شناسهٔ خبر: 67837661 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بسته خبری هفتگی

از نگاهی به عملکرد سه ساله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تا اختلال جهانی کامپیوترها

یاسمین نسبتی

با نزدیک شدن به روزهای پایانی کار دولت سیزدهم وزیر ارتباطات هفته گذشته گزارش هایی از نحوه عملکرد این وزارت خانه در سه سال گذشته مانند آخرین وضعیت و میزان پیشبرد پروژه های دولت هوشمند، فیبرنوری، شبکه ملی اطلاعات و اتصال ۹۸ درصد جمعیت روستایی کشور به اینترنت ارائه کرد که حاکی از بهبود وضعیت حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، هفته اول مردادماه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با این خبر که چرا ایران دچار اختلال سایبری نشد، آغاز شد. روز جمعه به دنبال بروز اختلال گسترده در سیستم‌های کامپیوتری در بسیاری از کشورها، خدمات آنها با چالش‌های متعددی از جمله لغو پروازها، اختلال در بورس و سایر موارد رو به رو شد اما نکته قابل توجه این بود که طبق اعلام مسوولان در ایران با استفاده از سرویس‌های جایگزین بومی، از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری شده است.  

امیر لاجوردی- معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظبم مقررات و ارتباطات رادیویی- با انتشار پستی در یک شبکه اجتماعی داخلی ابتدای هفته در این باره توضیح داد: درحالی‌که در بسیاری از کشورهای جهان، اختلالات گسترده اینترنتی فعالیت‌های روزمره را فلج کرده، در کشور ما خبری از این اختلالات نیست.

وی افزود: یک دلیل آن استقرار شبکه ملی اطلاعات و اتکا به توانمندی جوانان نخبه کشور است؛ هم اکنون بیش از ۸۰ درصد نیاز کشور  به خدمات ابری از طریق فراهم کنندگان داخلی تامین می‌شود.

 البته وی در این هفته از افزایش سرعت اینترنت در کشور بر اساس آمارهای بین‌المللی هم خبر داد. به گفته وی بر اساس آمار و نتایج ثبت شده، میانگین سرعت اینترنت اپراتور همراه اول از نیمه آذرماه سال گذشته تا نیمه اول خرداد امسال از ۱۱، ۴۲ به ۱۳، ۸۴ مگابیت بر ثانیه و در اپراتور ایرانسل از ۱۰، ۹۵ به ۱۲، ۶۴ مگابیت بر ثانیه رسیده است.

وی گفت: بر اساس اعلام آمارهای مجموعه اُکلا، میانه سرعت اینترنت ثابت در کشور در نیمه نخست تیرماه ۱۵، ۲۸ مگابیت بر ثانیه اعلام شده که در نیمه دوم آذرماه گذشته ۱۲، ۶۲ مگابیت بر ثانیه بوده است؛ یعنی در این مدت ۲۱ درصد سرعت اینترنت ثابت زیاد شده است.

همچنین با توجه به فرارسیدن ایام اربعین وی توضیح داد با افزایش استفاده از پیام‌رسان‌های ایرانی در عراق، دومین لینک‌ مستقیم بین ایران و عراق راه‌اندازی شد. ارتباطات مستقیم، سرعت پیام‌رسان‌های ایرانی در عراق را تا پنج برابر افزایش می‌دهد.  

تایید فعال‌سازی ۵G گوشی‌های سامسونگ در ایران

علاوه بر موارد گفته شده لاجوردی فعال سازی ۵G گوشی های سامسونگ در ایران را تأیید کرد و گفتپس از مذاکراتی جدی در خردادماه گذشته در سازمان تنظیم با نماینده شرکت سامسونگ و بیان تذکر لازم، این شرکت رسما به سازمان اعلام کرد که گوشی‌های دارای قابلیت نسل ۵ که غیرفعال‌اند را فعال می‌کند.

وی افزود: ۹۱ درصد گوشی‌های نسل ۵ سامسونگ در ایران غیرفعالند. موضوع بعدی پیگیری فعال‌سازی ViLTE‌ و  Wifi-Offloading است.

 گفتنی است در این هفته مهم‌ترین اقدامات شرکت ملی پست در ۱۰۰۰ روز خدمت توسط مدیرعامل شرکت ملی پست تشریح شد. معاون وزیر ارتباطات در صحبت‌هایش به بحث هوشمندسازی نیز اشاره کرد و گفت: هوشمندسازی در شرکت ملی پست اینگونه تعریف شده که نیروی انسانی درگیر کار است اما با هوشمندسازی سرعت و کیفیت کار افزایش پیدا می کند. در واقع می‌توانیم از نرم افزارهایی استفاده کنیم تا روال تکراری کاهش یابد.  در بحث تحول دیجیتال هم پیاده‌سازی آن در پست الزاماتی داشته که تلاش کردیم در دو سال گذشته آن را انجام دهیم و می‌توان به آموزش و تربیت نیروهای انسانی و مدیران اشاره کرد.در حال حاضر حدود ۱۴۰ نقطه در کشور را با همکاری شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی توانستیم به این صندوق‌ها مجهز کنیم.  

