شناسهٔ خبر: 6715824 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

بودن یا نبودن «هفت»؛ مساله این است

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، هنر هفتم عرصه ای نیست که بتوان از کنار مسائل آن به سادگی رد شد و باید جزء به جزء متن و حاشیه اش بررسی شود. در ایران برنامه های متعددی به بررسی مشکلات سینما پرداخته اند که برنامه «هفت» از همه آنها سر شناس تر بود اما این روزها تکلیف این برنامه نامعلوم است.

زمانی که برنامه نود دوشنبه شب ها از شبکه سه روی آنتن می رفت و با ایجاد فضایی برای گفتگو و مطرح کردن مسائل مختلف فوتبال چالش های جذابی را به وجود می آورد؛ سینمایی ها نیز حس کردند که سینما ظرفیت داشتن چنین برنامه ای را دارد و باید در جایی مناسب مسائل حیاتی و روز سینما مطرح و به آن ها پاسخ مناسب داده شود.

فریدون جیرانی اولین کسی بود که به گروه اجتماعی شبکه ۳ پیشنهاد ساختن چنین برنامه ای را داد و در نهایت با طرح او موافقت شد و برنامه ای با نام «هفت» در دستور کار مدیران شبکه ۳ قرار گرفت. ابتدا انتقادهای زیادی به نحوه اجرای جیرانی می شد اما با گذشت زمان برنامه هفت مخاطبان خودش را پیدا کرد تا اینکه در سال ۹۱ به دلایل مختلف این برنامه متوقف شد و فریدون جیرانی به دلیل ساخت سریالی تلویزیونی از راس کار کنار رفت.

نادر طالب زاده و محمد خزایی از جمله گزینه هایی بودند که برای اجرای سری جدید هفت نامشان به میان آمد اما در نهایت محمود گبرلو تیر۹۱ سری جدید هفت را به روی آنتن برد.

این برنامه با سردبیری گبرلو موافقان و مخالفان زیادی پیدا کرد. عده ای می گفتند هفت برنامه ای خنثی است که مسائل مهم سینما را مطرح نمی کند و گروهی اعتقاد داشتند هفت گبرلو با دامن نزدن به جنجال ها مسیر درستی را طی می کند.

گبرلو حدود سه سال برنامه اش را بدون وقفه به روی آنتن برد تا اینکه در اردیبهشت ۹۴ دیگر خبری از برنامه هفت نبود و هواداران سینما جمعه شب ها را بدون هفت صبح می کردند. هفت در دوره جیرانی فراز و نشیب های زیادی داشت و به مسائل بنیادی تر سینما توجه می کرد اما حاشیه هایش زیاد بود.

هفت گبرلو خنثی عمل می کرد و به اندازه کافی تخصصی نبود به همین دلیل تعداد زیادی از مخاطبانش را از دست داده بود.

نکته ای که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که سینما برای رشد و برطرف شدن نواقصش نیاز به برنامه ای دارد که سینمایی ها در آن بنشینند و دلسوزانه چاره ای برای مشکلاتش بیاندیشند . «هفت» نیاز به اصلاحاتی دارد و با ساختار و رویکردی جدید می تواند برای سینما راه گشا باشد. سید غلامرضا میرحسینی مدیر شبکه سه نیز قبلا گفته بود که موافق ادامه این برنامه با ساختار جدید است.

به دنبال وضعیت نامعلوم این برنامه با چند تن از اهالی سینما هم صحبت شدیم که در ادامه می خوانید:

عبدالله علیخانی تهیه کننده سینما در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما درباره برنامه «هفت» گفت: این برنامه در کل برنامه خوبی بود اما گاهی در تحلیل مسائل سینما از افراد غیر متخصص استفاده می کرد و بعضی وقت ها صحبت های مهمانان به حدی پیش پا افتاده بود که من سینمایی خجالت می کشیدم به آنها گوش دهم. مسلما وقتی تو حرف مهمی برای گفتن نداشته باشی مجبور به گفتن بدیهیات می شوی و آنجاست که مخاطب از تو خسته می شود و دیگر تماشایت نمی کند.

وی افزود: مخاطبان برنامه های تلویزیونی عموم جامعه هستند و ما نباید در برنامه دعوا کنیم و الفاظ نادرست به کار ببریم. ما باید بدانیم دقیقه به دقیقه آنتن تلویزیونی ارزشمند است و می توانیم به جای هر برنامه سریالی پخش کنیم که مردم از آن لذت ببرند اما یک برنامه زمانی محبوب می شود که بتواند نکته ای را به مردم آموزش دهد و یا گرهی از جامعه باز کند. ما در حوزه سینما جوانان تحصیل کرده زیادی داریم و این افراد به خوبی می توانند برنامه های مختلف را اداره کنند اما فرصت می خواهند.

این تهیه کننده سینما گفت: برنامه هفت نیاز سینما است و باید ادامه داشته باشد اما به نظر من یک مجری متخصص و مهمانان آشنا با سینما می توانند به رشد این برنامه کمک زیادی کنند.

بهمن گودرزی کارگردان سینما درباره این برنامه به خبرنگار ما گفت: به نظر من هفت گبرلو بسیار عقب تر از هفت جیرانی بود درحالیکه معمولا وقتی برنامه ای با سابقه می شود باید پیشرفت کند. اگر دقت کنید برنامه نود به خاطر چالشی بودنش جذاب است و هفت هم برای جذب اقبال عمومی باید چالشی شود.

وی افزود : گبرلو انسان محافظه کاری است و هفت او نیز یکنواخت بود بنابراین کمتر شاهد مطرح شدن مسائل ضروری سینما در آن بودیم. در هر صورت موافق ادامه این برنامه با ساختار جدید هستم زیرا حذف آن یک خلاء در جامعه سینمایی محسوب می شود.

علی سرتیپی تهیه کننده سینما نیز در این باره گفت: هفت برنامه بسیار خوب و با کیفیتی بود و نمی دانم چرا این روزها روی آنتن نمی رود. گبرلو برای این برنامه زحمت زیادی کشید و برنامه هفت کمک فراوانی به سینما می کرد و امیدوارم زودتر ا ز سر گرفته شود.

وی افزود: هر برنامه ای ایرادهایی دارد و نباید با دیدن ایراد های جزئی برنامه ای را از میان برداشت. هفت نیز با اصلاح یکسری مسائل می تواند دوباره روی آنتن سیما برود و باید هر چه زودتر این تغییرات انجام شود.

راما قویدل کارگردان سینما درباره برنامه «هفت» گفت: هفت برنامه محترمی بود و به خوبی فضای سینما و فیلم ها را برای مخاطبانش ترسیم می کرد؛ امیدوارم پخش مجدد آن هر چه زود تر شروع شود.

وی افزود: متاسفانه ما با همه مسائل به طور سلیقه ای رفتار می کنیم و اگر برنامه ای مطابق میل ما نبود، می گوییم بد است؛ لطفا کمی منطقی فکر کنیم. به نظر من برنامه ای که پر از تحلیل، روشنفکری و گفتگو است برنامه ای خوب به حساب می آید و باید ادامه دار باشد.

برنامه هفت به تهیه کنندگی و اجرای محمود گبرلو جمعه شب ها از شبکه سه پخش می شد.

نظر شما