شناسهٔ خبر: 6554892 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صبحانه آنلاین | لینک خبر

جزئيات جديد از گاف هواشناسی در طوفان اخیر

مهر/ در نشست خبري معاون هماهنگي امور عمراني استانداري البرز ضمن تشريح ابعاد مختلف حادثه سيل اخير مشخص شد اداره کل هواشناسي البرز وقوع سيل را پيش بيني نکرده بود.

صاحب‌خبر -
به گزارش صبحانه به نقل از مهر، نشست خبري معاون هماهنگي امور عمراني استانداري البرز با اصحاب رسانه با محوريت بررسي حادثه سيل روستاي سيجان و سرزيارت پيش از ظهر امروز در استانداري البرز برگزار شد.

هيربد معصومي معاون هماهنگي امور عمراني استانداري البرز در ابتدا با اشاره به اينکه برخي خبرهاي و تحليل هاي منتشر شده از سوي برخي رسانه پيرامون حادثه سيل در روستاي سيجان و سرزيارت با واقعيت مطابقت نداشت، اظهار کرد: برخي در اين ميان به عدم حضور استاندار و معاونان در استان شکايت داشتند و معتقد بودند عوامل امدادي دير در محل حادثه حاظر شده اند در صورتي که اين حادثه ساعت ۹ شب ۲۸ تيرماه جاري رخ داد و نيروهاي امدادي قبل از ساعت ۱۱ همان شب در محل حادثه حاضر شدند و ساعت يک بامداد روز ۲۹ تيرماه يعني دوشنبه اولين جلسه ستاد بحران استان با حضور اعضاي اين شورا تشکيل شد.

اداره کل هواشناسي احتمال وقوع سيل را پيش بيني نکرده بود

وي در ادامه به پيش بيني هاي اداره کل هواشناسي استان اشاره کرد و گفت: اين اداره کل براي روز ۲۸ تيرماه گرد و غبار و وزش باد را پيش بيني کرده بود و احتمال وقوع سيل پيش بيني نشده بود و اخطاري مبني بر وقوع سيل از سوي اين اداره کل به ادارات استان مخابره نشده بود. براي صبح روز ۲۹ تيرماه يعني يک روز پس از حادثه احتمال آبگرفتگي معابر و خيابان ها را در شهر کرج پيش بيني کرده بود.

معاون هماهنگي امور عمراني استانداري البرز موقعيت جغرافياي روساي سيجان را تشريح کرد و گفت: اين روستا در ۱۰ کيلومتري محور کرج – چالوس قرار دارد و در پي وقوع سيل به محور کرج – چالوس خسارتي وارد نشد.

معصومي گفت: به گفته محلي ها از ۵۰ سال گذشته تا کنون سيلي با اين ميزان خسارت در اين منطقه حادث نشده بود.

جانشين رئيس شوراي مديريت بحران استان البرز به تلفات اين حادثه اشاره کرد و افزود: در اين حادثه دلخراش ۷ نفر از اهالي روستا کشته شدند و در حال حاضر يک نفر مفقود شده است.

معصومي در ادامه گفت: يکطرفه بودن محور کرج – چالوس از سمت شمال به جنوب کمک رساني به حادثه ديدگان را با مشکل مواجه کرد به همين منظور از پليس راه درخواست کرديم که محور را مسدود کند تا تيم هاي امدادي با سرعت بيشتري خود را به محل حادثه برسانند.

معاون هماهنگي امور عمراني استانداري البرز با اشاره به اينکه بايد کنترل ترافيک در کلانشهرها هوشمند باشد، افزود: پيشنهاد زوج و فرد شدن محور کرج – چالوس با موانع تعرفه اي و جرائم سنگين ارائه شده است اميدواريم در اين محور شاهد کاهش حجم ترافيک به خصوص در روزهاي تعطيل باشيم.

خسارت ۱۰ تا ۹۰ درصدي ۵۰ خانه روستايي در حادثه سيل اخير البرز

معصومي ادامه داد: در محور کرج – چالوس بيش از ۸۰ روستا وجود دارد و يکطرفه شدن محور در روزهاي تعطيل براي اهالي مشکلات زيادي را به وجود آورده است به همين منظور لازم است در هنگان يکطرفه شدن محور، پليس راه با استانداري البرز هماهنگي هاي لازم را داشته باشد.

معاون هماهنگي امور عمراني البرز افزود: ۸۰ خودرو در اين حادثه آسيب ديدند و در رودخانه غرق شدند نگراني ها از وجود سرنشين در خودروها شدت گرفت ولي لاشه هاي خودروها که از آب گرفته شد و با اعلام محلي ها خوشبختانه سرنشيني در خودروها نبود.