لیایی درباره موتورهای برقی شرکت ملی پست توضیح داد: پروژه استفاده از موتورهای برقی یک تجربه قدیمی اما ناموفق بود که ما در دی ماه سال ۱۴۰۱ با انعقاد تفاهم نامه‌ای با شهرداری تهران، حدود ۳۰۰ موتور برقی را وارد شبکه پستی کردیم اما به دلیل تغییر قیمت‌ها و تورم ایجاد شده، نتوانستیم به ۷۰۰ موتور برقی دست یابیم که اکنون در حال پیگیری این موضوع هستیم. 

اتصال ۹۸ درصد جمعیت روستایی کشور به اینترنت

البته در هفته ای که گذشت عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- گزارشی از عملکرد ۱۰۰۰ روز این وزارتخانه ارائه کرد. به طور مثال وی در جلسه هیئت دولت با بیان اینکه کار بسیار خوبی در حوزه روستاها انجام شد تصریح کرد: ما ۸۲۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار و ۳۰۰۰ روستای  زیر ۲۰خانوار را در کمتر از سه سال به شبکه ارتباطی متصل کردیم و اکنون ۹۸ درصد جمعیت روستایی کشور به اینترنت و شبکه ارتباطی متصل‌اند که اثر آن را در چهار دوره انتخابات اخیر مشاهده کردیم و ۱۰۰ درصد دستگاه‌های احراز هویت در دورترین نقاط دور افتاده هم متصل شدند.

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه در زمینه اینترنت، دو برابر نیاز کشور، اینترنت فراهم کردیم که مشکلی وجود نداشته باشد یادآور شد: در زمینه دولت هوشمند که یکی از موضوعات وزارت ارتباطات در تعامل با سازمان اداری و استخدامی بود، اتفاق بسیار خوبی به نام شکل گیری پنجره ملی خدمات دولت هوشمند رخ داد؛ در حال حاضر تقریبا همه دستگاه‌ها متصل شدند و ۷۵ درصد خدمات دولت از طریق این پنجره ارائه می شود. همچنین بیش از ۵۰۰ خدمت بدون مراجعه حضور و در لحظه به مردم ارائه می شود.   

او همچنین توضیح داد: از ابتدای دولت تاکنون همکاران پرتلاشم در شرکت ملّی پست بیش از ۸۰۰ میلیون مرسوله و دو میلیون بسته حاوی کتب خریداری شده از نمایشگاه‌های کتاب تهران را در سراسر ایران اسلامی در شهر و روستا به دست هموطنان رسانده‌اند. همچنین ۱۱ میلیون خدمت احرازنشانی را انجام داده‌اند.  

به گفته وزر ارتباطات نسخه‌نویسی الکترونیکی هم از یادگارهای ماندگار این دولت است که با همت وزارت بهداشت و حمایت وزارت ارتباطات تکمیل و راه‌اندازی شد اگرچه  مقاومت‌های زیادی در ابتدای کار وجود داشت اما  هم اکنون بیش از ۹۵ درصد نسخه‌ها به صورت الکترونیکی نوشته و تماماً الکترونیکی پیچیده می‌شوند.  

منازل مردم را رایگان به فیبرنوری وصل کنید

با نزدیک شدن به پایان هفته زارع پور در ادامه جلسات هفتگی بررسی وضعیت ارتباطی استان‌ها با محسن افشارچی، استاندار زنجان دیدار و گفت و گو کرد و با تاکید بر اینکه پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها یک پروژه ملی و زیرساختی برای توسعه آینده کشور محسوب می شود گفت: بسیار خوشحالیم که اجرای این پروژه اکنون به قانون و تکلیف درآمده است و این اطمینان وجود دارد که پس از این دولت نیز این پروژه تا تکمیل و نهایی شدن ادامه پیدا خواهد کرد.  

وی افزود: ما نیز پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها را تا آخرین روز دولت با جدیت دنبال خواهیم کردیم تا این پروژه در نقطه مطلوبی به وزیر و دولت بعدی تحویل دهیم.  

وزیر ارتباطات خطاب به اپراتورهای فیبرنوری تاکید کرد: پس از ایجاد پوشش منتظر درخواست مردم نمانید و حتی به عنوان هدیه دولت منازل مردم را رایگان به فیبرنوری متصل کنید.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما