دانست و اظهارداشت: ما در دوره گذشته دچار یک انحراف بزرگ شدیم، قبل از آن هم همیشه این فراز و نشیب ها را داشتیم.
وی ادامه داد: افراط و تفریط همیشه به ما آسیب زده است، یک عده بی حال و بی تفاوت که افراط گرا بوده و یک عده تندروی بی ترمز که آنها هم افراطی هستند، آنها همیشه آسیب رسانده اند.
عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: البته وجود آنها در هر مرحله ای بی ثمر نیست و در شرایط خاص می تواند مفید باشد ولی در مجموع ما از افراط و تفریط در کشور بهره ای نمی بریم.
آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان این که آنها با این رفتار شاید فکر می کنند بهترین جهادها را از نظر خودشان انجام می دهند، افزود: شاید فداکاری حساب می شود ولی این فداکاری مثل فداکاری هایی است که گروه هایی مثل مجاهدان پیشتازان اسلام به نام داعش ، طالبان و بوکوحرام و امثال اینها جامعه را به این روز انداختند و اسلام را به این گونه بدنام می کنند.
وی گفت: آنها اسلام را مساوی با سربریدن، خفقان و فشار نشان می دهند و این تفکر سلفی وهابی که قرن ها پیش شکل گرفت در شرایطی که اوضاع ایجاب می کرد چنین چیزی باشد و از آن زمان تا به حال گاهی روشن و گاهی خاموش می شود.
آیت الله هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد: افراط و تفریطی که ما در داخل از آن رنج می بریم اکنون جهانی شده است و این گروه ها هم سربازگیری آسان دارند و جوانانی که ناراضی و عصبانی و احساس مظلومیت می کنند را جذب می کنند و آنها شمشیر به دست وارد محرکه می شوند و به جای ساختن ،انسان ها را این گونه قربانی می کنندو
وی ادامه داد: در این شرایط مهم ترین نیاز ما تحولی همه جانبه و واقعی و نه شعاری است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح این سوال که چگونه این تحول را ایجاد کنیم، یادآور شد: خداوند آن را به ما آموخته است و می فرمایند انتظار نداشته باشید خدا سرنوشت شما را از راه دیگری درست کند . اگر خدا بخواهد کاری کند از درون خود شما شروع می کند و انسان باید خودش تحول آفرین بشود چرا که اگر انسان خودش تحول آفرین شود دور و برخود را نیز دچار تحول می کند.
آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان این که مردم باید تحول را از خود شروع کنند و خودشان تحول خواه شوند، ادامه داد: من فکر می کنم در این مقطع این تحول اتفاق افتاد.
وی با بیان این که مردم تغییر را خودشان ایجاد کردند، اظهارداشت: آنهایی که فکر می کردند مأیوس، خمیده و ناامیدند یک دفعه و در یک لحظه سراسر کشور چند روز پیش از انتخابات آن زلزله به وجود آمد و مردم و به خصوص جوانان به صحنه آمدند و خواست خودشان را نشان دادند.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: بالاخره مردم با این که در این مرحله سدی ایجاد کردند ناباورانه به خواست خود رسیدند و این تحول از آنجا شروع شد که البته ادامه تحول سخت است و باید مردم تحولی را که ایجاد کردند آن را حفظ و پایداری کنند تا به این تحول برسیم.
آیت الله هاشمی رفسنجانی همچنین اظهارداشت: یکی از جاهایی که این تحول بروز کرد و یک کارعجیب و غریب بود و معمولا نمی گذاشتند اتفاق بیفتد و در مخالفت با آن هنوز هم دست و پا می زنند ، مذاکره با آمریکا بود.
وی تصریح کرد: می گفتند تابوی مذاکره با آمریکا شکست، البته این قبل از انتخابات بود و خود رهبری قبل از انتخابات موافقت کردند که با آمریکا مذاکره شود و پیامی که سلطان قابوس آورد، ایشان موافقت کردند و تیمی به عمان برای مذاکره رفت.
وی افزود: دو اجلاس طولانی هم داشتند ولی آن مقاومت ادامه پیدا نکرد برای این که نیاز به تیم های مصمم و با پشتیبانی های کافی بود که آنها وارد شوند و ادامه دهند و مردم را از آنها حمایت کنند . البته مردم خبر نداشتند که حمایت کنند و دلواپسان نیز خبر نداشتند و نمی دانستند که نباید مخالفت کنند و بی نتیجه ماند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: البته نتیجه اساسی را گرفتیم و بالاخره تابو شکست. براساس همان اقدام رهبری در اول سال اعلام کردند که ما با اصل مذاکره مخالفتی نداریم و وقتی این را گفتند این خودش دوام و ادامه تحول است.