وي از ارسال سه سِت سنگين نجات از سوي شهرداري کرج به محل حادثه خبر داد و گفت: ۳۰ دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام شد ولي به علت قطعي برق و ميزان بالاي خسارات به تاسيسات روستا امدادرساني را با مشکل مواجه کرد.

وي هدايت عمليات مديريت بحران سيل در روستاي سيجان و سرزيارت را به عهده فرمانداري کرج اعلام کرد و گفت: فرداي روز حادثه معاون وزير کشور و رئيس ستاد بحران کشور در منطقه حاضر شد و براي پيگيري وضعيت و ميزان خسارات دستوراتي ويژه اي در دستور کار قرار گرفت.

جانشين رييس شوراي مديريت بحران استان البرز اعلام کرد: به ۵۰ خانه در روستاي سيجان و سرزيارت خسارت ۱۰ تا ۹۰ درصدي وارد شده است.

معصومي در رابطه با مصدومان حادثه گفت: ۱۲ نفر در اين حادثه مصدوم شدند که در حال حاضر در بيمارستان هاي مدني و شهيد باهنر کرج بستري هستند تعدادي از روستائيان که جراحات سطحي داشتند توسط نيروهاي امدادي در محل حادثه به صورت سرپايي تحت مداوا قرار گرفتند.

پل هاي غيرفني در بستر رودخانه کرج ساماندهي مي شوند

وي ميزان خسارات روستاي سيجان و سرزيارت و همچنين شهرستان طالقان را در پي سيل اخير به طور تقريبي ۲۰ ميليارد تومان اعلام کرد.

معصومي به تشکيل ستاد سفر پيش از تعطيلات اخير در استان البرز اشاره کرد و گفت: به علت اينکه بخشي از محور چالوس در حريم شهرستان کرج قرار دارد پيش از همه تعطيلات براي ارائه بهترين خدمات به مسافران و همشهريان ستاد سفر تشکيل مي شود در اين ستاد نيز اداره کل هواشناسي احتمال آبگرفتگي را پيش بيني کرده بود ولي احتمال وقوع سيل و بارندگي شديد را اعلام نکرد.

جانشين رئيس شوراي مديريت بحران استان البرز در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبني بر اينکه پل هاي عبوري غير فني در حريم و بستر رودخانه کرج وجود دارد که در هنگام وقوع سيل عبور آب را با مشکل مواجه مي کند و باعث کاهش ايمني و بالا رفتن ميزان خسارت مي شود آيا براي ساماندهي اين پل هاي غيرفني برنامه اي داريد؟ گفت: بسياري از پل هاي غيرفني توسط اهالي روستا تعبيه شده است. ساخت سه پل اصولي و منطبق با استاندارد در دستور کار است و قطعا براي کاهش خسارات در حوادث غير مترقبه ساماندهي پل هاي غيرفني در بستر رودخانه کرج در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وي در ادامه ساخت و سازهاي غير مجاز در حريم رودخانه کرج را در بالا رفتن ميزان خسارات تاثيرگذار دانست و گفت: هفته گذشته اهالي روستاي سيجان در پي اجراي حکم تخريب ساخت و سازها در حريم رودخانه کرج در محدوده اين روستا اعتراض کردند به همين منظور ساماندهي ساخت و سازها در اين محور به بنياد مسکن واگذار شده است.

اجراي طرح خطرپذيري در استان البرز

جانشين رئيس شوراي مديريت بحران استان البرز ادامه داد: بنياد مسکن با واگذاري زمين به اهالي و پرداخت وام کم بهره ساخت و سازهاي غيرمجاز را ساماندهي مي کند.

وي گفت: متاسفانه استان البرز با پديده شوم ساخت و سازهاي غير مجاز مواجه است در سال گذشته ۴۰۰ واحد از ساخت و سازهاي غيرمجاز در محور کرج – چالوس تخريب شد به همين منظور براي کاهش ميزان خسارات در حوادث غير مترقبه بايد نظام مهندسي در ساخت و سازهاي غير مجاز در حريم رودخانه نظارت بيشتري داشته باشد.

معاون هماهنگي امور عمراني استانداري البرز از آغاز مطالعات طرح خطرپذيري در استان البرز خبر داد و گفت: مراحل مطالعاتي طرح خطر پذيري در دستور کار است که اميدواريم با اجرايي کردن اين طرح گلوگاه هاي خطر در استان شناسايي شود تا تکاليف هر دستگاه در مواقع بحراني مشخص شود.

معصومي در پايان احياي آب بندها در مناطق روستايي را براي کاهش ميزان خسارات در مواقع بحران و حوادث غيرمترقبه ضرورتي انکار ناپذير خواند.

نظر شما