شناسهٔ خبر: 6785801 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

جزئيات ديدار آخوندي و فابيوس/نگراني فابيوس در مورد ارتباط هوايي تهران-پاريس

موج - وزير خارجه فرانسه در ديدار با وزير راه ايران با بيان اين که توافق 1+5 توافق خوبي بود گفت که اول سال ميلادي جديد بايد همه تحريم‌ها برداشته شود البته اين به کنگره و مجلس ايران هم بستگي دارد که چه اتفاقي رخ مي‌دهد. همچنين وزير راه ايران هم از مذاکره با شرکت زيمنس آلمان براي نوسازي ناوگان ريلي و شرکت بوئينگ در حوزه ناوگان هوايي خبر داد.

صاحب‌خبر - به گزارش خبرگزاري موج به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني وزارت راه و شهرسازي، عباس آخوندي در مذاکره هفته گذشته خود با لوران فابيوس در وزارت راه و شهرسازي با اشاره به زير مجموعه‌هاي وزارت راه و شهرسازي در حوزه حمل‌ونقل و مسکن و سفر خردادماه خود به پاريس يادآور شد: در اين سفر علاوه بر ديدار با وزير مسکن و دبير دولت فرانسه در امور حمل‌ونقل، با رئيس شرکت ايرفرانس مذاکره و توافق کرديم که پروازهاي تهران-پاريس توسعه يابد و ما از فعال شدن پروازها استقبال مي‌کنيم.
وزير راه و شهرسازي ايران اعلام کرد: در زمينه ساخت فرودگاه، شهر فرودگاهي امام خميني (ره) با 2500 هکتار وسعت تجاري و منطقه آزاد تجاري در دست اجرا است که از شرکت‌هاي فرانسوي براي حضور در اين پروژه دعوت مي‌کنيم؛ همچنين سيستم رادار هوايي ايران در دست بازسازي قرار دارد.
وي ادامه داد: از امن‌ترين کريدور هوايي منطقه در ايران روزانه 1500 پرواز عبور مي‌کند که ارزان‌ترين مسير شمال به جنوب و شرق به غرب است.
آخوندي در ادامه ديدار با فابيوس اظهار داشت: حدود 50 درصد ناوگان هوايي ايران ايرباس است و در سفر به فرانسه با رئيس اجرايي اين شرکت گفت‌وگو کردم و خواستار ارائه برنامه اجرايي بازسازي ناوگان هوايي شدم و در عين حال با بوئينگ هم در ارتباط هستيم و نمايندگان آن‌ها به زودي وارد ايران مي‌شوند.
وي تصريح کرد: پيش از اين 100 دستگاه لکوموتيو از شرکت آلستوم فرانسه خريداري و وارد ايران شد و براي در زمينه نوسازي ناوگان ريلي، وزارت راه و شهرسازي آماده همکاري است.
وزير راه و شهرسازي تأکيد کرد: برقي کردن مسير تهران - مشهد به طول 1000 کيلومتر از ديگر پروژه‌هاي در دست اجرا است؛ اين خط ريلي در حال حاضر سالانه 13 ميليون نفر را جابه‌جا مي‌کند و به دنبال افزايش ظرفيت آن به 25 ميليون نفر هستيم و اين موضوع را با شرکت زيمنس آلمان نيز در ميان گذاشته‌ايم.
آخوندي تأکيد کرد: نوسازي ناوگان ريلي را از طريق فاينانس با تضمين دولت در حال پيگيري هستيم؛ در بخش نوسازي ناوگان جاده‌اي برنامه‌هاي مفصلي تدارک ديده شده است و احداث بندر بزرگ چابهار از جمله طرح‌هاي بندري وزارتخانه راه و شهرسازي است.
وي افزود: بانک مسکن ايران که حدود 70 سال پيش تأسيس شده است، شبيه بانک مسکن فرانسه است و ما به دنبال مشاوره براي نوسازي اين بانک هستيم.
وزير راه و شهرسازي در اين ديدار اصغر فخريه کاشان، مشاور وزير و رئيس شوراي هماهنگي و سياست‌گذاري تأمين مالي خارجي پروژه‌هاي وزارت راه و شهرسازي را به عنوان نماينده خود براي همکاري و مذاکره با فرانسوي‌ها معرفي کرد.
در ادامه اين ديدار وزير خارجه فرانسه با ابراز خرسندي از توافق با ايران يادآور شد: توافق خوبي بود و اطمينان دارم نتايج خوبي را هم به بار خواهد آورد؛ اول سال ميلادي جديد بايد تمام تحريم‌ها برداشته شود، البته به کنگره و (مجلس) ايران هم بستگي دارد که چه اتفاقي مي‌افتد.
وي با تأکيد بر اين که بايد از اين فرصت استفاده کنيم و زمينه فعاليت‌هاي آتي را مشخص کنيم، اظهار کرد: حوزه وزارت راه و شهرسازي با توجه به تمام شقوق حمل‌ونقل بسيار گسترده است و مي‌توانيم در بخش‌هاي مختلف همکاري برد-برد داشته باشيم.
وي با ابراز نگراني فوري خود از ارتباط هوايي تهران-پاريس و مشکل سوخت تصريح کرد: تنها خط هوايي اين مسير ايران‌اير است که مشکل سوخت هم دارد که البته بخشي از اين مشکلات قصور خود ما است و ما متوجه هستيم که براي گسترش روابط، نياز به پروازهاي بيشتر هستيم.
وزير امور خارجه فرانسه ابراز داشت: با توجه به حسن کيفيت شرکت‌هاي ريلي فرانسوي، علاقه‌مند به پيش بردن بحث آموزش هستيم.
وي با اشاره به اين که شهرسازي از حوزه‌هاي ديگر اين وزارتخانه است، يادآور شد: ما در مورد شهرهاي هوشمند کار مي‌کنيم که موجب زندگي بهتر ساکنان آن‌ها مي‌شود.
فابيوس پس از شنيدن طرح‌هاي حوزه راه و شهرسازي تصريح کرد: گستره اين فهرست و جزئيات آن من را شگفت‌زده کرد که همه اين پروژه‌ها را قرار نيست فرانسه انجام دهد، اما؛ فرانسه هم مي‌تواند همکاري داشته باشد و با فاينانس اين پروژه‌ها براي مردم (ايران)، اشتغال و رفاه را به همراه مي‌آورد و براي ما افتخاري است که در اين پروژه‌ها مشارکت کنيم.
وي با تأکيد بر اين که مسووليت مبادلات خارجي در فرانسه را بر عهده دارد، بر مطالعه دقيق پروژه‌هاي ايران تأکيد کرد و گفت: کارشناسان دو طرف با بررسي وضعيت پروژه‌ها جمع‌بندي لازم را داشته باشند و تا پيش از ماه آگوست (9 شهريور) جمع‌بندي لازم را داشته باشيم و در سپتامبر (شهريور) هيأتي از حوزه مسکن فرانسه به ايران سفر خواهند کرد.

نظر شما