آیت الله هاشمی رفسنجانی همچنین گفت: بعد از انتخابات که دولت آقای روحانی آمد انگیزه کافی برای تفاهم داشت چرا که دولت قبلی انگیزه جلوگیری از تفاهم داشت و با شعارهایی که داده می شد و ادعاهایی که می شد تفاهم را در نطفه خفه می کرد ولی این دولت اعتقاد داشت البته از قدیم هم آقای دکتر روحانی عقایدش همین بوده و در هر جایی که حضور داشت.
وی ادامه داد: بالاخره این کار ادامه پیدا کرد و حمایت شد . کار بسیار سخت بود ما یک دوره چنین مذاکره ای البته کوتاه تر چرا که آن موقع دلواپس کمتر بود و البته دو طرف می خواستند که قطعنامه امضا شود و چانه زنی ها بسیار زیاد بود، موضوع هم کوچک بود چرا که ما در قضیه قطعنامه می خواستیم چند کلمه را عوض کنیم که حقوق مردم ضایع نشود و می گفتیم محتوای قطعنامه باید عوض شود.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: آنها هم دیدند با جنگ نمی توانند ایران را از پا درآورند. زیرا ایران از موضع قدرت وارد شده بود بنابراین با ایران وارد مذاکره شدند و با تغییر چند کلمه قطعنامه صادر شد و توانستیم حقمان را بگیریم و بزرگ ترین افتخار نصیب ما شد.

**در جنگ تحمیلی با آن شرایطی که آنها می خواستند مذاکره نمی کردیم
آیت الله هاشمی رفسنجانی به تشریح دوران جنگ تحمیلی پرداخت و گفت: وضعیت دوران جنگ بدتر از شرایط کنونی بود، در آن زمان در سازمان ملل طرفداری نداشتیم و همه علیه ما و دشمن بودند و دست شرق و غرب در دست هم بود.
وی افزود: اما ما توانستیم قطعنامه را به تصویب برسانیم و در سازمان ملل، صدام را متجاوز اعلام کنیم و این عظمتی بود که چطور توانستیم صدام را متجاوز اعلام کنیم و در حالی که 8 سال به همه دنیا گفته بودند ایران متجاوز و جنگ طلب است و زیر بار مذاکره نمی رود.
وی ادامه داد: بله ما با آن شرایطی که آنها می خواستند مذاکره نمی کردیم چراکه حرف اول همه ما این بود که عراق از ایران خارج شود تا بتوانیم مذاکره کنیم.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: شهید رجایی آن زمان حرف جالبی زد که در تاریخ ماندگار ماند، این که دزدی می آید در خانه شما همه چیز را می شکند ، سپس جلو می آید و همه اجناس با ارزش را جمع می کند و می گوید حالا بنشینیم، مذاکره کنیم. صاحبخانه می گوید ما چه مذاکره ای با تو داریم شما اول اجناس ما را پس بدهید، بعد بنشینیم ببینیم که شما چرا این کار را کرده اید. درحالی که شما دارید خانه را خراب می کنید مذاکره نداریم که این تعبیر خوبی بود برای عموم مردم که چه اتفاقی در حال وقوع است.
آیت الله هاشمی رفسنجانی یادآور شد: ما در آن شرایط توانستیم کاری کنیم که سازمان ملل عراق را متجاوز اعلام کند و 100 میلیارد دلار غرامت تعیین کند که البته یک دهم حق ما بود
وی ادامه داد: البته برای ما این مساله مهم بود که برای دنیا معلوم شود عراق متجاوز و ایران مظلوم است و برای حق خود دفاع کرده است و این اتفاق افتاد.
وی با بیان این که ما آن تجربه مذاکرات را داشتیم و دکتر روحانی در آن مذاکرات همیشه حضور و در پشتوانه کار شرکت داشت، گفت: با همان تجربه و تیمی که آن موقع هم در حد معاونت با وزارت امور خارجه کار می کردند امروز هم مقتدرانه عمل کردند و به خوبی جلو آمدند و کسی باور نمی کرد 6 تیم با تجربه با پشتوانه های قدرت و امپراطوری تبلیغات در مقابل یک تیم ضربه بخورد، البته این ضربه نبود زیرا آنها هم می خواستند که بشود یعنی حق ایران را نتوانستند ضایع کنند.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: آنهایی که برای شما تبلیغ می کنند که حق شما ضایع شده است، خلاف می گویند یا نمی دانند پیچیده است عبارت نمی توانند، بفهمند یا این که می دانند بی خودی مقاومت می کنند.
آیت الله هاشمی رفسنجانی ادامه داد: اینجا یک موج کوچکتری است در صورتی که در آمریکا خیلی بدتر است، همان حرف هایی که این جا ما می شنویم، آن ها 10 برابرش را می شنوند و می گویند که ایران سر شما گروه 1+5 کلاه گذاشته و نمی فهمند چه قدرتی به ایران بدهند که تنهایی بتواند 6 تیم بزرگ را کلاه سرش بگذارد.
رییس مجمع تشخیص مصلحت افزود: ما کلاه نمی خواستیم سر آن ها بگذاریم، ما می خواستیم آن ها را روشن کنیم و از موضع قدرت حرف زدیم. اقتدار پشتوانه آن ها بود و البته حقانیت بیش از اقتدار اثر داشت. ما حق داشتیم، آن ها به ما ظلم کرده بودند. ما هیچ وقت دنبال هسته ای نظامی نبودیم و این ها به این اتهام این همه تحریم را که در دنیا سابقه نداشت بر ما تحمیل کردند و هنوز هم زهرش را در وجود جامعه احساس می کنیم.
آیت الله هاشمی رفسنجانی ادامه داد: بالاخره این کار انجام شد و تحول معنای واقعی خود را نشان داد. تحول اول، روابط جهانیمان بود که یک کشور سربلندی هستیم که از یک جنگ سرد طولانی و مشاجره حساس بیرون آمدیم و توانستیم به گونه ای عمل کنیم که فریاد کنگره آمریکا و رژیم صهیونیست و کله گنده های آن ها بلند است که ایران امروز تبدیل به یک قدرت بزرگی شده است.
وی تاکید کرد: می خواهم بگویم این اقتدار علمی ما بود که کار ساز شد. قدرت ما، اقتدارعلمی است و آن ها فهمیدند که ما می توانیم تا آخر این علم و تا هرجایی که بخواهیم آن را برسانیم.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: آن ها فهمیدند که در برابر یک قدرت علمی و قدرت فنی بالایی قرار دارند به خصوص چیزهایی از پیشرفت های ما فهمیدند که تا به حال آن ها را تبلیغ نکردیم.

**خانواده بزرگ آموزش و پرورش در اقصی نقاط کشور حضور دارد
آیت الله هاشمی رفسنجانی در ابتدای سخنانش نیز گفت: امروز خوشحال هستم که این توفیق را پیدا کردم که در میان شما مسوولان و روسای آموزش پرورش که کار تربیت فرزندان این آب و خاک را در دست دارید، حضور پیدا کنم.
وی افزود: این اجلاس منظم شما که با ابتکار دو بزرگوار شهیدان رجایی و باهنر که آنها حقیقتا تحول خواه بودند و بعد از انقلاب نیاز به تحول در آموزش و پرورش داشتیم و آنها را به عهده گرفتند و این ابتکار خوشبختانه تا امروز ادامه دارد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که این همایش بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: این مجموعه که امروز در این همایش حضور دارند حقیقتا تاثیرگذارترین بخش مدیران و معلمان جامعه ما هستند چون کارشان 12 میلیون نونهال کشور را تحت پوشش دارد و آنها را باید به شخصیت های بزرگ آینده تبدیل کنند.
آیت الله هاشمی رفسنجانی به ارزش کار معلمان اشاره کرد و گفت: شما قبلا معلم بودید و آن دوره را گذراندید و در حال حاضر مدیر هستید. کار اصلی را معلم ها باید انجام دهند، آنها هستند که مستقیما با روح و روان فرزندان ما سروکار دارند و کلمه به کلمه آنها روی شخصیت و آینده فرزندان و کشور اثر می گذارد.
وی یادآور شد: خانواده بزرگ آموزش و پرورش با وجود 12 میلیون دانش آموز در اقصی نقاط کشور در همه جا هستند یعنی از محیط عشایر و روستاهای کوچک و مرزها تا قلب کشور این مجموعه باید روی آن حساب بیشتری باز می شد و بشود .
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: بزرگی و حجم بالا بهانه ای است برای این که نمی توان آنچه که لازم است را به آن داد و تبعیض را برطرف کرد.
آیت الله هاشمی رفسنجانی درمورد علی اصغر فانی نیز گفت: وزیر آموزش و پرورش از شخصیت های بسیار قدیمی آموزش و پرورش است وی از دوستان شهیدان رجایی و باهنر بود و انتظار است از این یار شهدا با کمک شما تحولی در آموزش و پرورش ایجاد کند.
وی به جایگاه آموزش و پرورش در کشور اشاره کرد و اظهارداشت: با این شرایط و اقتدار علمی می خواهم بگویم که شما آموزش و پرورشی ها، معلم ها، مدیرها کسانی هستید که پایه اصلی این اقتدار علمی و فنی را در جامعه ایجاد می کنید و پایه اصلی در دوران دبستان و سپس دبیرستان شکل می گیرد و در دانشگاه ها اوج می گیرد و این کاری است که انجام می شود که اگر این مقدمات و آموزش و پرورش وجود نداشت به این جاها نمی رسیدیم.
آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان این که معلمان برگردن همه حق دارند،افزود: عشقی که در دل دانش آموزان و نونهالان از معلم خوب با سواد و خوش اخلاق وجود دارد تا پایان عمر همراهشان می ماند و شرط آن این است که معلم همچون پدر و مادر با آنها برخورد کند و حتی اگر سرزنشی کرد به خاطر مصلحت باشد تا بتوانند راه را بهتر پیش ببرند و این حالت باید در آموزش و پرورش ایجاد شود.
رییس مجمع تشخیص مصلحت ادامه داد: من می دانم تحول دارای شرط زیادی است، اولین شرط تحول اهتمام به آموزش و پرورش است، همانطور که من بعد از جنگ در دوره سازندگی به جد معتقد بودم سازندگی با دوام و پایدار باید در آموزش و پرورش شکل بگیرد و دکتر نجفی وزیر آموزش و پرورش وقت نیز با این تفکر طرح تغییر نظام آموزشی را به تصویب رساند که متاسفانه عملی نشد.
وی به هزینه زیاد آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: اصلا نباید به این فکر کنیم که بودجه آموزش و پرورش مصرفی است و تمام می شود زیرا هر چه در این راه سرمایه گذاری شود ضرر ندارد و بازدهی آن از همه سرمایه گذاریها بیشتر است. البته در 8 سال دولت قبل دست دولت برای هزینه های آموزش و پرورش خیلی باز بود که به درستی مصرف نکرد.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که در توسعه علمی تنها آموزش مهم نیست بلکه پژوهش هم اهمیت دارد گفت: ما باید از ابتدا ذهن دانش آموزان را در پژوهشگری تقویت کنیم. باید کارآفرینی را در فرزندان خود رشد دهیم و به آنها آموزش دهیم که چگونه می توانند یک شغل ایجاد کنند.
آیت الله هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: نباید فکر کنیم که بودجه آموزش و پرورش یک بودجه مصرفی است شاید به اصطلاح این بودجه در بخش تولیدی نباشد اما وقتی می خواهیم یک انسان بسازیم باید هزینه کنیم. آیا انسان ساختن از ساختن یک پل کمتر است؟
وی با تاکید بر این که معلمان باید نشاط داشته باشند و مشکلی نداشته باشند، گفت: در بودجه بندی آموزش و پرورش نباید تبعیضی قائل شویم ما زمانی طرح نظام هماهنگ را تصویب کردیم اما نمی دانم چرا اجرایی نشد.
وی یادآور شد: معلمان با این حقوق نمی شود انتظار داشت سر کلاس با دانش آموز با نشاط مواجه شوند ، باید کارها را به گونه ای پیش ببریم که معاش مناسبی برای معلمان فراهم شود.
آیت الله هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: به صلاح نیست که با معلمان برخوردهای تند داشته باشیم و نمی شود با جریان فرهنگی و معلمین برخورد بدی انجام داد.
سی و دومین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور از روز یکشنبه (11 مردادماه) در سالن همایش های برج میلاد آغاز به کار کرد. این اجلاس سه روزه امروز به کار خود پایان می دهد.
سیام ** 1058 ** 3053** 1336**1429

نظر شما